Argumenten: 7. omdat dit wettelijk verplicht is. Volgens artikel 77 van de WWB moet het college jaarlijks een verslag indienen over de uitvoering van de wet. Dit verslag omvat mede een opgave van de door het college gemaakte uitkeringskos ten en is voorzien van een verklaring van de accountant belast met de in artikel 213 van de Gemeentewet voorgeschreven controle omtrent de getrouwheid van de verstrekte gegevens en de rechtmatigheid van de uitvoering van de wet. Ook moet het verslag een oordeel bevatten van de gemeenteraad over de uitvoering van de wet. De rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitkeringen is beoordeeld op basis van het heronderzoekplan (inclusief debiteuren, verificatie- en fraudebestrijdingsplan). Uit de accoun tantscontrole blijkt dat er geen zogenaamde financiële tekortkomingen zijn geconstateerd. Dit kunt u opmaken uit het feit dat er in het verslag van 22 juli 2005 (zie bijlage 1) bij onderdeel 1 Rechtmatigheid Werk en onderdeel 2 Rechtmatigheid Inkomen en Bijzondere Bijstand geen bedragen zijn ingevuld. In het rapport interne controle en het rapport met de resultaten per kwaliteitseis (zie bijlage 2) zijn alle bevindingen terug te vinden. De geconstateerde tekortkoming over het ontbreken van een beveiligingsplan voor de Suwi-inkijk en het Inlichtingenbureau alsmede de noodzakelijke actualisatie van bepaalde werkprocessen in de administratieve organisatie zijn inmiddels als verbeterpunten meegenomen in de planning voor 2005. De geconstateerde onduidelijkheid over de handhaving van het heronderzoeksplan wordt met dit voorstel definitief weggenomen. Op basis van de gehele interne controle wordt een goedkeurende accountantverklaring afgegeven. De totale inkomsten en uitgaven WWB 2004 zijn 3.469.317. De uitkeringskosten algemene bijstand WWB zijn 2.523.548 (exclusief 103.660 voor bijzondere bijstand). Dit is een tekort op het inkomensdeel van 90.622. In de begroting was rekening gehouden met een tekort van 240.000. De uitgaven van het werkdeel bedragen in totaal 842.109 en is daarmee binnen het vastgestelde subsidieplafond van 2004 gebleven. Het bedrag dat niet gebruikt is in het werk deel 127.385) wordt meegenomen naar 2005. Bij het door uw raad vastgestelde subsidieplafond voor 2005 is reeds een algemeen indruk gegeven over het werkjaar 2004. Het periodieke aantal WWB-cliënten blijft zo rond de 200 schommelen. Vorig jaar zijn bijna 90 nieuwe aanvragen ingediend en praktisch evenzoveel beëindigd. Het werkloosheidspercentage was op 1 januari 2004: 9,2% (773 personen op een beroepsbevolking van 8.391). Het werkloosheidspercentage op 1 januari 2005 is 8,7% (750 personen op een beroepsbevolking van 8.620). Er zijn nominatief 68 personen gereïntegreerd door gesubsidieerde arbeid en 148 personen hebben een vorm van scholing en/of activerings traject gevolgd. De details vindt u in de bijlage van het Verslag Over De Uitvoering de zogenaamde invulgegevens VODU. 2. omdat de gemeente onder de WWB vrij is haar eigen controleregels op te stellen maar de randvoorwaarden voor invoering van een nieuw hoogwaardig handhavingsbeleid nog niet gerealiseerd zijn Bij de invoering van de WWB in 2004 is een door de cliëntenraad goedgekeurd handhavingsbeleid opgesteld (zie bijlage 3). Bij een proefrun met het voorgestelde nieuwe controlesystematiek bleek o.a dat het huidige (verouderde) ICT-systeem niet de gevraagde selectie van risico-doelgroepen kon uitdraaien. Na deze constatering leek het ons dan ook niet opportuun om het nieuwe plan voor besluitvorming voor te dragen. Het voorstel is daarom om het huidige beleid zijnde het vastgestelde heronderzoek- en debiteurenplan onder de bijstandswet te handhaven en de jaren 2004 en 2005 als overgangsjaren te beschouwen. Pagina 2 14 Raadsvoorstel Vodu WWB/ /2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2005 | | pagina 58