De hear De Vries (PvdA): It punt hat yn de betrouwenskommisje oan de oarder west en it is
begryplik dat de FNP mei dit amendemint komt. De betrouwenskommisje fynt it tige wichtich
dat in boargemaster it Frysk passyf yn koarte tiid behearskje sil. Men woe gjin aktive behear-
sking freegje, omdat men bang is dat der dan te folie geskikte kandidaten net reageare sille.
De hear Bijlsma (FNP): Dat soe betsjutte dat as men jin beheint ta de Frysktalige kandidaten
dat dêr net de kwaliteit tusken sit dy't men foar eagen hat.
De hear De Vries (PvdA): Hat dat sa net sein. It kin bést wêze dat de béste kandidaat wol
Frysk praat. It kin lykwols ek oars útfalle en it doel is foar de béste kandidaat te gean.
De foarsitter: Bringt it amendemint fan de FNP yn stimming. It amendemint wurdt mei 3
stimmen foarfan de leden Bijlsma, Janse en Van der Sluis en 14 stimmen tsjin fersmiten. Der
wurdt fierder neffens it foarstel besletten.
5. It petear mei de Kommissaris fan 'e Keninginne oer de profylskets
De hear Nijpels: Hij heeft nog nooit eerder de uitnodiging gekregen om een raad toe te spre
ken. Vorige week heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen waarbij de benoeming
van de burgemeester en de Commissaris van de Koningin uit de Grondwet is gehaald. Er moet
dan nog een tweederde meerderheid in de Eerste Kamer komen om de deconstitutionalisering
te bekrachtigen. Het is evenwel iets anders dan het wetsontwerp over de door de bevolking
gekozen burgemeester. Dat moet nog in de Tweede Kamer behandeld worden. Er lijkt een
meerderheid te zijn, maar op dit moment staat de datum van invoering ter discussie. Er zijn al
lerlei varianten aan de orde. De verkiezing van de raad is gekoppeld aan de verkiezing van de
burgemeester. Het is op dit moment niet helder waarvoor gekozen wordt. Dan moet het nog
naar de Eerste Kamer en daar zal zeker een politiek spel gehouden worden.
De raad is nu eigenlijk bezig met de laatste profielschets. Er zal een aanbeveling van twee
kandidaten gedaan worden, één naam wordt evenwel in het openbaar bekendgemaakt. Voor
de bijzondere problemen in Zeewolde is een waarnemend burgemeester aangetrokken. Dat is
een compliment aan burgemeester Dijkstra. Hij vond het aantal mensen (9%) dat zich uitsprak
over het Fries erg laag. Hij vraagt zich hoe dat verklaard kan worden.
De hear Janse (FNP): Hy wiist derop dat dizze kwaliteit net yn de enkête stie, oars hienen der
fêst mear minsken (wierskynlik mear as 50%) dêrop wiisd.
De hear Nijpels: Sluit zich aan bij de complimenten over het werk van de vertrouwenscom
missie. Hij vindt het een interessante passage dat de burgemeester bereid moet zijn zich bij de
mogelijke toekomstige verkiezing ook verkiesbaar te stellen. Gaat de raad hem dan ook aan
prijzen als kandidaat?
Hij vindt de opmerking over de bestuurlijke slagkracht opmerkelijk. Verderop in de profiel
schets wordt gememoreerd dat er een aantal projecten afgerond moet worden. Waarom dan
niet in plaats van een koersbepaler voor een realisator gekozen? Wat zijn de grenzen die de
raad stelt aan de slagkracht van de burgemeester? Wat voor ervaring moet de burgemeester
hebben? In het openbaar bestuur of in het bedrijfsleven? Denkt men aan een bepaalde mate
van deskundigheid? Er wordt over een aantal portefeuilles gerept. Mogen dat ook politiek ge
voelige portefeuilles zijn? En welke mogen dat dan zijn? Men wil een initiatiefrijke burgemees
ter: waar ligt echter de grens?
De visie in de profielschets sluit goed aan bij de strekking van het nieuwe wetsontwerp. Wel
ke standpunten heeft de raad over het dualisme? Naar welke vormen van samenwerking gaat
de voorkeur van de raad uit?
De zelfevaluatie is onderdeel van het pakket dat de kandidaat krijgt. De burgemeester krijgt
een trekkende rol in de ambtelijke organisatie toebedeeld: is daarvoor een document aanwe-
Side 3
04 Ferslach 17-11-2004/absh/3