Pagina 3 Voor de andere, eerder in gang gezette FMP-trajecten in Fryslân is het uitvoeringspro gramma eveneens extern opgesteld. Voor onze gemeente is het noodzakelijk op korte ter mijn te beschikken over een uitvoeringsprogramma ten behoeve van het maken van keu zes over aan te pakken projecten die voor subsidie in aanmerking komen. 3.1. De aangegeven dekking is logisch. De reserve voor recreatieve voorzieningen wordt jaarlijks gevoed door een deel van de toe ristenbelasting. Het ligt in de lijn om deze reserve verder aan te vullen ten behoeve van de noodzakelijke onttrekkingen voor de projecten die in de uitvoeringsovereenkomst worden opgenomen. In de voorjaarsnota zullen wij daarvoor mogelijkheden aan u voorleggen. Kanttekeningen: 1Er is op dit moment nog geen volledig beeld van de financieringsbehoefte en de dekking van alle projecten die mogelijkerwijs in het uitvoeringsprogramma kunnen worden opgenomen. Juist omdat dit een cruciaal aspect is voor de haalbaarheid is onderdeel van de opdracht aan het adviesbureau om de financiële mogelijkheden te onderzoeken en in beeld te brengen. Wij zullen uw raad in de loop van het proces bij de voorjaarsnota nadere voorstellen doen. Daarbij zal, zoals reeds opgemerkt, blijken dat niet elk project op korte termijn gefinancierd kan wor den. Dergelijke projecten zullen dan ook als projecten voor de langere termijn in het uitvoe ringsprogramma worden opgenomen. Zoals ook in het stappenplan staat vermeld: het gaat erom een realistisch uitvoeringsprogramma op te stellen. Er is overleg gevoerd met: Het projectbureau Friese Meren; de deelnemende partners in de Werkgroep (Wetterskip Fryslân, De Marrekrite, It Fryske Gea, Buro Plattelânsprojekten). Financiën: Voor opstellen van het uitvoeringsprogramma, extra technisch en of ander specialistisch onder zoek, is een bedrag begroot van 90.000. De provincie Fryslên betaalt hiervan 60.000. De overige 30.000 komt voor rekening van de gemeente. De financiële verantwoording zullen wij t.z.t. voor u ter inzage leggen. Uitvoering: De gebruikelijke organisatie van de aanpak bij het Friese Merenproject wordt ook toegepast op de specifieke aanpak voor Boarnsterhim. Er komt een Stuurgroep Boarnsterhim, bestaande uit be stuurlijke vertegenwoordigers van de provincie Fryslên, Wetterskip Fryslên en de gemeente Boarnsterhim. Voord de stuurgroep hebben wij de burgemeester als voorzitter en onze portefeuil lehouder recreatie en toerisme als lid hebben voorgedragen. Daarnaast is een ambtelijke werk groep gevormd die de besluitvorming van de stuurgroep voorbereidt. Communicatie: De communicatie van het Uitvoeringsprogramma Boarnsterhim wordt gecoördineerd door het Pro jectbureau Friese Meren. De communicatie die betrekking heeft op de lopende projecten van Boarnsterhim gebeurt in samenwerking tussen het projectbureau Friese meren en de gemeentelij ke projectleiders. Belangrijk communicatiemoment in het stappenplan tot het opstellen van een uitvoeringsprogramma is fase 2, het overleg met onze inwoners over de op te stellen visiekaart waterrecreatie Boarnsterhim en de bijbehorende programmapakketten. 12. ezhb501 opstellen van uitvoeringsprogramma FMP/ezhb/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2005 | | pagina 39