Een uitzondering hierop geldt voor:
wegen, die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied;
wegen, waarvoor een maximum snelheid geldt van 30 km/uur;
wegen, waarvoor op grond van een geluidsniveaukaart vaststaat, dat de geluidsbelasting
50 dB(A) of minder bedraagt.
Met uitzondering van Grou vallen alle dorpen binnen de gemeente onder het 30 km/uur regime.
De maximum snelheid op nagenoeg alle wegen in Grou is nu 50 km/uur. Dit betekent dat, wan
neer we langs wegen in Grou woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen projecteren,
we via akoestisch onderzoek moeten aantonen dat voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarden
uit de Wet geluidhinder dan wel aan de maximale ontheffingswaarden.
Nu bij alle ontwikkelingen in Grou akoestisch onderzoek moet worden verricht, verzoeken wij u
een besluit te nemen om voor Grou 30 km/uur in te stellen als onderdeel van de beleidsvisie ver
keer en vervoer.
Argumenten:
1.1. Met het instellen van 30 km/uur zones vervalt de verplichting om akoestisch onderzoek te
verrichten. Dit werkt tijd- en kostenbesparend.
In veel van de projecten in Grou zitten zogenaamde "222-contingenten". Woningen uit dit
contingent moeten gerealiseerd zijn in 2007, dat is een hard criterium voor toekenning van
het contingent.
1.2. Het verlagen van de maximum snelheid in Grou past beter bij het karakter en de (toekom
stige) inrichting van Grou.
Met al de voorgestelde ontwikkelingen in Grou, zal Grou in de nabije toekomst, nog meer
dan nu reeds het geval is, een dorp zijn dat zich profileert als regionaal centrum waar veel
maatschappelijke functies samenkomen. Recreatie- en watersportkern bij uitstek, zorgwo-
nen in combinatie met een multifunctioneel centrum in het hart van Grou, de Brede school
(een clustering van scholen en aanverwante faciliteiten), de realisatie van de inbreidingslo-
catie Nesserdyk en een nieuw sportpark aan de rand van Grou.
Dit geheel zal een toename en verandering in verkeersstromen teweegbrengen. Er zullen
meer kwetsbare doelgroepen en daarmee kwetsbare weggebruikers gebruik maken van de
huidige infrastructuur. Het verlagen van de maximum snelheid is één van de maatregelen
die past bij deze verandering en hier aan tegemoet komt.
1.3. Het instellen en financieren van 30 km/uur zones bij verschillende locaties kan nu vrij een
voudig in combinatie met geplande nieuwbouw en herstructurering. Werk met werk.
U hebt de wens geuit dat bij een invulling van 30 km/uur zones de weg en zijn omgeving op
deze maximum snelheid moet zijn ingericht.
Nu wij in zeer veel gebieden in Grou nieuwe ontwikkelingen voorstaan, is het een kans om
in een werk met werk situatie de wegen in te richten als 30 km/uur zone en tevens hiermee
te financieren. Ter uitvoering van het raadsbesluit zullen te zijner tijd door het college de
benodigde vekeersbesluiten worden genomen.
Wanneer er gebieden of delen daarvan niet gefinancierd kunnen worden binnen de projec
ten, maar er toch de noodzaak ontstaat om in te richten als 30 km/uur zone, komen wij
daar afzonderlijk bij u op terug.
Pagina 2
06. realiseren 30 km per uur Grou (roab506)/roab/2