BOARNSTERHIM
gemeente
R A A
DSVOORSTEL
Raadsvergadering
15 februari 2005
Agendapunt
11 (A-stuk)
Commissievergadering
31 januari 2005
Agendapunt
7
Portefeuillehouder
wethouder mevrouw K. van den Berg-Wiersma
Behandelend ambtenaar
C. Bron
telefoon: 0566-629290, e-mail: bronc@boarnsterhim.nl
Onderwerp:
Invoering Besluit Begroting en Verantwoording 2004 (BBV 2004).
Voorstel:
Stel vast:
1het overzicht afwaardering boekwaarden van diverse activa;
2. de verwerking van de éénmalige financiële gevolgen ad. 1.443.143,87 in de jaarreke
ning 2004;
3. versterkin g van de algemene reserve middels aanwending van de reserve verkoop aande
len N.V. Frigem;
4. de, in de begroting 2005, structureel vrijkomende budgetruimte ad 242.662,00 als
volgt in te zetten:
dekking budgettair nadeel als gevolg vrijval reserve verkoop aandelen N.V. Frigem ad
34.279,00;
verlagen bijdrage BTW-egalisatiereserve ad 40.000,00;
aanvulling werkbudget herziening bestemmingsplannen met 130.000,00;
betrek de resterende budgettaire ruimte ad 38.383,00 bij de voorjaarsnota 2005;
Inleiding:
Eén van de wettelijke bevoegdheden die sinds dualisering bij de gemeenteraad zijn gebleven, be
treft het budgetrecht. Voor een goede invulling van het budgetrecht is het noodzakelijk dat de
opzet van de begroting en jaarrekening transparant is. Daarom heeft de wetgever eerst de Comp-
tabiliteitsvoorschriften 1995 verbeterd. Indien de boekhoudvoorschriften namelijk ingewikkeld
zijn, zal de begroting en de jaarrekening nooit het gewenste niveau van duidelijkheid bereiken. De
verbeterde voorschriften zijn opgenomen in het Besluit Begroting verantwoording Provincies en
Gemeenten (afgekort BBV). Het BBV vormt de wettelijke basis voor het opstellen van de begro
ting en jaarrekening en de inrichting van de financiële administratie.
In de BBV zijn zeer gedetailleerd de verslaggevingseisen opgenomen, waaraan de genoemde do
cumenten - begroting en jaarrekening - moeten voldoen. Het betreffen wettelijke regels, waarvan
niet mag worden afgeweken. Zo mogen tekorten niet meer worden geactiveerd en zijn aan het
activeren van immateriële activa aanvullende regels verbonden. Er is geen overgangsregeling,
waardoor de betreffende activa in 2004 voor het resterende bedrag moeten worden afgeschre
ven. Dit betekent voor de gemeenten dat lasten naar voren worden gehaald, waardoor de exploi
tatie van 2004 nadelig wordt beïnvloed.
11 Raadsvoorstel gevolgen BBV 2004/fbcb/1