De corporatie wordt via het BBSH (Besluit Beheer Sociale Huursector) gedwongen haar beleid
met inachtneming van het gemeentelijk beleid vast te stellen en is bovendien gehouden te komen
tot prestatie-afspraken met de gemeente. Deze regelgeving verankert de samenwerking.
Welk werk is tot nu toe verzet?
Halverwege 2001 is een start gemaakt (in de aanloop naar het Woonplan) om de samenwerking
tussen de gemeente en Friestins nieuw leven in te blazen. Dit gebeurde onder begeleiding van
een onafhankelijke derde. Hoewel beide partijen volkshuisvestingsverantwoordelijkheid dragen in
de gemeente Boarnsterhim spelen er immers wel degelijk verschillende belangen een rol. De pro
cesbegeleiding (ingevuld door Weusthuis Procesregie en Advies) werd in eerste instantie ingezet
op het vlottrekken van de samenwerking. Daarna werd er in toenemende mate gewerkt aan een
gezamenlijke inhoudelijke basis voor samenwerking in de herstructureringsopgave. Dit voltrok
zich op basis van het Woonplan en de Volkshuisvestingsagenda langs twee lijnen:
Het verkennen van de herstructureringsopgave, waarbij de volgende vragen werden beant
woord. Hoe zien de opgaven per dorp eruit? Welke ingrepen moeten er in de openbare ruimte
gedaan worden en wat kost dat? Dit zijn vragen naar het programma. Inmiddels is een pro
gramma ontwikkeld dat een samenhangend geheel vormt van 26 herstructureringsprojecten,
waarbij de aanpak van openbare ruimte en bebouwing gecombineerd wordt. Uitgangspunt is
dat al deze projecten gestart worden vóór 2010.
Welke afspraken moeten partijen maken om deze forse opgave in goede banen te leiden? Dit
is de vraag naar de manier waarop partijen wensen samen te werken en het deels nog uit te
diepen (be)sturingskader.
De uitkomst van bovenstaande werkwijze is neergelegd in het ontwerp-convenant. Daarin wor
den de gezamenlijke doelen en de planinhoud beschreven, evenals de te volgen werkwijze op
hoofdlijnen. Afspraken over de verdeling van verantwoordelijkheden, de tijdsplanning en de glo
bale inzet van middelen completeren deze intentieverklaring. Tevens liggen in het ontwerp-
convenant (proces)afspraken vast over het sturingskader dat benodigd is.
Op naar het definitieve convenant
Om te komen tot het definitieve convenant is het noodzakelijk het besturingskader verder te
ontwikkelen op grond van de uitgangspunten die geschetst zijn in het ontwerp-convenant. De
volgende instrumenten behoren daartoe:
1Sociaal Plan: is bijgevoegd als bijlage bij ontwerp-convenant
2. Monitor: te ontwikkelen
3. Communicatieplan: te ontwikkelen
4. Financieel plan: te ontwikkelen
Ad 1,2 en 3. Deze instrumenten scheppen belangrijke randvoorwaarden voor het welslagen van
de herstructureringsoperatie. De monitor wordt een sober meetinstrument om de herstructure
ringsopgave te kunnen volgen en te kunnen herprogrammeren. Het Communicatieplan voorziet in
een beschrijving van de verantwoordelijkheden en taken die beide partijen op het gebied van
communicatie hebben. Beide nog te ontwikkelen instrumenten worden in eigen beheer ontwik
keld.
Ad 4. Het financiële plan legt de financiële bodem in de herstructureringsoperatie en bepaalt het
uiteindelijke haalbare ambitieniveau. De huidige opzet van het programma voorziet nog niet in een
investeringsraming voor de ingrepen in de bebouwing door Friestins. De globale kostenraming
voor de openbare ruimte is wel gemaakt. Tezamen vormt dit de financiële last die hoort bij de
herstructureringsopgave.
Pagina 2
10. rovw212 concept-convenant Herstructurering/rovw/2