Pagina 4 Bovendien ligt de te realiseren haven aan de Nauwe Galle, welke onderdeel uitmaakt van de Staandemast-route. De Staandemast-route is het belangrijkste project in het kader van de aanleg van een stelsel van recreatieve netwerken, zoals beoogt met de streekplanuitwerking Blauwe Zo ne. Als belangrijkste uitgangspunt bij de functiewijziging van voormalige agrarische bedrijven hanteert de gemeente dat het hergebruik van gebouwen dient aan te sluiten bij de overige func ties in het betrokken gebied. Met name de aan water gebonden activiteiten kunnen in het gebied ten noorden van Grou worden gehonoreerd. 1.7. Het plan past, in tegenstelling tot het geen 1 1A jaar in de raadscommissie werd bespro ken, nu wel binnen de voorschriften van het bestemmingsplan. Er wordt nu medewerking verleend aan een plan dat past op het agrarisch bouwperceel. Dat eer der de raadscommissie geen medewerking wilde verlenen aan een wijziging ex artikel 19 WRO is juist, doch dat betrof een plan dat buiten het agrarische bouwperceel kwam te liggen. Qua op pervlakte en begrenzing is het onderhavige plan twee maal aangepast, en dus zeer duidelijk ver kleind en passend in de omgeving. 1.8. De financiële situatie van de aanvrager is voor de gemeente weinig relevant. Dat de exploitatie, door degene die zienswijzen heeft ingediend, als niet passend wordt ervaren, doet aan de deugdelijkheid van de plannen niet af. Bovendien heeft de ondernemer aangegeven de aanleg van de opberghaven veel in eigen beheer te zullen uitvoeren. 1.9. De verkeersaantrekkende werking neemt geen onevenredige vormen aan. Voor de ontsluiting over land wordt gebruik gemaakt van de bestaande verharde weg die aansluit op de weg Leechlân - Hoflân. Het parkeren ten behoeve van de huurders van boten vindt plaats op het eigen erf. Voor wat betreft de verkeersaant rekkende werking dient opgemerkt te worden dat deze geen onevenredige vormen aan zal nemen, gezien de maximale capaciteit van de haven, de duur en frequentie dat men boten huurt en de mate waarin boten gerepareerd worden. Daar naast heeft de aan- en afvoerroute voldoende capaciteit om een verkeersaant rekkende werking aan te kunnen. Overmatig verkeers- en geluidshinder is aldus niet waarschijnlijk. 1.10. Het onderhavige plan is in niet in strijd met de gemeentelijke ligplaatsenverordening. Het is inderdaad zo dat de gemeente middels de ligplaatsenverordening heeft bewerkstelligd dat in de vaart geen ligplaatsen mogen worden ingenomen. De ligplaatsen die de heer Talsma wil creëren komen echter in een haven welke planologisch geregeld moet worden en zijn dus niet strijdig met het beleid in de ligplaatsenverordening. In het verleden heeft de heer Talsma met goede bedoeningen aan personen gelegenheid gegeven enig reparatiewerk aan schepen uit te voeren. Nadat opmerkingen zijn gemaakt in de raadscom missie daarover, heeft de heer Talsma op eigen initiatief die werkzaamheden laten beëindigen en de schepen door die personen laten verwijderen. 1.11. Overlast van de zogenaamde "bruine vloot" is onwaarschijnlijk. Gezien de grootte van de schepen die in de "bruine vloot" varen, de dimensionering van de op berghaven, de beperkingen die in de milieuvergunning zijn vastgelegd, is het niet mogelijk dat zich die ontwikkeling zal gaan voordoen. Bovendien gaat het in casu niet om recreatieve ligplaat sen, maar om enkele ligplaatsen ten behoeve van boten voor verhuur. De haven is niet bedoeld als óvernachtingshaven met de daaraan eigen faciliteiten, maar legt de nadruk op stalling, repara tie en verhuur. Tot slot is het gebied ten noorden van Grou, inclusief Staande Mastroute bedoeld voor elke recreant en dus ook voor mensen die varen op een voormalig beroepsschip. Kanttekeningen: Niet van toepassing. 16. bouw aanvraag Leechlân 4 te Grou zienswijzen/rosh/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 64