Op het industrieterrein Bordego zijn alle gronden echter uitgegeven. Dit is dus geen optie. Boven
dien komen in dergelijke vergelijkbare situaties ook signalen van ondernemers naar voren over
storing van hun apparaten. Of dit gegronde klachten zijn is niet met zekerheid te zeggen.
Blijft over een locatie op het sportterrein. Aansluiting op het industrieterrein heeft de voorkeur,
maar daar kan niet worden voorzien in een goede wegontsluiting naar de antenne, wat wel ge
wenst is ingeval van calamiteiten. Gekozen is dan ook uiteindelijk voor een locatie achterop het
sportterrein. Zie de ter inzage liggende stukken.
Kanttekeningen:
1.1. Een andere locatie in Akkrum is uit financieel oogpunt geen optie voor ITO.
Met ITO is een alternatieve locatie van de mast op het bedrijventerrein Spikerboor of elders in
Akkrum besproken. ITO heeft aangegeven dat dan voor het bereik wederom een mast van 60
meter gebouwd moet worden. Financieel gezien geeft ITO hieraan geen voorkeur en zal er dan
ook voor kiezen de bestaande mast te handhaven.
1.2. Wachten op het in ontwikkeling zijnde gemeentelijke beleidaangaande mobiele telecom
municatie en daarmee gepaard gaande antennemasten, heeft geen meerwaarde.
De gemeente is bezig beleid op te stellen, waarin uitgangspunten en randvoorwaarden voor an
tennemasten worden opgenomen. De noodzaak tot het komen tot een eenduidig beleid komt
voort uit de vele aanvragen die de gemeente ontvangt voor de plaatsing van antennemasten voor
mobiele telefonie. De ingediende aanvragen worden allemaal aangehouden of tijdelijk vergund in
het kader van de vaststelling van gemeentelijk beleid.
Onderhavig verzoek onderscheid zich echter van de aangehouden of tijdelijk vergunde aanvragen,
omdat onderhavig verzoek de openbare orde en veiligheid dient en niet in het belang van de
commerciële telefonie geplaatst wordt. Bovendien is met deze ene C2000 mast de dekking voor
de gehele gemeente Boarnsterhim gewaarborgd, terwijl er voor de commerciële telefonie een
tiental aanvragen liggen te wachten.
Uiteraard is onderhavig verzoek wel getoetst aan de concept-uitgangspunten voor de plaatsing
van antennemasten, namelijk aansluiting bij bestaande infrastructuur, voldoende waarborgen in
zake de volksgezondheid, belangrijk uit het oogpunt van netwerkdekking etc.
1.3. De gezondheidsaspecten en blootstellingslimieten dienen in acht te worden genomen.
Wat de volksgezondheid betreft is het rijksbeleid gericht op het hanteren van de Aanbeveling van
de Gezondsheidsraad van Ministeries van de Europese Unie van 12 juli 1999. Deze aanbeveling
geeft concrete normen voor een maximale blootstelling van de bevolking aan radiofrequente elek
tromagnetische velden die de gezondheid niet in gevaar brengt 'de blootstellingslimieten').
In het kader van een artikel 19 WRO-procedure kunnen wij de operator verplichten om aan deze
normen gesteld in de Aanbeveling te voldoen. De volksgezondheid is in dit kader altijd gewaar
borgd.
Opgemerkt wordt nog, dat de locatie op dermate grote afstand van woonbebouwing is gesitu
eerd dat op voorhand geen problemen wat betreft de gezondheidsaspecten en blootstellingslimie
ten te verwachten zijn. De antennes voor mobiele telecommunicatie zenden hun energie voor het
overgrote deel namelijk in horizontale richting uit, waardoor er alleen op korte afstand (tot circa 3
meter) en recht vóór de antenne sprake kan zijn van een overschrijding van de advieswaarden.
Recht naar beneden zenden antennes minder dan een half procent van het totale vermogen uit.
Voor de oudere installaties die meestal op losstaande masten van twintig tot veertig meter hoog
te staan, betekent dit dat de sterkte van het elektromagnetische veld op de grond altijd ruim
schoots lager is dan de advieswaarden van de Gezondheidsraad.
1.4. Als voorwaarde aan medewerking aan deze antennemast geldt, dat de bestaande mast in
Akkrum wordt verwijderd.
Pagina 3
10. rosh201 plaatsen opstelpunt Sudkant c2000 te Aldeboarn/rosh/3