1.5. De rechten van de bestaande mast in Akkrum worden bij de artikel 30 WRO-herziening
van het Dorpsvernieuwingsplan Akkrum-Kom opgeheven.
De termijnen van de plaatsing van een nieuwe mast en de herziening van de bestemming van de
bestaande mast lopen synchroon. ITO heeft namelijk aangegeven dat er een overgangsperiode
van ongeveer een jaar tot anderhalf jaar nodig zal zijn.
1.6. Uit het oogpunt van de sport zijn er geen bezwaren tegen de plaatsing van het opstelpunt.
De gronden zijn in eigendom van de gemeente Boarnsterhim, maar worden verpacht aan de
sportvereniging. De voorkeur wordt gegeven aan plaatsing in of tegen de bossages aan het einde
van het terrein (oefenveld). De antenne dient zodanig geplaatst te worden dat er geen hinder is
bij het maaiwerk. Met de sportvereniging zal nader overleg gevoerd worden.
1.7. ITO dient de mogelijkheden van site-sharing van de antennemast te allen tijde te onder
zoeken.
Site-sharing, de concentratie van zendinstallaties door het delen van antenne-opstelpunten, is er
namelijk opgericht de behoefte aan opstelpunten voor antennes te beperken. Dit draagt bij aan de
bescherming van het aanzien van de stedelijke en landelijke omgeving. In de Telecommunicatie
wet wordt voorgeschreven dat vergunninghouders tegen redelijke voorwaarden van eikaars op
stelpunten gebruik mogen maken, tenzij dat op technische bezwaren stuit. En mits een eventuele
derde (bijvoorbeeld de eigenaar van de grond) toestemming verleent. Gezien het feit dat het zoe
ken naar en het inrichten van een opstelpunt met zendinstallatie een kostbare aangelegenheid is,
valt niet te verwachten dat operators hier geen onderzoek naar zullen doen.
1.8. ITO zal met de gemeente Boarnsterhim tot een overeenkomst moeten komen wat betreft
het gebruik van de gronden.
De alternatieve locatie op het sportterrein is in eigendom van de gemeente Boarnsterhim. ITO
heeft aangegeven de voorkeur te geven aan een recht van opstal. Met ITO wordt hierover nader
overleg gevoerd. De gronden worden in ieder geval niet verkocht.
1.9. Voorzover nu bekend zal een C2000 antennemast bij de wijziging van de Woningwet in
juli 2002 vergunningsvrij worden.
Onderhavig verzoek heeft een vreemde relatie tot de komende wetwijziging van de Woningwet.
In het concept van de gewijzigde Woningwet staat namelijk dat een C2000 antennemast (voor
mobiele communicatie van niet-commerciële hulpverleningsdiensten) vergunningsvrij geplaatst
mag worden. Uiteraard dient hier in juli 2002 nog definitieve besluitvorming over plaats te vin
den.
Onderhavig voorstel achten wij wel relevant, met name vanwege het zorgdragen voor een accep
tabele situering van een nieuwe mast, welke bovendien op gemeentelijke gronden zal worden ge
plaatst.
2.1. Op grond van artikel 19, lid 4 van de WRO is een voorbereidingsbesluit benodigd voor het
voeren van een artikel 19, lid 1 WRO-vrijstellingsprocedure.
Het ter plaatse geldende bestemmingsplan is ouder dan 10 jaar. Een voorbereidingsbesluit moet
derhalve van kracht zijn bij een procedure ex artikel 19, lid 1 WRO.
Financiën:
Niet van toepassing.
Uitvoering:
Niet van toepassing.
Pagina 4
10. rosh201 plaatsen opstelpunt Sudkant c2000 te Aldeboarn/rosh/4