Side 8
ting voor mogelijk hield ondanks eerdere opmerkingen van GB2000 over een te hoog ambitieni
veau. De taakstellende bezuiniging van 0.3% (november 2002) was volgens het college niet mo
gelijk. Thans lijkt het wel mogelijk te zijn. Het college heeft ten opzichte van eerdere voorstellen
wat gas teruggenomen wat betreft het opleggen van bezuinigingen aan door gemeente gesubsi
dieerde instellingen. Het college heeft op aandringen van GB2000 de prijs-prestatieverhouding via
2 analyses laten doorlichten. De verklaringen van het college bij de benchmarks zijn te kort door
de bocht. Het is opvallend dat de analyses gelijkluidend zijn. Er is onvoldoende sturing van het
ambtelijk apparaat en de kostentoerekening is ook op een onvoldoende peil. De gemeenteraad
kan daardoor haar kaderstellende en controlerende taak niet naar behoren uitvoeren. Maakt nog
enige algemene opmerkingen aangevuld met enige suggesties. Het college heeft niet tijdig op de
economische tegenwind geanticipeerd. Het college heeft de raad onvoldoende inzicht verschaft in
de doelmatigheid en doeltreffendheid van de ambtelijke organisatie en het beleid. De taken
discussie is vermengd met bezuinigingsvoorstellen. Er is onvoldoende gekeken naar prijs-
kwaliteitsverhouding in de productenraming. De aanbevelingen van GB2000 in de voorjaarsbrief
en de gewenste doelmatiger bredere samenwerking zijn niet ten uitvoer gebracht. Dit geldt ook
voor terugdringing kosten voor externe hulp. De bezuinigingsvoorstellen van het college treffen
juist die beleidsvelden die volgens de analyses in de gemeente onderbedeeld zijn. Er is teveel be
leid op beleid gestapeld. Er is geen financiële reserve gecreëerd voor bepaald beleid (Friese Me
ren, plattelandsontwikkeling). Er moet een heroriëntatie van de ambtelijke organisatie komen en
er moet geen beleidsontwikkeling komen als er geen zicht op financiering is. Hoe kunnen wacht
gelders productief ingezet worden? Ook kijken naar versnelde exploitatie van gemeentelijk bezit.
In de externe analyses blijkt dat er hoge uitgaven zijn voor bestuur, bestuurlijke organisatie en
ruimtelijke ordening. Lage uitgaven voor sport, cultuur en onderhoud groen. De kostentoereke
ning had al op orde moeten zijn. Er is blijkbaar te weinig aansturing en discipline. Het aanvullend
voorstel is een stap in de goede richting. Het komt er nu op aan de ingeslagen weg te continue
ren. GB2000 kan instemmen met het gewijzigde voorstel, mits bij 4a aan de gestelde randvoor
waarden wordt voldaan. De bezuiniginsvoorstellen kunnen in de takendiscussie alleen in samen
hang met een visie op de toekomstige organisatie behandeld worden. De gemeenteraad claimt de
laatste tijd een grotere betrokkenheid bij de beleidsuitwerking, die het college zich laat aanleunen.
Dit brengt veel werk voor raadsleden met zich mee, waardoor de volksvertegenwoordigende rol
in de knel komt. Bovendien schept het spanning t.o.v. de kaderstellende en controlerende taak.
GB2000 is daarom terughoudend voor het aanstellen van een nieuwe raadscommissie. GB2000
is tegen bezuinigingen die het woon- en leefklimaat aantasten. Toch zal ook hier doelmatigheid
betracht moeten worden. GB2000 had al een voorstel dat zou leiden tot een besparing van ruim
1 miljoen, waarbij ook ruimte voor nieuw beleid ontstaat. Op basis van het voorliggende voorstel
komt dit nog niet aan de orde. Hierin draagt de investeringsstop in 2003 en 2004 de besparing
voor 45% en de bezuiniging van de bedrijfsvoering voor 25%. GB ziet dit samen met een vacatu
restop en een temporisering van opdrachten voor maximaal een half jaar. De voorbereiding van
bepaalde in gang gezette projecten moet wel doorgaan. Het plan van aanpak zou maart 2004
klaar moeten zijn. Instemming met punt 1,2 3. Ook met5, 6 en 9, voorzover dit niet de automa
tisering betreft. Hierover moet een onderbouwd voorstel komen. Instemming met 7 en 8. Boarn-
sterhim moet scherp zeilen met behoud van snelheid.
Bijlsma (FNP): Under de begrutting 2004 en de groslist oan besunigings en de fierdere foarstellen
om it tekoart te sljochtsjen lizze noch wer oare stikken, len dêrfan, de quick-scan, jout oan dat
romtlike oardering, bestjoer en stedsfernijing in yn ferhâlding grut gewicht hawwe, wylst ûnder-
wiis, soarch en wolwêzen oan de krapper ein komme. En dy léste sektoaren wurde no krekt yn
de groslist oanpakt. De FNP is net ree om dêr op te besunigjen. It lek yn de begrutting sil út de
hurde sektor komme moatte. De groslist is net kompleet. By ferskillende ûnderdielen wurde wol
de kosten, mar net de opbringsten yn kaart brocht. De FNP kin yn grutte linen meigean mei de
foarstelde dekkingsoplossingen. Mar mei de tydlike ynvestearringsstop mei in tal saken net op-
hâlden wurde. Dit jildt foar de húsfesting fan de skoallen en it gemeentlik apparaat, de bedriuws-
04. Ferslach 11 nov2003/absh/8