Er is relatief weinig openbaar groen. Overigens hoeft dit niet direct een waardeoordeel in te
houden. De gemeente ligt in het hart van Fryslân. Als we de recreatieve waarde van het
oppervlaktewater erbij betrekken, ontstaat er een totaal ander beeld. Als we de nettolasten
en baten van de selectiegroep met onze gemeente vergelijken dan valt op, dat de uitgaven
per inwoner buitengewoon hoog zijn op de functies wegen, groen en water: 65 per
inwoner meer dan het gemiddelde. De hogere kosten voor 'water' lijken overigens overeen te
stemmen met de kosten voor de pont. Bij de functies komen wij hier separaat op terug.
6.3 Inkomsten
Hierbij gaat het in eerste instantie om de vraag of de eigen heffingen van de gemeente zich
op een redelijk niveau bevinden. Om de financiële positie in beeld te brengen wordt daarbij
ook gekeken naar de zogenaamde artikel 12 normen, zonder dat sprake is van een
eventuele aanvraag!
Opbrengsten Onroerend Zaakbelastingen
De aftrek voor de verdeelmaatstaf Onroerend Zaakbelasting is 12 lager dan het
gemiddelde van de selectiegemeenten. Zoals eerder geschreven hangt deze
aftrek samen met de (lagere) waarde van onroerend goed in onze gemeente.
Daarvoor worden we gecompenseerd via de algemene uitkering.
Uit de rapportage van IFLO blijkt in de vergelijking van Boarnsterhim met zichzelf
ook, dat het tarief voor OZB, dat de gemeente hanteert 18% hoger ligt dan het
niveau, dat het gemeentefonds hanteert: 5.89 versus 4.99 per 2.268
waardecapaciteit. Als we tenslotte kijken naar de nettolasten per inwoner voor wat
betreft de OZB dan zit Boarnsterhim nagenoeg op het niveau van de
selectiegroep. Er is wel een groot verschil in de nettolasten t.a.v. de Overige
Eigen Middelen. Zie daarvoor onder de paragraaf over dit onderwerp hierna.
Afvalstoffenheffing en rioolheffing
Zoals eerder kort aangegeven is er volgens IFLO bij de 'reiniging' sprake van een
geringe overdekking met 2 per inwoner en laat 'de reiniging' ruimte voor
tariefsverhoging met 23 per inwoner. Deze discrepantie gaf aanleiding voor een
nadere analyse, omdat wij immers uitgaan van een kostendekkend tarief in beide
gevallen. Wij concluderen, dat wel sprake is van een kostendekkend tarief, zie
hiervoor onder paragraaf 7.8. Hoofdfunctie Volksgezondheid.
Overigen Eigen Middelen
De Overige Eigen Middelen (OEM) spelen een rol in de aannames voor de
algemene uitkering. Verondersteld wordt, dat de gemeente in staat is 5.4% van de
verdeelmaatstaven aan eigen inkomsten te verwerven. In ons geval 935.000.
Het werkelijke bedrag is 'slechts' 376.000. Ook ten opzichte van het
gemiddelde van de referentiegroep scoort Boarnsterhim laag en wijkt de
gemeente 44 per inwoner van het gemiddelde af.
Deze constatering geeft aanleiding onze financiële positie nader te bezien, omdat
met name weinig eigen inkomsten worden verkregen uit beleggingen. De
aandelen in Frigem, het Bouwfonds en Nuon zijn verkocht in de afgelopen jaren.
Anders gezegd: de opbrengsten zijn gebruikt voor andere zaken en kunnen niet
meer duurzaam gebruikt worden voor het permanent genereren van eigen
inkomsten. Wij onderschrijven de conclusie door IFLO over de geringe opbrengst,
die met zich meebrengt, dat deze onevenwichtigheid of verstoring zal blijven
8