Communicatie:
Het beleidsplan en klanttevredenheidsonderzoek is behandeld in de vergadering van de cliënten
raad Sociale Zaken van 8 mei jl.De cliëntenraad doet de volgende aanbevelingen:
vaste consulent heeft de hoogste prioriteit.
uitbreiding van het telefonische spreekuur
problemen/klachten met een onafhankelijke partij kunnen bespreken
regelmatig verspreiden van een nieuwsbrief met daarin gewijzigde regelgeving, diensten
van sociale zaken en voorzieningen waar men aanspraak op kan maken.
veranderingen aanbrengen voor inleveren en verwerken van de Rof-jes (portvrije envelop
meesturen en bij ontbreken van informatie hersteltermijn instellen zonder dat uitkering la
ter wordt betaald).
eigen bekendheid van de cliëntenraad wordt via voorlichting opgepakt (nieuwe folders en
verspreidingsplan opgesteld).
terugkoppeling van de resultaten is gewenst waarbij de cliënt de mogelijkheid geboden
moet worden om een exemplaar op te vragen.
Al deze aanbevelingen van de cliëntenraad zijn meegenomen in de opgestelde verbeterpunten. Al
leen ten aanzien van het Rof-je is het wettechnisch gezien niet mogelijk hier verandering in te
brengen. In feite voert onze gemeente al een minder strikt beleid door bij het te laat of onvolledig
inleveren van het Rof-je niet meteen een maatregel op te leggen maar een hersteltermijn te ge
ven. Het op de bus doen van het Rof-je is voor eigen rekening van de cliënt en dient als zijnde
"verwervingskosten" bekostigd te worden uit de uitkering. Naast deze wettelijke uitleg heeft de
afdeling ook geen budget om deze maatregel uit te voeren.
Raadscommissie(s):
De voorzitter van de commissie heeft geconcludeerd dat het voorstel een A-stuk is.
Bijlagen:
Ter inzage:
1Samenvatting resultaten en verbeterpunten
2. Beleidsplan Sociale Activering
3. Klanttevredenheidsonderzoek
4. Beantwoording vragen van Cliëntenraad (commissievergadering 26 juni 2002)
Besluit:
conform voorstel
afwijkend, te weten:
Grou, 17 september 2002.
De raad van de gemeente Boarnsterhim,
de secretaris, de voorzitter,
(R.P. van der Starre) (Y. Dijkstra)
Pagina 2
27.Beleidsplan Sociale activering/ 12