pe alleen maar op grond van een wettelijk voorschrift, zoals een subsidieverordening, kan worden verleend. De subsidieverordening is van belang voor alle gemeentelijke beleidsterreinen die te maken heb ben met externe organisaties die een beroep doen op gemeentelijke geldmiddelen. De subsidie verordening behelst het geheel van afspraken waaraan beide partijen (gemeente en de vrager van het subsidie) zich te houden hebben. Rechten en plichten worden vastgelegd op een gestructu reerde wijze. Argumenten 1.1 Algemene Subsidie Verordening dient in overeenstemming te zijn met de derde tranche van de Algemene Wet Bestuursrecht (A WB). De regelgeving van rijk en de uitvoering van de regelgeving op lokaal niveau dient op elkaar te zijn afgestemd. Momenteel is dat in onze gemeente nog niet het geval. De AWB schrijft voor dat gemeenten moeten werken met een Algemene Subsidie Verordening. 1. 2 Voor verstrekken van alle vormen van subsidie is een goede juridische basis nodig. De Algemene Subsidieverordening Boarnsterhim 2002 is van toepassing is op alle subsidieaan vragen die bij de gemeente worden ingediend. Het betreft dus zowel aanvragen op het terrein van welzijn/sociaal cultureel werk als op het gebied van economische zaken, ruimtelijke orde ning, volkshuisvesting en andere. In het verlengde van deze Algemene Subsidieverordening moe ten subsidiecriteria worden geschreven om te komen tot 'maatwerk per (deel)beleidsterrein'. In die criteria wordt aangegeven ten behoeve van welke gemeentelijke beleidsdoelen activiteiten kunnen worden gesubsidieerd en onder welke condities. 1.3 Bij het nieuwe subsidiebeleid staat het realiseren van door de raad vastgestelde beleidsdoel stellingen centraal. Het verstrekken van subsidie is een sturend middel om het beleid te doen uitvoeren. Daarbij staan de activiteiten centraal en worden de instellingen gesubsidieerd om de gemeentelijke beleidsdoel stellingen te realiseren. Dat houdt ook in dat activiteiten die niet passen binnen het gemeentelijk beleid of geen wettelijke verplichting zijn, geen financiële ondersteuning wordt verleend. 2. 1 Alle betrokkenen worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze kenbaar te maken. We hebben een subsidierelatie met veel instellingen, verenigingen en dergelijke. Op grond van de Algemene Wet bestuursrecht (Awb) verplicht om belanghebbenden gelegenheid te geven hun zienswijze kenbaar te maken over de ASB-02 waarvan zij straks de gevolgen mede zullen dragen. De acceptatie van invoering van de ASB-02 is groter, naarmate iedere belanghebbende vroegtij dig wordt betrokken bij dit proces. Naar aanleiding van de reacties wordt een reactienota opge steld en wordt de ASB-02, al dan niet aangepast, in procedure gebracht voor definitieve vaststel- 3.1 Andere bestaande regelingen op het terrein van subsidieverlening worden ingetrokken. Momenteel is er een drietal regelingen operationeel op het terrein van subsidieverstrekking. Op het moment dat de ASB-02 wordt ingevoerd dienen deze regelingen te worden ingetrokken. Via het verder uitwerken van de subsidiecriteria voor de verschillende beleidsterreinen wordt het in trekken van bestaande verordeningen opgevangen 4. 1 Verdere uitwerking van subsidiecriteria in beleidsregels is noodzakelijk. De ASB-02 heeft een algemeen karakter. Dit betekent dat per beleidsterrein regels moeten wor den opgesteld, waarin de criteria voor subsidieverlening worden vastgelegd. Deze criteria worden in 2002 vastgesteld, om vervolgens vanaf 2003 op te nemen in budgetuitvoeringsovereenkom sten. Pagina 2 06. Algemiene Subsydzjeferoardering 2002/szpe/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 32