Pagina 4
2. Bedrijven
Reactie Provincie
De structuurschets is onderbouwd door de plaatselijke behoefte aan huisvesting, bedrijfsruimte en voorzie
ningen in kaart te brengen. De betreffende gegevens zijn inmiddels wellicht (deels) achterhaald. Zij dateren
namelijk (veelal) uit de periode 1991 - 2001Met name de gegevens uit de grootschalige bedrijvenenquête
tijken gedateerd. De enquete is namelijk gehouden in 2000, toen er sprake was van hoogconjunctuur. Bo
vendien is dezelfde enquete ook (reeds) gehanteerd voor de motivering van het bedrijventerrein Frisia.
Antwoord College: Akkoord.
Grou is aangewezen als regiokern. In de Regiovisie is aangegeven dat verwacht wordt dat Boarnsterhim
een tekort aan bedrijventerrein voor met name het bovenlokale MKB zal krijgen. Nog voor 2010 moet on
derzocht worden waar in Boarnsterhim de bedrijvigheid kan worden opgevangen. Daarnaast zal er behoefte
gaan bestaan aan de opvang van lokale bedrijven die bij bestaande dorpen en kernen niet meer kunnen uit
breiden. Grou is hiertoe aangewezen als landelijke ontwikkelingskern. Ook zal Grou de (boven)regionale
watersportgebonden activiteiten en de regionale watergebonden activiteiten faciliteren.
2a. Besluit Raad:
De CvO acht het niet wenselijk en evenmin noodzakelijk, dat de sprong over de A32 en de spoorlijn wordt
gemaakt. Ook qua typen bedrijventerrein ligt volgens de CvO een profilering a/s watersportgemeente meer
voor de hand dan een typering naar watergebonden, traditioneel en milieu. Uitbreiding wordt gedacht wes
telijk en/of noordelijk van bedrijventerrein Frisia.
Antwoord College:
De sprong over de A32 was destijds vooral ingegeven door a) het feit dat lintbebouwing langs de A32 ten
westen van Frisia door de provincie niet wenselijk werd geacht en b) Rijkswaterstaat aanleg hier niet wen
selijk achtte in verband met de aanwezigheid van een gasleiding. Desalniettemin kan het college zich vin
den in de reactie van de provincie, waarbij toekomstige uitbreiding van bedrijventerrein noordelijk van Fri
sia wordt gedacht. Dit zeker nu de provincie een toekomstige aansluiting van de A32 op de N354 denk
beeldig acht. Het soort bedrijventerrein is hierboven ook al aan de orde geweest. Een watergebonden be
drijvigheid ligt misschien voor de hand, maar het college wil ook een typering naar traditionele bedrijvigheid
niet uitsluiten. Dit mede in het licht van de opvang van lokale bedrijven die bij bestaande dorpen en kernen
niet meer kunnen uitbreiden (Regiovisie).
2b. Besluit Raad:
08. visie (structuurschets) Grou (roab505)/roab/4