De woning is echter gesitueerd buiten het doorvoor bestemde agrarisch bouwperceel. Medewer
king is derhalve slechts mogelijk middels een vrijstellingsprocedure op grond van artikel 19, lid 1
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Inzake onderhavig verzoek is de gemeenteraad beslis
singsbevoegd.
1.2 Het bestemmingsplan Buitengebied Boarnsterhim en de Notitie Microplanologie geven
mogelijkheden voor bouw tweede bedrijfswoning
Het bestemmingsplan Buitengebied Boarnsterhim geeft aan dat de woonfunctie wordt beperkt tot
bestaande woningen (waaronder bedrijfs- en dienstwoningen). Dit betekent in het algemeen dat
geen nieuwbouw van woningen in het buitengebied mogelijk is, met uitzondering van onder meer
tweede agrarische dienstwoningen. De noodzaak van een tweede agrarische dienstwoning moet
daarbij ook op langere termijn (5 10 jaar) vaststaan.
De Notitie Microplanologie geeft in aanvulling op een bestemmingspan de criteria voor de bouw
van een tweede agrarische bedrijfswoning. Een tweede agrarische bedrijfswoning is slechts ver
antwoord indien het gaat om een volwaardig tweemansbedrijf, waaraan twee arbeidskrachten in
hoofdberoep zijn verbonden. De vaststelling van de noodzaak middels de sbe- norm is één maat
staf voor het toestaan van een tweede agrarische bedrijfswoning. Een norm die de noodzaak
voor een tweede bedrijfswoning redelijk bepaalbaar maakt, is de arbeidsbehoefte, uitgedrukt in
volwaardige arbeidskrachten (vak).
De sbe-berekening zoals deze is aangegeven in de brief van NLTO Advies is in overeenstemming
met de berekening zoals voorgesteld in de Notitie Microplanologie. Dit betekent dat er sprake is
van een volwaardig tweemansbedrijf; de norm is 450 sbe (standaardbedrijfseenheden) voor een
veehouderijbedrijf en de berekening geeft aan dat de maatschap uitkomt op 621,97 sbe. Volgens
eigen berekening, met een standaard van 225 sbe voor een volwaardig bedrijf, heeft de maat
schap een arbeidsbehoefte van 2,76 vak. Dit voldoet aan de norm van de in de Notitie Micropla
nologie aangegeven van 2 vak voor een volwaardig tweemansbedrijf.
In het bestemmingsplan Buitengebied Boarnsterhim is door Gedeputeerde Staten goedkeuring
onthouden aan de bebouwingsbepalingen van de bestemming 'Agrarisch gebied'. Daarnaast is
de woning ook in het bestemmingsplan Buitengebied Boarnsterhim buiten het daarvoor bestemde
bouwvlak gesitueerd.
Ook op basis van het bestemmingsplan Buitengebied Boarnsterhim is medewerking aan de bouw
van een tweede bedrijfswoning slechts op grond van een artikel 19, lid 1 WRO procedure toege
staan.
Voor het gehele buitengebied geldt een voorbereidingsbesluit. In de artikel 30 WRO herziening
van het bestemmingsplan Buitengebied Boarnsterhim zal het bouwvlak aangepast kunnen wor
den.
2.1 Medewerking aan de voorgestelde situering leidt tot ongewenste precedentwerking
Het beleid ten aanzien woningbouw is zorgvuldig neergelegd in het bestemmingsplan. Indien hier
van afgeweken wordt leidt dit ongewenste precedentwerking. Het is echter niet mogelijk de
tweede bedrijfswoning in te passen op het bestaande bouwperceel c.q. bouwvlak. Gekeken is
hierbij naar de indeling van de huidige bebouwing op het perceel en de bedrijfseconomische en
stedenbouwkundige criteria.
Voorgesteld wordt de aanvrager te verzoeken de situatieschets zodanig aan te passen dat de
woning direct naast het bestaande agrarische bouwperceel wordt gesitueerd (noordoostelijk van
de watergang). Uitgangspunt is dat de bebouwing in het buitengebied zoveel mogelijk moet wor
den geclusterd. Daarnaast maakt de woning op deze wijze deel uit van het erf van het agrarische
bedrijf waarbij het hoort.
Pagina 2
10. principeverzoek medewerking bouw 2e bedrijfswoning Stukenwei 9 Warten/rosf/2