BOARNSTERHIM gemeente R A A DSVOORSTEL Raadsvergadering 15 april 2003 Agendapunt 6 (B-stuk). Commissievergadering 4 maart 2003 Agendapunt 8. Portefeuillehouder wethouder mevrouw K. van den Berg-Wiersma Behandelend ambtenaar J.J. de Vries telefoon: 0566-629259, e-mail: vriesjj@boarnsterhim.nl Onderwerp: Verkeersmaatregelen Rounwei te Warten Voorstel: 1Stel een krediet beschikbaar van 291.000,00 exclusief BTW voor de verkeersmaatrege len in de Rounwei te Warten; 2. Dek dit voor 68.639,00 uit de GDU-subsidie, 70.817,00 uit de reserve aanpak krui sing Rounwei Warten en schrijf het restant ad. 151.544,00 in 25 jaar af. Dek de kapi- taallasten uit het meerjareninvesteringsplan, te weten kruising Rûnwei Warten en inrich ting 30 en 60 km-gebieden in 2003. Inleiding: Al jaren wordt er gesproken over de onveilige verkeerssituatie op de kruising Leechlân-Rounwei te Warten. Als oplossing is altijd gedacht aan de aanleg van een rotonde. Uit overleg met het ROF (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland) blijkt dat dit voor het kruispunt niet de beste oplossing is en dat nodig is het gehele traject van de Rounwei aan te pakken. Een van de belang rijkste uitgangspunten van een duurzaam veilige inrichting is dat de weggebruiker aan de inrich ting kan opmaken welke snelheid van hem wordt verwacht. Bij een 60 km-weg past in dat op zicht geen rotonde. De aanleg zou wel kunnen als de verkeersintensiteit dermate hoog is dat dit capaciteitsproblemen geeft van de kruising. Dit is zeker niet het geval op de Rounwei. Voorgesteld wordt om de Rounwei in te richten als 60 km-weg. De weg wordt visueel versmald door een kantstreep aan te brengen en alle wegkruisingen te accentueren door het aanbrengen van rood asfalt met taludstrepen. Bij de kruispunten wordt dit nog extra bewerkstelligd door het aanbrengen van verticale elementen. Te denken valt aan het aanbrengen van haagbeplanting. Het kruispunt Rounwei-Leechlân wordt gereconstrueerd tot een bajonetaansluiting. Argumenten: 1.1 Het plan verbetert de verkeersveiligheid op de Rounwei (voorat op het kruispunt Leechlân) Met de uitvoering van het plan wordt de verkeersveiligheid op de gehele Rounwei sterk verbe terd. Ook de oversteek vanuit het dorp naar de sportvelden wordt veiliger. 1.2 in het GVVP wordt de Rounwei aangeduid als erftoegansweg met een 60 km/uur-regime. De Rounwei wordt nu ingericht als een erftoegangsweg met een 60 km/uur-regime. Dit komt overeen met de wegcategorisering uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan. 06. nwjv213 verkeersmaatregelen Rounwei te Warten/ctjv/1

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 27