Niet alleen voor een goede communicatie met de bevolking, ook voor een goede communica
tie met de raad is een actieve beheersing van de Friese taal nodig."
De voorzitter: Vraagt of de leden van de vertrouwenscommissie de behoefte hebben om op
het amendement te reageren.
De heer De Vries (PvdA): Het punt is in de vertrouwenscommissie aan de orde geweest en
het is begrijpelijk dat de FNP met dit amendement komt. De vertrouwenscommissie vindt het
heel belangrijk dat een burgemeester het Fries passief binnen korte tijd zal beheersen. Men
wilde geen actieve beheersing verlangen, omdat men bang is dat er dan te veel geschikte
kandidaten niet zullen reageren.
De heer Bijlsma (FNP): Dat zou inhouden dat wanneer men zich beperkt tot Friestalige kandi
daten dat daar dan niet de kwaliteit tussen zit die men voor ogen heeft.
De heer De Vries (PvdA): Zo heeft hij dat niet gezegd. Het kan best zo zijn dat de beste kan
didaat wel Fries spreekt. Het kan evenwel ook anders verlopen en het doel is voor de beste
kandidaat te gaan.
De voorzitter: Brengt het amendement van de FNP in stemming. Het amendement wordt met
3 stemmen voor van de leden Bijlsma, Janse en Van der Sluis en 14 stemmen tegen verwor
pen. Er wordt vervolgens conform het voorstel besloten.
5. Het gesprek met de Commissaris van de Koningin over de profielschets
De heer Nijpels: Hij heeft nog nooit eerder de uitnodiging gekregen om een raad toe te spre
ken. Vorige week heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen waarbij de benoeming
van de burgemeester en de Commissaris van de Koningin uit de Grondwet is gehaald. Er moet
dan nog een tweederde meerderheid in de Eerste Kamer komen om de deconstitutionalisering
te bekrachtigen. Het is evenwel iets anders dan het wetsontwerp over de door de bevolking
gekozen burgemeester. Dat moet nog in de Tweede Kamer behandeld worden. Er lijkt een
meerderheid te zijn, maar op dit moment staat de datum van invoering ter discussie. Er zijn al
lerlei varianten aan de orde. De verkiezing van de raad is gekoppeld aan de verkiezing van de
burgemeester. Het is op dit moment niet helder waarvoor gekozen wordt. Dan moet het nog
naar de Eerste Kamer en daar zal zeker een politiek spel gehouden worden.
De raad is nu eigenlijk bezig met de laatste profielschets. Er zal een aanbeveling van twee
kandidaten gedaan worden, één naam wordt evenwel in het openbaar bekendgemaakt. Voor
de bijzondere problemen in Zeewolde is een waarnemend burgemeester aangetrokken. Dat is
een compliment aan burgemeester Dijkstra. Hij vond het aantal mensen (9%) dat zich uitsprak
over het Fries erg laag. Hij vraagt zich hoe dat verklaard kan worden.
De heer Janse (FNP): Hij wijst erop dat die kwaliteit niet in de enquête stond, anders zouden
er zeker meer mensen (waarschijnlijk meer dan 50%) op gewezen hebben.
De heer Nijpels: Sluit zich aan bij de complimenten over het werk van de vertrouwenscom
missie. Hij vindt het een interessante passage dat de burgemeester bereid moet zijn zich bij de
mogelijke toekomstige verkiezing ook verkiesbaar te stellen. Gaat de raad hem dan ook aan
prijzen als kandidaat?
Hij vindt de opmerking over de bestuurlijke slagkracht opmerkelijk. Verderop in de profiel
schets wordt gememoreerd dat er een aantal projecten afgerond moet worden. Waarom dan
niet in plaats van een koersbepaler voor een realisator gekozen? Wat zijn de grenzen die de
raad stelt aan de slagkracht van de burgemeester? Wat voor ervaring moet de burgemeester
hebben? In het openbaar bestuur of in het bedrijfsleven? Denkt men aan een bepaalde mate
Pagina 3
04 Verslag 17-11-2004/absh/3