Er is relatief weinig openbaar groen. Overigens hoeft dit niet direct een waardeoordeel in te houden. De gemeente ligt in het hart van Fryslân. Als we de recreatieve waarde van het oppervlaktewater erbij betrekken, ontstaat er een totaal ander beeld. Als we de nettolasten en baten van de selectiegroep met onze gemeente vergelijken dan valt op, dat de uitgaven per inwoner buitengewoon hoog zijn op de functies wegen, groen en water: 65 per inwoner meer dan het gemiddelde. De hogere kosten voor 'water' lijken overigens overeen te stemmen met de kosten voor de pont. Bij de functies komen wij hier separaat op terug. 6.3 Inkomsten Hierbij gaat het in eerste instantie om de vraag of de eigen heffingen van de gemeente zich op een redelijk niveau bevinden. Om de financiële positie in beeld te brengen wordt daarbij ook gekeken naar de zogenaamde artikel 12 normen, zonder dat sprake is van een eventuele aanvraag! Opbrengsten Onroerend Zaakbelastingen De aftrek voor de verdeelmaatstaf Onroerend Zaakbelasting is 12 lager dan het gemiddelde van de selectiegemeenten. Zoals eerder geschreven hangt deze aftrek samen met de (lagere) waarde van onroerend goed in onze gemeente. Daarvoor worden we gecompenseerd via de algemene uitkering. Uit de rapportage van IFLO blijkt in de vergelijking van Boarnsterhim met zichzelf ook, dat het tarief voor OZB, dat de gemeente hanteert 18% hoger ligt dan het niveau, dat het gemeentefonds hanteert: 5.89 versus 4.99 per 2.268 waardecapaciteit. Als we tenslotte kijken naar de nettolasten per inwoner voor wat betreft de OZB dan zit Boarnsterhim nagenoeg op het niveau van de selectiegroep. Er is wel een groot verschil in de nettolasten t.a.v. de Overige Eigen Middelen. Zie daarvoor onder de paragraaf over dit onderwerp hierna. Afvalstoffenheffing en rioolheffing Zoals eerder kort aangegeven is er volgens IFLO bij de 'reiniging' sprake van een geringe overdekking met 2 per inwoner en laat 'de reiniging' ruimte voor tariefsverhoging met 23 per inwoner. Deze discrepantie gaf aanleiding voor een nadere analyse, omdat wij immers uitgaan van een kostendekkend tarief in beide gevallen. Wij concluderen, dat wel sprake is van een kostendekkend tarief, zie hiervoor onder paragraaf 7.8. Hoofdfunctie Volksgezondheid. Overigen Eigen Middelen De Overige Eigen Middelen (OEM) spelen een rol in de aannames voor de algemene uitkering. Verondersteld wordt, dat de gemeente in staat is 5.4% van de verdeelmaatstaven aan eigen inkomsten te verwerven. In ons geval 935.000. Het werkelijke bedrag is 'slechts' 376.000. Ook ten opzichte van het gemiddelde van de referentiegroep scoort Boarnsterhim laag en wijkt de gemeente 44 per inwoner van het gemiddelde af. Deze constatering geeft aanleiding onze financiële positie nader te bezien, omdat met name weinig eigen inkomsten worden verkregen uit beleggingen. De aandelen in Frigem, het Bouwfonds en Nuon zijn verkocht in de afgelopen jaren. Anders gezegd: de opbrengsten zijn gebruikt voor andere zaken en kunnen niet meer duurzaam gebruikt worden voor het permanent genereren van eigen inkomsten. Wij onderschrijven de conclusie door IFLO over de geringe opbrengst, die met zich meebrengt, dat deze onevenwichtigheid of verstoring zal blijven 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 10