Jachthaven Marina is gelegen op het industrieterrein van Jirnsum langs de Boarn. Op dit indu
strieterrein staan meerdere bedrijven die de recreatiesector bedienen zoals verschillende jacht
werven. Het bieden van een overdekte ligplaats voor recreatieboten, wat lijkt op een vorm van
opslag, is passend binnen de aard van dit terrein. De rijen schiphuizen sluiten qua bebouwing aan
op de'diverse loodsen van dit industrieterrein. Het plan voor 18 schiphuizen is een uitbreiding
hierop. Er is op deze wijze sprake van een concentratie van overdekte ligplaatsvoorzieningen in
Jirnsum.
1.2 Er is al eerder medewerking verleend aan schiphuizen.
In de 90'er jaren is driemaal medewerking verleend aan in totaal 36 schiphuizen met een vrijstel
ling van het bestemmingsplan ex artikel 19, lid 1 van de WRO. De schiphuizen waren ook in strijd
met hetzelfde bestemmingsplan "Irnsum Industrieterrein", welke in 1979 is goedgekeurd.
1.3 Er is vraag naar schiphuizen.
Bij de huidige schiphuizen is gebleken dat er belangstelling is voor schiphuizen in Jirnsum. Het
gaat om recreanten/toeristen die een overdekte ligplaats voor de boot willen hebben om van
daaruit vakantie te houden op de Friese meren.
14 Qe herziening van het bestemmingsplan laat onevenredig lang op zich wachten.
Op basis van het Meerjarenplan Bestemmingsplannen gaan we er van uit dat de planprocedure
voor de herziening van het bestemmingsplan "Irnsum Industrieterrein" in het jaar 2006 wordt ge
start.
Kanttekeningen:
1De aanvrager wil dezelfde schiphuizen bouwen als de bestaande schiphuizen van Jachtha
ven Marina. Echter het vermoeden bestaat dat de huidige schiphuizen tevens gebruikt wor
den als verblijfsaccommodatie. De schiphuizen beschikken namelijk naast een ligplaats voor
de boot ook over een garage, berg-/ verblijfsruimte, douche, toilet en een balkon.
De schiphuizen van Jachthaven Marina zijn bedoeld als overdekte ligplaats voor boten. De
locatie tussen diverse loodsen van andere bedrijven is voor dit gebruik wel geschikt. Echter
het gebruik als verblijfsaccommodatie is niet passend op deze locatie die duidelijk het karak
ter heeft van een industrieterrein. Dit gebruik is in strijd met de bestemming, de schiphuizen
zijn brandtechnisch hier niet op berekend en het bouwwerk voldoet dan waarschijnlijk niet
aan de eisen van het bouwbesluit.
Het eventuele gebruik als verblijfslocatie kan uitgesloten worden door naast de ligplaats van
de boot geen extra ruimte en voorzieningen toe te staan in het schiphuis. Dit type schiphuis
is gebruikelijk in Fryslân. De auto's worden dan buiten apart van het schiphuis geparkeerd.
2. Het vermoeden dat de bestaande schiphuizen als verblijfsaccommodatie worden gebruikt,
kan pas tijdens het vaarseizoen ontkend of bevestigd worden middels een controle ter plek
ke.
3. De aanvrager noemt in zijn brief de perceelsnummers 2641 en 2573 als voorbeelden voor
schiphuizen. Omdat op deze percelen geen schiphuizen zijn gerealiseerd zal hij waarschijnlijk
de perceelsnummers 2543 - 2570, 2618 - 2635 en 2542 bedoelen.
4. Voor de realisering van de schiphuizen zal een milieuvergunning aangevraagd moeten wor
den. Op grond van de Wet milieubeheer bestaat een vergunningsplicht bij meer dan 10 lig
plaatsen.
Er is overleg gevoerd met:
Niet van toepassing.
Pagina 2
14. rojz302 principeverzoek uitbreiding schiphuizen Jirnsum/rojz/2