haald. Het is op zich prima om te horen waar de burgers tevreden over zijn, veel belangrijker is ech
ter te weten waarover de burger ontevreden is: daar zitten nu juist de verbeterpunten waaraan ge
werkt moet worden, daarmee wordt het imago verbeterd. Zo wordt ook in de voorjaarsnota als
voorbeeld de imagoverbetering opgehangen aan het beschikbare budget. Voor GB2000 is niet het
budget de sleutel tot imagoverbetering van Boarnsterhim maar de verandering in houding en gedrag
naar de burger toe van gemeentebestuur en ambtelijk apparaat: de omslag van afwachtend recep
tief naar belangstellend, informerend en (pro)actief. De gemeente wordt positief door de burger
gewaardeerd als er open gecommuniceerd wordt, gediscussieerd wordt op basis van argumenten,
afspraken worden nagekomen en er geen zaken worden achtergehouden. Het aannemen van zo'n
houding kost geen geld, daar is dan ook geen budget voor nodig. De start van de verbetering van
de communicatie en imago begint bij het College zelf. Geef eens in vijf zinnen aan waar het college
voor staat en wat zij op dat punt verwacht van het ambtelijk management en de medewerkers. Het
opstellen van nota's (die hebben we al voldoende zoals de communicatienota en de nota onderweg
naar nieuwe omgangsvormen) draagt hieraan niet bij en kost alleen maar tijd en geld dat wij beter
anders kunnen inzetten.
Ook GB2000 hecht aan kwaliteit. Het probleem is echter dat het begrip kwaliteit niet gedefinieerd
is. Ook hier geldt dat kwaliteit niet meteen in budgetten vertaald hoeft te worden. Het is heel be
langrijk dat de burger de klant) de kwaliteit van de dienstverlening herkent: en dat hij zij ade
quaat geholpen wordt. Als de burger de instelling van bijvoorbeeld de 60 km zones niet als een
kwaliteitsverbetering ervaart dan zal nagegaan moeten worden wat daarvan de oorzaak is en in
eerste instantie de foutieve inschatting bij ons zelf gezocht worden en zonodig hersteld moeten
worden. Op deze wijze bereiken we in ieder geval twee doelen: vermindering van irritatie bij de be
volking en een besparing op de schaars beschikbare middelen. Het College stelt in de voorjaarsnota
dat zij de Gemeenteraad zowel inhoudelijk als financieel inzicht en overzicht geeft. Zij geeft daarbij
aan dat de financiële speelruimte beperkt is (ca. 120.000 voor 2003 en de jaren daarna). Hierbij
twee opmerkingen: 1. aan mogelijke heroverwegingen, kosten besparingsopties of opbrengstenop
ties wordt volledig voorbij gegaan en 2. ook wordt nog voorbijgegaan aan de effecten van extra
lasten in de jaarrekening 2001 welke ongetwijfeld ook doorwerken in de exploitatie 2002 - er heeft
nog steeds geen analyse plaatsgevonden en B&W hebben hier intern in het geheel nog niet over
gesproken. De conclusie op dit punt is voor GB 2000 helder: een volledig totaal (financieel) inzicht
ontbreekt op dit moment nog. Het zal duidelijk zijn dat de zojuist genoemde zaken van cruciaal be
lang zijn voor het bepalen van de keuzes en prioriteiten. Of gaat het College ervan uit dat, nadat de
raad de keuzes en de prioriteiten heeft bepaald, zij vervolgens automatisch met bezuini
gingsvoorstellen komt? Als wij de brief van het College d.d. 15 april 2002 goed interpreteren, in
antwoord op vragen van GB 2000 29 december 2001, zal het college de analyses en de mogelijk
heden tot budgetbeperking pas uitvoeren als de gemeenteraad dit aangeeft? Als dat het geval is
vragen wij op dit moment aan de leden van de raad het college opdracht te geven deze exercitie uit
te voeren ter voorbereiding van de begroting 2003.
Tot slot nog dit. Sprekend over de spanning tussen ambitie en de (te) beperkte financiële mogelijk
heden verbaast het ons dat het College afgelopen vrijdag heeft uitgesproken (er vanuit gaande dat
de berichtgeving in de media klopt) met het provinciaal bestuur te willen gaan praten over een bij
drage van enkele miljoenen aan de Zuiderzeelijn (of is dit al toegezegd). Je vraagt je op dat moment
wel even af wat er nu precies aan de hand is?
Gemeentebelangen 2000 Boarnsterhim onderschrijft het belang van de onderwerpen, zowel voor
wat betreft beleidsontwikkelingen met een hoge prioriteit als het in gang gezet beleid, die in het
hoofdstuk beleidsontwikkelingen zijn beschreven. Er ontbreken bij al deze punten een paar essentië
le zaken: waar alleen over kosten gesproken wordt moet ook nagegaan worden waar de besparin
gen gevonden moeten en kunnen worden. Het is eenvoudig niet zo dat alles wat je formuleert aan
nieuw beleid ook automatisch leidt tot 100% meer kosten. Bijvoorbeeld: bij de onderwijshuisves
ting is de opbrengst van de vrijkomende gebouwen van de OSG niet meegerekend. Wat gebeurt
hiermee? Of een aantal zaken die raads-griffier voor de raadsleden moet gaan doen werden anders
ook al gedaan. GB2000 heeft bij de behandeling van de jaarrekening geconstateerd dat er voor cir-
Side 3
notulen 1 7-06-2002/absh/3