Jachthaven Marina is gelegen op het industrieterrein van Jirnsum langs de Boarn. Op dit indu strieterrein staan meerdere bedrijven die de recreatiesector bedienen zoals verschillende jacht werven. Het bieden van een overdekte ligplaats voor recreatieboten, wat lijkt op een vorm van opslag, is passend binnen de aard van dit terrein. De rijen schiphuizen sluiten qua bebouwing aan op de'diverse loodsen van dit industrieterrein. Het plan voor 18 schiphuizen is een uitbreiding hierop. Er is op deze wijze sprake van een concentratie van overdekte ligplaatsvoorzieningen in Jirnsum. 1.2 Er is al eerder medewerking verleend aan schiphuizen. In de 90'er jaren is driemaal medewerking verleend aan in totaal 36 schiphuizen met een vrijstel ling van het bestemmingsplan ex artikel 19, lid 1 van de WRO. De schiphuizen waren ook in strijd met hetzelfde bestemmingsplan "Irnsum Industrieterrein", welke in 1979 is goedgekeurd. 1.3 Er is vraag naar schiphuizen. Bij de huidige schiphuizen is gebleken dat er belangstelling is voor schiphuizen in Jirnsum. Het gaat om recreanten/toeristen die een overdekte ligplaats voor de boot willen hebben om van daaruit vakantie te houden op de Friese meren. 14 Qe herziening van het bestemmingsplan laat onevenredig lang op zich wachten. Op basis van het Meerjarenplan Bestemmingsplannen gaan we er van uit dat de planprocedure voor de herziening van het bestemmingsplan "Irnsum Industrieterrein" in het jaar 2006 wordt ge start. Kanttekeningen: 1De aanvrager wil dezelfde schiphuizen bouwen als de bestaande schiphuizen van Jachtha ven Marina. Echter het vermoeden bestaat dat de huidige schiphuizen tevens gebruikt wor den als verblijfsaccommodatie. De schiphuizen beschikken namelijk naast een ligplaats voor de boot ook over een garage, berg-/ verblijfsruimte, douche, toilet en een balkon. De schiphuizen van Jachthaven Marina zijn bedoeld als overdekte ligplaats voor boten. De locatie tussen diverse loodsen van andere bedrijven is voor dit gebruik wel geschikt. Echter het gebruik als verblijfsaccommodatie is niet passend op deze locatie die duidelijk het karak ter heeft van een industrieterrein. Dit gebruik is in strijd met de bestemming, de schiphuizen zijn brandtechnisch hier niet op berekend en het bouwwerk voldoet dan waarschijnlijk niet aan de eisen van het bouwbesluit. Het eventuele gebruik als verblijfslocatie kan uitgesloten worden door naast de ligplaats van de boot geen extra ruimte en voorzieningen toe te staan in het schiphuis. Dit type schiphuis is gebruikelijk in Fryslân. De auto's worden dan buiten apart van het schiphuis geparkeerd. 2. Het vermoeden dat de bestaande schiphuizen als verblijfsaccommodatie worden gebruikt, kan pas tijdens het vaarseizoen ontkend of bevestigd worden middels een controle ter plek ke. 3. De aanvrager noemt in zijn brief de perceelsnummers 2641 en 2573 als voorbeelden voor schiphuizen. Omdat op deze percelen geen schiphuizen zijn gerealiseerd zal hij waarschijnlijk de perceelsnummers 2543 - 2570, 2618 - 2635 en 2542 bedoelen. 4. Voor de realisering van de schiphuizen zal een milieuvergunning aangevraagd moeten wor den. Op grond van de Wet milieubeheer bestaat een vergunningsplicht bij meer dan 10 lig plaatsen. Er is overleg gevoerd met: Niet van toepassing. Pagina 2 14. rojz302 principeverzoek uitbreiding schiphuizen Jirnsum/rojz/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 63