Argumenten:
7. omdat dit wettelijk verplicht is.
Volgens artikel 77 van de WWB moet het college jaarlijks een verslag indienen over de uitvoering
van de wet. Dit verslag omvat mede een opgave van de door het college gemaakte uitkeringskos
ten en is voorzien van een verklaring van de accountant belast met de in artikel 213 van de
Gemeentewet voorgeschreven controle omtrent de getrouwheid van de verstrekte gegevens en
de rechtmatigheid van de uitvoering van de wet. Ook moet het verslag een oordeel bevatten van
de gemeenteraad over de uitvoering van de wet.
De rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitkeringen is beoordeeld op basis van het
heronderzoekplan (inclusief debiteuren, verificatie- en fraudebestrijdingsplan). Uit de accoun
tantscontrole blijkt dat er geen zogenaamde financiële tekortkomingen zijn geconstateerd. Dit
kunt u opmaken uit het feit dat er in het verslag van 22 juli 2005 (zie bijlage 1) bij
onderdeel 1 Rechtmatigheid Werk en onderdeel 2 Rechtmatigheid Inkomen en Bijzondere Bijstand
geen bedragen zijn ingevuld. In het rapport interne controle en het rapport met de resultaten per
kwaliteitseis (zie bijlage 2) zijn alle bevindingen terug te vinden.
De geconstateerde tekortkoming over het ontbreken van een beveiligingsplan voor de Suwi-inkijk
en het Inlichtingenbureau alsmede de noodzakelijke actualisatie van bepaalde werkprocessen in
de administratieve organisatie zijn inmiddels als verbeterpunten meegenomen in de planning voor
2005. De geconstateerde onduidelijkheid over de handhaving van het heronderzoeksplan wordt
met dit voorstel definitief weggenomen. Op basis van de gehele interne controle wordt een
goedkeurende accountantverklaring afgegeven.
De totale inkomsten en uitgaven WWB 2004 zijn 3.469.317. De uitkeringskosten algemene
bijstand WWB zijn 2.523.548 (exclusief 103.660 voor bijzondere bijstand). Dit is een tekort
op het inkomensdeel van 90.622. In de begroting was rekening gehouden met een tekort van
240.000. De uitgaven van het werkdeel bedragen in totaal 842.109 en is daarmee binnen
het vastgestelde subsidieplafond van 2004 gebleven. Het bedrag dat niet gebruikt is in het werk
deel 127.385) wordt meegenomen naar 2005.
Bij het door uw raad vastgestelde subsidieplafond voor 2005 is reeds een algemeen indruk
gegeven over het werkjaar 2004. Het periodieke aantal WWB-cliënten blijft zo rond de 200
schommelen. Vorig jaar zijn bijna 90 nieuwe aanvragen ingediend en praktisch evenzoveel
beëindigd. Het werkloosheidspercentage was op 1 januari 2004: 9,2% (773 personen op een
beroepsbevolking van 8.391). Het werkloosheidspercentage op 1 januari 2005 is 8,7% (750
personen op een beroepsbevolking van 8.620). Er zijn nominatief 68 personen gereïntegreerd
door gesubsidieerde arbeid en 148 personen hebben een vorm van scholing en/of activerings
traject gevolgd. De details vindt u in de bijlage van het Verslag Over De Uitvoering de
zogenaamde invulgegevens VODU.
2. omdat de gemeente onder de WWB vrij is haar eigen controleregels op te stellen maar de
randvoorwaarden voor invoering van een nieuw hoogwaardig handhavingsbeleid nog niet
gerealiseerd zijn
Bij de invoering van de WWB in 2004 is een door de cliëntenraad goedgekeurd handhavingsbeleid
opgesteld (zie bijlage 3). Bij een proefrun met het voorgestelde nieuwe controlesystematiek bleek
o.a dat het huidige (verouderde) ICT-systeem niet de gevraagde selectie van risico-doelgroepen
kon uitdraaien. Na deze constatering leek het ons dan ook niet opportuun om het nieuwe plan
voor besluitvorming voor te dragen. Het voorstel is daarom om het huidige beleid zijnde het
vastgestelde heronderzoek- en debiteurenplan onder de bijstandswet te handhaven en de jaren
2004 en 2005 als overgangsjaren te beschouwen.
Pagina 2
14 Raadsvoorstel Vodu WWB/ /2