2. Alleen het stichtingsbestuur kan bepalen welke opties worden opgesteld en welke keus wordt
gemaakt.
De statuten van de stichting verlenen het gemeentebestuur grote invloed op het reilen en zei
len van de stichting. Niettemin kan het stichtingsbestuur niet worden verplicht om te streven
naar een hoger maatschappelijk profijt van de gemeentelijke bezittingen in het complex. Van
belang is dan ook dat er een breed draagvlak is, ook binnen de verenigingen in de stichting,
om op zijn minst de mogelijkheden te onderzoeken.
Financiën:
Niet van toepassing.
Uitvoering:
Als uw raad instemt met de voorgestelde koers en daarmee de missie van de gemeentelijke ver
tegenwoordigers in het stichtingsbestuur bepaalt, zullen wij de gemeentelijkje kandidaten selecte
ren en voorstellen voor benoeming door uw raad. Wij willen na benoeming van de leden van het
stichtingsbestuur (van een tweetal verenigingen zijn de kandidaten reeds voorgedragen) met de
stichting om de tafel om het onderzoek uit te voeren naar verbreding van het nut van het
recreatieoord en daarbij de toekomst van het complex betrekken.
Communicatie:
Wij hebben het voornemen om de uitkomsten van de diverse opties te bespreken met de partijen
die in de stichting zijn vertegenwoordigd, waarbij terugkoppeling van de resultaten plaatsvindt
naar uw raad via de commissie Werk en Recreatie.
Raadscommissie(s)
In de vergadering van de raadscommissie van 30 oktober 2001 bleef de herbenoeming van de
voormalige bestuursleden een discussiepunt.
Tussen de voormalige bestuurleden en het gemeentebestur is verschil van inzicht ontstaan over
de te volgen koers met betrekking tot de mogelijkheden om het maatschappelijk rendement van
de gemeeentelijke eigendommen te optimaliseren. Ons doel is de revenuen van de verkoop in be
langrijke mate te herinvesteren in Akkrum.
Over het optimaliseren van de opbrengst van de gemeentelijke eigendommen is een aantal jaren
gepraat zonder bevredigend resultaat. Wij achten het noodzakelijk nieuwe bestuursleden namens
de gemeente te benoemen die uitvoering geven aan het door het gemeentebestuur geformuleer
de, gewenste toekomstig beleid. Nu het feit zich voordoet dat de gemeente nieuwe bestuursle
den, namens de gemeente, in de stichting kan aanwijzen achten wij het verstandig over te gaan
tot benoeming van nieuwe leden waarvan wij weten dat die uitvoering geven aan het door ons
geformuleerde beleid.
Ter informatie: de stichting Tusken de Marren is een gemeentelijke stichting; de statuten kennen
overwegende invloed toe aan het gemeentebestuur, maar de gemeente kan sinds de veranderin
gen in het burgerlijk wetboek (enige jaren geleden ingevoerd) de stichting niet meer opheffen.
Het is de bedoeling van het college om een aantal bestuursleden aan te wijzen met de opdracht
te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een hoger maatschappelijk rendement te krijgen.
Na afronding van dit onderzoek en eventuele uitvoering van genomen besluiten is het de bedoe
ling dat deze bestuursleden zich terugtrekken. Gesproken kan worden van een soort interim be
stuur met een bepaalde opdracht, waarbij de beslissingsbevoegdheid over de mogelijke opties ten
aanzien van de gemeentelijke eigendommen bij de gemeenteraad blijft. Met andere woorden: wij
stellen u voor pas over de gemeentelijke ondergrond te besluiten als alle opties daarover in kaart
zijn gebracht. Tegen deze achtergrond wil het college dan ook zijn voorstel handhaven
De voorzitter van de commissie heeft geconcludeerd dat het voorstel een B-stuk is.
Pagina 3
11. benoeming bestuursleden stichting Tusken de Marren l/ezhb/3