De hear De Vries (PvdA): It punt hat yn de betrouwenskommisje oan de oarder west en it is begryplik dat de FNP mei dit amendemint komt. De betrouwenskommisje fynt it tige wichtich dat in boargemaster it Frysk passyf yn koarte tiid behearskje sil. Men woe gjin aktive behear- sking freegje, omdat men bang is dat der dan te folie geskikte kandidaten net reageare sille. De hear Bijlsma (FNP): Dat soe betsjutte dat as men jin beheint ta de Frysktalige kandidaten dat dêr net de kwaliteit tusken sit dy't men foar eagen hat. De hear De Vries (PvdA): Hat dat sa net sein. It kin bést wêze dat de béste kandidaat wol Frysk praat. It kin lykwols ek oars útfalle en it doel is foar de béste kandidaat te gean. De foarsitter: Bringt it amendemint fan de FNP yn stimming. It amendemint wurdt mei 3 stimmen foarfan de leden Bijlsma, Janse en Van der Sluis en 14 stimmen tsjin fersmiten. Der wurdt fierder neffens it foarstel besletten. 5. It petear mei de Kommissaris fan 'e Keninginne oer de profylskets De hear Nijpels: Hij heeft nog nooit eerder de uitnodiging gekregen om een raad toe te spre ken. Vorige week heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen waarbij de benoeming van de burgemeester en de Commissaris van de Koningin uit de Grondwet is gehaald. Er moet dan nog een tweederde meerderheid in de Eerste Kamer komen om de deconstitutionalisering te bekrachtigen. Het is evenwel iets anders dan het wetsontwerp over de door de bevolking gekozen burgemeester. Dat moet nog in de Tweede Kamer behandeld worden. Er lijkt een meerderheid te zijn, maar op dit moment staat de datum van invoering ter discussie. Er zijn al lerlei varianten aan de orde. De verkiezing van de raad is gekoppeld aan de verkiezing van de burgemeester. Het is op dit moment niet helder waarvoor gekozen wordt. Dan moet het nog naar de Eerste Kamer en daar zal zeker een politiek spel gehouden worden. De raad is nu eigenlijk bezig met de laatste profielschets. Er zal een aanbeveling van twee kandidaten gedaan worden, één naam wordt evenwel in het openbaar bekendgemaakt. Voor de bijzondere problemen in Zeewolde is een waarnemend burgemeester aangetrokken. Dat is een compliment aan burgemeester Dijkstra. Hij vond het aantal mensen (9%) dat zich uitsprak over het Fries erg laag. Hij vraagt zich hoe dat verklaard kan worden. De hear Janse (FNP): Hy wiist derop dat dizze kwaliteit net yn de enkête stie, oars hienen der fêst mear minsken (wierskynlik mear as 50%) dêrop wiisd. De hear Nijpels: Sluit zich aan bij de complimenten over het werk van de vertrouwenscom missie. Hij vindt het een interessante passage dat de burgemeester bereid moet zijn zich bij de mogelijke toekomstige verkiezing ook verkiesbaar te stellen. Gaat de raad hem dan ook aan prijzen als kandidaat? Hij vindt de opmerking over de bestuurlijke slagkracht opmerkelijk. Verderop in de profiel schets wordt gememoreerd dat er een aantal projecten afgerond moet worden. Waarom dan niet in plaats van een koersbepaler voor een realisator gekozen? Wat zijn de grenzen die de raad stelt aan de slagkracht van de burgemeester? Wat voor ervaring moet de burgemeester hebben? In het openbaar bestuur of in het bedrijfsleven? Denkt men aan een bepaalde mate van deskundigheid? Er wordt over een aantal portefeuilles gerept. Mogen dat ook politiek ge voelige portefeuilles zijn? En welke mogen dat dan zijn? Men wil een initiatiefrijke burgemees ter: waar ligt echter de grens? De visie in de profielschets sluit goed aan bij de strekking van het nieuwe wetsontwerp. Wel ke standpunten heeft de raad over het dualisme? Naar welke vormen van samenwerking gaat de voorkeur van de raad uit? De zelfevaluatie is onderdeel van het pakket dat de kandidaat krijgt. De burgemeester krijgt een trekkende rol in de ambtelijke organisatie toebedeeld: is daarvoor een document aanwe- Side 3 04 Ferslach 17-11-2004/absh/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 37