Side 8 ting voor mogelijk hield ondanks eerdere opmerkingen van GB2000 over een te hoog ambitieni veau. De taakstellende bezuiniging van 0.3% (november 2002) was volgens het college niet mo gelijk. Thans lijkt het wel mogelijk te zijn. Het college heeft ten opzichte van eerdere voorstellen wat gas teruggenomen wat betreft het opleggen van bezuinigingen aan door gemeente gesubsi dieerde instellingen. Het college heeft op aandringen van GB2000 de prijs-prestatieverhouding via 2 analyses laten doorlichten. De verklaringen van het college bij de benchmarks zijn te kort door de bocht. Het is opvallend dat de analyses gelijkluidend zijn. Er is onvoldoende sturing van het ambtelijk apparaat en de kostentoerekening is ook op een onvoldoende peil. De gemeenteraad kan daardoor haar kaderstellende en controlerende taak niet naar behoren uitvoeren. Maakt nog enige algemene opmerkingen aangevuld met enige suggesties. Het college heeft niet tijdig op de economische tegenwind geanticipeerd. Het college heeft de raad onvoldoende inzicht verschaft in de doelmatigheid en doeltreffendheid van de ambtelijke organisatie en het beleid. De taken discussie is vermengd met bezuinigingsvoorstellen. Er is onvoldoende gekeken naar prijs- kwaliteitsverhouding in de productenraming. De aanbevelingen van GB2000 in de voorjaarsbrief en de gewenste doelmatiger bredere samenwerking zijn niet ten uitvoer gebracht. Dit geldt ook voor terugdringing kosten voor externe hulp. De bezuinigingsvoorstellen van het college treffen juist die beleidsvelden die volgens de analyses in de gemeente onderbedeeld zijn. Er is teveel be leid op beleid gestapeld. Er is geen financiële reserve gecreëerd voor bepaald beleid (Friese Me ren, plattelandsontwikkeling). Er moet een heroriëntatie van de ambtelijke organisatie komen en er moet geen beleidsontwikkeling komen als er geen zicht op financiering is. Hoe kunnen wacht gelders productief ingezet worden? Ook kijken naar versnelde exploitatie van gemeentelijk bezit. In de externe analyses blijkt dat er hoge uitgaven zijn voor bestuur, bestuurlijke organisatie en ruimtelijke ordening. Lage uitgaven voor sport, cultuur en onderhoud groen. De kostentoereke ning had al op orde moeten zijn. Er is blijkbaar te weinig aansturing en discipline. Het aanvullend voorstel is een stap in de goede richting. Het komt er nu op aan de ingeslagen weg te continue ren. GB2000 kan instemmen met het gewijzigde voorstel, mits bij 4a aan de gestelde randvoor waarden wordt voldaan. De bezuiniginsvoorstellen kunnen in de takendiscussie alleen in samen hang met een visie op de toekomstige organisatie behandeld worden. De gemeenteraad claimt de laatste tijd een grotere betrokkenheid bij de beleidsuitwerking, die het college zich laat aanleunen. Dit brengt veel werk voor raadsleden met zich mee, waardoor de volksvertegenwoordigende rol in de knel komt. Bovendien schept het spanning t.o.v. de kaderstellende en controlerende taak. GB2000 is daarom terughoudend voor het aanstellen van een nieuwe raadscommissie. GB2000 is tegen bezuinigingen die het woon- en leefklimaat aantasten. Toch zal ook hier doelmatigheid betracht moeten worden. GB2000 had al een voorstel dat zou leiden tot een besparing van ruim 1 miljoen, waarbij ook ruimte voor nieuw beleid ontstaat. Op basis van het voorliggende voorstel komt dit nog niet aan de orde. Hierin draagt de investeringsstop in 2003 en 2004 de besparing voor 45% en de bezuiniging van de bedrijfsvoering voor 25%. GB ziet dit samen met een vacatu restop en een temporisering van opdrachten voor maximaal een half jaar. De voorbereiding van bepaalde in gang gezette projecten moet wel doorgaan. Het plan van aanpak zou maart 2004 klaar moeten zijn. Instemming met punt 1,2 3. Ook met5, 6 en 9, voorzover dit niet de automa tisering betreft. Hierover moet een onderbouwd voorstel komen. Instemming met 7 en 8. Boarn- sterhim moet scherp zeilen met behoud van snelheid. Bijlsma (FNP): Under de begrutting 2004 en de groslist oan besunigings en de fierdere foarstellen om it tekoart te sljochtsjen lizze noch wer oare stikken, len dêrfan, de quick-scan, jout oan dat romtlike oardering, bestjoer en stedsfernijing in yn ferhâlding grut gewicht hawwe, wylst ûnder- wiis, soarch en wolwêzen oan de krapper ein komme. En dy léste sektoaren wurde no krekt yn de groslist oanpakt. De FNP is net ree om dêr op te besunigjen. It lek yn de begrutting sil út de hurde sektor komme moatte. De groslist is net kompleet. By ferskillende ûnderdielen wurde wol de kosten, mar net de opbringsten yn kaart brocht. De FNP kin yn grutte linen meigean mei de foarstelde dekkingsoplossingen. Mar mei de tydlike ynvestearringsstop mei in tal saken net op- hâlden wurde. Dit jildt foar de húsfesting fan de skoallen en it gemeentlik apparaat, de bedriuws- 04. Ferslach 11 nov2003/absh/8

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 18