2. Alleen het stichtingsbestuur kan bepalen welke opties worden opgesteld en welke keus wordt gemaakt. De statuten van de stichting verlenen het gemeentebestuur grote invloed op het reilen en zei len van de stichting. Niettemin kan het stichtingsbestuur niet worden verplicht om te streven naar een hoger maatschappelijk profijt van de gemeentelijke bezittingen in het complex. Van belang is dan ook dat er een breed draagvlak is, ook binnen de verenigingen in de stichting, om op zijn minst de mogelijkheden te onderzoeken. Financiën: Niet van toepassing. Uitvoering: Als uw raad instemt met de voorgestelde koers en daarmee de missie van de gemeentelijke ver tegenwoordigers in het stichtingsbestuur bepaalt, zullen wij de gemeentelijkje kandidaten selecte ren en voorstellen voor benoeming door uw raad. Wij willen na benoeming van de leden van het stichtingsbestuur (van een tweetal verenigingen zijn de kandidaten reeds voorgedragen) met de stichting om de tafel om het onderzoek uit te voeren naar verbreding van het nut van het recreatieoord en daarbij de toekomst van het complex betrekken. Communicatie: Wij hebben het voornemen om de uitkomsten van de diverse opties te bespreken met de partijen die in de stichting zijn vertegenwoordigd, waarbij terugkoppeling van de resultaten plaatsvindt naar uw raad via de commissie Werk en Recreatie. Raadscommissie(s) In de vergadering van de raadscommissie van 30 oktober 2001 bleef de herbenoeming van de voormalige bestuursleden een discussiepunt. Tussen de voormalige bestuurleden en het gemeentebestur is verschil van inzicht ontstaan over de te volgen koers met betrekking tot de mogelijkheden om het maatschappelijk rendement van de gemeeentelijke eigendommen te optimaliseren. Ons doel is de revenuen van de verkoop in be langrijke mate te herinvesteren in Akkrum. Over het optimaliseren van de opbrengst van de gemeentelijke eigendommen is een aantal jaren gepraat zonder bevredigend resultaat. Wij achten het noodzakelijk nieuwe bestuursleden namens de gemeente te benoemen die uitvoering geven aan het door het gemeentebestuur geformuleer de, gewenste toekomstig beleid. Nu het feit zich voordoet dat de gemeente nieuwe bestuursle den, namens de gemeente, in de stichting kan aanwijzen achten wij het verstandig over te gaan tot benoeming van nieuwe leden waarvan wij weten dat die uitvoering geven aan het door ons geformuleerde beleid. Ter informatie: de stichting Tusken de Marren is een gemeentelijke stichting; de statuten kennen overwegende invloed toe aan het gemeentebestuur, maar de gemeente kan sinds de veranderin gen in het burgerlijk wetboek (enige jaren geleden ingevoerd) de stichting niet meer opheffen. Het is de bedoeling van het college om een aantal bestuursleden aan te wijzen met de opdracht te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een hoger maatschappelijk rendement te krijgen. Na afronding van dit onderzoek en eventuele uitvoering van genomen besluiten is het de bedoe ling dat deze bestuursleden zich terugtrekken. Gesproken kan worden van een soort interim be stuur met een bepaalde opdracht, waarbij de beslissingsbevoegdheid over de mogelijke opties ten aanzien van de gemeentelijke eigendommen bij de gemeenteraad blijft. Met andere woorden: wij stellen u voor pas over de gemeentelijke ondergrond te besluiten als alle opties daarover in kaart zijn gebracht. Tegen deze achtergrond wil het college dan ook zijn voorstel handhaven De voorzitter van de commissie heeft geconcludeerd dat het voorstel een B-stuk is. Pagina 3 11. benoeming bestuursleden stichting Tusken de Marren l/ezhb/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 42