1 2 Gezamenlijke aanpak biedt voordelen t.a.v. de kosten en de serviceverlening Door gezamenlijke aanpak is het mogelijk grootschalig in te kopen waardoor de kosten lager worden. De burger heeft de garantie dat hij een goed product koopt. Het is mogelijk om naast de aankoop ook het onderhoud eenvoudig centraal te regelen, je weet namelijk wat men aan geschaft heeft. Naar de burgers toe komt men straks met een duidelijk en eenduidig verhaal. De voorbereidingskosten zullen door de grootschalige aanpak in verhouding lager uitvallen. 1.3. De kosten worden verdeeld over diverse partijen De provincie en het wetterskip Fryslân zijn bereid elk een derde deel van de plankosten 350.000,00) te financieren. Dit houdt in dat de deelnemende gemeenten gezamenlijk "slechts" 115.000,00 dienen bij te dragen. 2. Het project is onderdeel van het GRP en als zodanig opgenomen in het kostendekkings plan. In kostendekkingsplan van het GRP is rekening gehouden met een bijdrage in de plaatsing van IBA's van 481.000,00 in 2004. Kanttekeningen: Geen. Er is overleg gevoerd met: De afdeling Financiën. Financiën: u De gemeentelijke bijdrage is bepaald naar rato van het aantal lozingen in het (zeer) kwetsbare ge bied, in ons geval 100 stuks, en bedraagt 23.333,00. Uitvoering: In 2002 wil BOR-F starten met de voorbereiding. De helft van de door BOR-F benaderde gemeenten hebben in 2000 aangegeven positief te staan tegenover de gezamenlijke aanpak. Ook wij hebben hier positief op gereageerd. De plan van aanpak is op 12 februari 2002 door BOR-F gepresenteerd aan de Friese wethouders. Raadscommissie(s): In de commissievergadering van 25 juni 2002 is gevraagd wat het kostenverschil is tussen een IBA II, lila en lllb. Antwoord: Zoals bekend zijn de op de markt verkrijgbare IBA's ingedeeld in een aantal zuivenngsklassen, klasse I, II, lila en lllb. In onderstaande tabel staan de kosten vermeld voor aanschaf, aanleg, be heer en onderhoud per klasse. Bij de bepaling van de kosten is gebruik gemaakt van door partijen beschikbaar gestelde kostengegevens, te denken valt hierbij aan leveranciers van IBA- systemen maar ook marktpartijen welke zich bezighouden met beheer en onderhoud van syste- Pagina 2 UUIiiinuiiiuaiic. 14. nwjv207 Plan van aanpak realisatie IBA's/ctjv/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 37