BOARNSTERHIM
gemeente
R A A
DSVOORSTEL
Raadsvergadering
15 april 2003
Agendapunt
6 (B-stuk).
Commissievergadering
4 maart 2003
Agendapunt
8.
Portefeuillehouder
wethouder mevrouw K. van den Berg-Wiersma
Behandelend ambtenaar
J.J. de Vries
telefoon: 0566-629259, e-mail: vriesjj@boarnsterhim.nl
Onderwerp:
Verkeersmaatregelen Rounwei te Warten
Voorstel:
1Stel een krediet beschikbaar van 291.000,00 exclusief BTW voor de verkeersmaatrege
len in de Rounwei te Warten;
2. Dek dit voor 68.639,00 uit de GDU-subsidie, 70.817,00 uit de reserve aanpak krui
sing Rounwei Warten en schrijf het restant ad. 151.544,00 in 25 jaar af. Dek de kapi-
taallasten uit het meerjareninvesteringsplan, te weten kruising Rûnwei Warten en inrich
ting 30 en 60 km-gebieden in 2003.
Inleiding:
Al jaren wordt er gesproken over de onveilige verkeerssituatie op de kruising Leechlân-Rounwei
te Warten. Als oplossing is altijd gedacht aan de aanleg van een rotonde. Uit overleg met het
ROF (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland) blijkt dat dit voor het kruispunt niet de beste
oplossing is en dat nodig is het gehele traject van de Rounwei aan te pakken. Een van de belang
rijkste uitgangspunten van een duurzaam veilige inrichting is dat de weggebruiker aan de inrich
ting kan opmaken welke snelheid van hem wordt verwacht. Bij een 60 km-weg past in dat op
zicht geen rotonde. De aanleg zou wel kunnen als de verkeersintensiteit dermate hoog is dat dit
capaciteitsproblemen geeft van de kruising. Dit is zeker niet het geval op de Rounwei.
Voorgesteld wordt om de Rounwei in te richten als 60 km-weg. De weg wordt visueel versmald
door een kantstreep aan te brengen en alle wegkruisingen te accentueren door het aanbrengen
van rood asfalt met taludstrepen. Bij de kruispunten wordt dit nog extra bewerkstelligd door het
aanbrengen van verticale elementen. Te denken valt aan het aanbrengen van haagbeplanting.
Het kruispunt Rounwei-Leechlân wordt gereconstrueerd tot een bajonetaansluiting.
Argumenten:
1.1 Het plan verbetert de verkeersveiligheid op de Rounwei (voorat op het kruispunt Leechlân)
Met de uitvoering van het plan wordt de verkeersveiligheid op de gehele Rounwei sterk verbe
terd. Ook de oversteek vanuit het dorp naar de sportvelden wordt veiliger.
1.2 in het GVVP wordt de Rounwei aangeduid als erftoegansweg met een 60 km/uur-regime.
De Rounwei wordt nu ingericht als een erftoegangsweg met een 60 km/uur-regime. Dit komt
overeen met de wegcategorisering uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan.
06. nwjv213 verkeersmaatregelen Rounwei te Warten/ctjv/1