De gemeenteraad stelt een meerjarig raamovereenkomst met het AMW vast waarin alle onderlin
ge rechten en plichten worden vastgelegd overeenkomstig de raamovereenkomst voor Educatie.
Vervolgens kan het college van B&W in een jaarlijks productovereenkomst de doelgroepen vast
leggen alsmede de afspraken over de verdeling van het aantal zorguren op basis van het in de
begroting opgenomen financieel plafond. Deze raamovereenkomst wordt nog door een aantal
kerngemeenten voorbereid om vervolgens aan alle raden te worden voorgelegd.
2 omdat deze hoger zijn geworden door het uittreden van vier gemeenten
De nieuwe financieringssystematiek is in het portefeuillehoudersoverleg maatschappelijk werk
van 14 november 2002 gepresenteerd (zie bijlage). Een meerderheid van 19 gemeenten stemde
in met de nieuwe systematiek. Vier gemeenten, te weten Ferwerderadiel, Leeuwarderadiel,
Menaldumadeel en Het Bildt, gaven aan problemen te hebben met de financiële consequenties
van dit systeem. Deze gemeenten financieren ook de op christelijke grondslag gestoelde stichting
Interzorg voor maatschappelijk werk.
Op 14 november jl. is afgesproken dat de kerngemeenten en de werkgroep financieringssystema
tiek de 4 gemeenten zouden ondersteunen in het vinden van een oplossing voor de met name fi
nanciële problemen. Deze werd echter niet gevonden. Omdat verder uitstel van de besluitvor
ming gelet op de dreigende stagnatie van de in gang gezette reorganisatie, niet langer verant
woord was is er op 10 april jl. weer overleg gevoerd. Het standpunt van 19 gemeenten bleek on
gewijzigd positief. De 4 gemeenten stemden toen nog steeds niet in. In een ultieme poging om
alle 23 gemeenten bij elkaar te houden hebben de 19 gemeenten zich op die bijeenkomst bereid
verklaard de meerkosten van de 4 gemeenten over de jaren 2003 en 2004 naar rato te zullen
verdelen onder voorwaarde dat deze gemeenten onvoorwaardelijk zouden instemmen met de
nieuwe financieringssystematiek en de eventuele meerkosten per 2005 voor eigen rekening te
nemen. Het voorstel van de 1 9 gemeenten aan de vier was dat zij (prijs)afspraken zouden maken
met de beide stichtingen voor maatschappelijk werk in een constructie van hoofd- en onderaan
nemer. De 4 gemeenten kregen tot 1 mei 2003 de tijd een beslissing op dit voorstel te nemen.
Inmiddels is bekend dat de betrokken vier gemeenten eruit stappen.
Afgesproken is dat de overige 19 gemeenten aan hun colleges en raden zullen voorstellen tot ui
terlijk 2007 garant te staan voor het financiële gat dat is ontstaan met betrekking tot het aandeel
van de vier gemeenten in de vaste kosten. Als 1 of meer van de 4 gemeenten uiteindelijk toch
nog besluiten 'mee' te doen zal een verevening met de 19 gemeenten plaatsvinden. Participeren
in het systeem betekent dat alle gemeenten, naar rato, dezelfde prijs betalen voor hetzelfde pro
duct. De wachtgelden die ontstaan ten gevolge van het uitstappen zullen voor rekening komen
van de gemeenten die uitstappen. Voor onze gemeente levert dit 7.000 per jaar meerkosten op
gedurende een periode van 4 jaar (zie bijlage).
3. omdat de reorganisatie van het AMW dan voltooid is en er meer duidelijkheid is over de
gewenste toekomstige inzet van de gemeente.
De gemeente ontvangt van het ministerie een totaal bedrag van 52.308 over de jaren 2000 t/m
2003. Aan de inzet van de gelden is de verplichting verbonden dat de formatie maatschappelijk
werk uiterlijk op 31 december 2003 met 0,43 fte moet toenemen. Op basis van de kosten van
één fte kost realisatie van deze uitbreiding de gemeente éénmalig 26.342. Alleen in die
situatie mag de gemeente de middelen van het ministerie behouden. In 2004 vindt vervolgens
structurele toevoeging plaats via gemeentefonds. De ontvangen stimuleringsgelden zijn ingezet
voor een eenmalige reorganisatiebijdrage van het AMW en niet voor uitbreiding van het aantal
fte's Momenteel wordt door de in de Stichting AMW participerende gemeenten onderzocht in
hoeverre het Rijk akkoord kan gaan met de inzet van de stimuleringsgelden ten behoeve van de
reorganisatie van het AMW; niet voor uitbreiding van het aantal fte's, maar voor het behoud er-
Pagina 3
14. raadsvoorstel amw.nieuw/3