Pagina 2
een spoedeisend karakter wordt aangesloten bij de bepalingen in de algemene wet bestuursrecht
(Awb). Dit komt er op neer dat een aanvraag nog steeds bij het college kan worden ingediend,
maar dat de gemeenteraad binnen een redelijke termijn een beschikking dient af te geven. Indien
een beschikking niet binnen een redelijke termijn kan worden gegeven, stelt de gemeenteraad de
aanvrager daarvan in kennis en wordt een redelijke termijn genoemd waarbinnen hij de beschik
king tegemoet kan zien.
Argumenten:
1.1 De aanvraag voor de uitbreiding van de Nijdjipskoalle heeft geen spoedeisend karakter.
De gevraagde uitbreiding van het schoolgebouw is in de zin van de spoedprocedure geen ca
lamiteit. Het was evenzogoed mogelijk geweest om deze aanvraag via het programma 2005
aan te vragen.
1.2 De leerlingenprognose toont de huisvestingsbehoefte voor de Nijdjipskoalle niet aan.
Veel voorzieningen vragen een forse investering. Een gebruik gedurende ten minste een be
paalde periode voorkomt dat de investering als desinvestering gaat gelden. De minimaal ge
wenste termijn van zekerheid over het aantal leerlingen en daarmee het gebruik van de voor
ziening, is evenredig met de zwaarte van de voorziening in financiële zin. De prognose dient
ertoe het verwachte aantal leerlingen voor een aantal jaren zo nauwkeurig mogelijk te voor
spellen. Toekenning van een tijdelijke voorziening kan plaatsvinden indien deze gedurende
een minimale periode van vier jaar aangetoond wordt. De gemeentelijke leerlingenprognose,
waaraan het schoolbestuur zich conformeert, toont niet aan dat er gedurende een minimale
periode van vier jaar aanvullende huisvestingscapaciteit nodig is.
1.3 De capaciteit van de Nijdjipskoalle is voldoende om zeven groepen te huisvesten.
Naar de mening van het schoolbestuur is de huidige huisvestingscapaciteit van de Nijdjipsko
alle onvoldoende om alle groepen te kunnen huisvesten. Er is een onderzoek naar de feitelijke
capaciteit uitgevoerd. Op grond van de huisvestingsverordening wordt de capaciteit van een
basisschool vastgelegd in het aantal groepen waarvoor het gebouw geschikt is. Het aantal
groepen is gelijk aan het aantal lokalen in het desbetreffende gebouw. Het aantal lokalen in
een gebouw betreft het aantal lesruimten, inclusief het handvaardigheidslokaal, groter dan of
gelijk aan 42 m2. De speellokalen worden niet meegeteld.
Op de teldatum 1 oktober 2003 heeft de school 154 leerlingen en 7 te huisvesten groepen.
Feitelijk heeft de Nijdjipskoalle 7 lokalen. De feitelijke capaciteit is, zeker voor de komende ja
ren, voldoende om 7 groepen te huisvesten. Het capaciteitstekort dat het schoolbestuur er
vaart heeft alles te maken met de onderwijsinhoudelijke keuzes, het ontbreken van meervou
dig te gebruiken gemeenschappelijke ruimtes en de functionele beperkingen van het traditio
neel (gangenschool) gebouwde schoolgebouw.
2.1 De aanvraag voor de uitbreiding van de Ds. Hasperschool heeft geen spoedeisend karakter.
De in juni 2002 opgestelde leerlingenprognose toonde al aan dat er in 2004 een aanvullende
capaciteit voor het huisvesten van de zesde groep nodig zou zijn. De gevraagde uitbreiding
van het schoolgebouw is in de zin van de spoedprocedure geen calamiteit. Het was evenzo
goed mogelijk geweest om deze aanvraag via het programma 2004 in te dienen.
2.2 De capaciteit van de Ds. Hasperschool is voldoende om zes groepen te huisvesten.
Naar de mening van het schoolbestuur is de huidige huisvestingscapaciteit van de Ds. Has
perschool onvoldoende om alle groepen te kunnen huisvesten. Er is een onderzoek naar de
feitelijke capaciteit uitgevoerd. Op grond van de huisvestingsverordening wordt de capaciteit
van een basisschool vastgelegd in het aantal groepen waarvoor het gebouw geschikt is. Het
aantal groepen is gelijk aan het aantal lokalen in het desbetreffende gebouw. Het aantal loka-
12. Raadsvoorstel spoedaanvragen PCBO//2