Pagina 4
Bovendien ligt de te realiseren haven aan de Nauwe Galle, welke onderdeel uitmaakt van de
Staandemast-route. De Staandemast-route is het belangrijkste project in het kader van de aanleg
van een stelsel van recreatieve netwerken, zoals beoogt met de streekplanuitwerking Blauwe Zo
ne. Als belangrijkste uitgangspunt bij de functiewijziging van voormalige agrarische bedrijven
hanteert de gemeente dat het hergebruik van gebouwen dient aan te sluiten bij de overige func
ties in het betrokken gebied. Met name de aan water gebonden activiteiten kunnen in het gebied
ten noorden van Grou worden gehonoreerd.
1.7. Het plan past, in tegenstelling tot het geen 1 1A jaar in de raadscommissie werd bespro
ken, nu wel binnen de voorschriften van het bestemmingsplan.
Er wordt nu medewerking verleend aan een plan dat past op het agrarisch bouwperceel. Dat eer
der de raadscommissie geen medewerking wilde verlenen aan een wijziging ex artikel 19 WRO is
juist, doch dat betrof een plan dat buiten het agrarische bouwperceel kwam te liggen. Qua op
pervlakte en begrenzing is het onderhavige plan twee maal aangepast, en dus zeer duidelijk ver
kleind en passend in de omgeving.
1.8. De financiële situatie van de aanvrager is voor de gemeente weinig relevant.
Dat de exploitatie, door degene die zienswijzen heeft ingediend, als niet passend wordt ervaren,
doet aan de deugdelijkheid van de plannen niet af. Bovendien heeft de ondernemer aangegeven
de aanleg van de opberghaven veel in eigen beheer te zullen uitvoeren.
1.9. De verkeersaantrekkende werking neemt geen onevenredige vormen aan.
Voor de ontsluiting over land wordt gebruik gemaakt van de bestaande verharde weg die aansluit
op de weg Leechlân - Hoflân. Het parkeren ten behoeve van de huurders van boten vindt plaats
op het eigen erf. Voor wat betreft de verkeersaant rekkende werking dient opgemerkt te worden
dat deze geen onevenredige vormen aan zal nemen, gezien de maximale capaciteit van de haven,
de duur en frequentie dat men boten huurt en de mate waarin boten gerepareerd worden. Daar
naast heeft de aan- en afvoerroute voldoende capaciteit om een verkeersaant rekkende werking
aan te kunnen. Overmatig verkeers- en geluidshinder is aldus niet waarschijnlijk.
1.10. Het onderhavige plan is in niet in strijd met de gemeentelijke ligplaatsenverordening.
Het is inderdaad zo dat de gemeente middels de ligplaatsenverordening heeft bewerkstelligd dat
in de vaart geen ligplaatsen mogen worden ingenomen. De ligplaatsen die de heer Talsma wil
creëren komen echter in een haven welke planologisch geregeld moet worden en zijn dus niet
strijdig met het beleid in de ligplaatsenverordening.
In het verleden heeft de heer Talsma met goede bedoeningen aan personen gelegenheid gegeven
enig reparatiewerk aan schepen uit te voeren. Nadat opmerkingen zijn gemaakt in de raadscom
missie daarover, heeft de heer Talsma op eigen initiatief die werkzaamheden laten beëindigen en
de schepen door die personen laten verwijderen.
1.11. Overlast van de zogenaamde "bruine vloot" is onwaarschijnlijk.
Gezien de grootte van de schepen die in de "bruine vloot" varen, de dimensionering van de op
berghaven, de beperkingen die in de milieuvergunning zijn vastgelegd, is het niet mogelijk dat
zich die ontwikkeling zal gaan voordoen. Bovendien gaat het in casu niet om recreatieve ligplaat
sen, maar om enkele ligplaatsen ten behoeve van boten voor verhuur. De haven is niet bedoeld
als óvernachtingshaven met de daaraan eigen faciliteiten, maar legt de nadruk op stalling, repara
tie en verhuur. Tot slot is het gebied ten noorden van Grou, inclusief Staande Mastroute bedoeld
voor elke recreant en dus ook voor mensen die varen op een voormalig beroepsschip.
Kanttekeningen:
Niet van toepassing.
16. bouw aanvraag Leechlân 4 te Grou zienswijzen/rosh/4