7.4. Met een minimum inspanning kan een duurzaam veiliger Grou gecreëerd worden. Over het algemeen is het openbaar gebied al ingericht volgens de criteria van 30 km/uur. Verder zijn er veel gebieden waar de fysieke inrichting het al onmogelijk maakt om harder dan 30 km/uur te rijden. Desondanks is de wettelijk toegestane maximum snelheid ook in deze gebieden nog altijd 50 km/uur. Met een minimum inspanning kan dus voor vele gebie den in Grou de wettelijk toegestane maximum snelheid worden teruggebracht naar 30 km/uur en daarmee een handhaafbare, duurzaam veilige situatie gecreëerd worden. 2.1. Voor het bedrijventerrein en het westelijk deel van de Stationsweg blijft een maximumsnel heid van 50 km/uur wenselijk. Op de wegen op het bedrijventerrein blijft een maximum snelheid gelden van 50 km/uur. Het bedrijventerrein trekt een speciale categorie verkeer. Veel zwaar vrachtverkeer maakt hier gebruik van de wegen. Een inrichting voor 30 km/uur is in dat opzicht niet doelmatig. Daarnaast fungeert Biensma als belangrijke ontsluiting voor Grou noord en is het de door gaande route naar Wergea en Warten. Een inrichting tot 30 km/uur zou de gewenste door stroming en bereikbaarheid kunnen beperken. Verder leent de weg zich voor het behoud van 50 km/uur omdat hier weinig menging met kwetsbare verkeersdeelnemers plaatsvindt. Kanttekeningen: Niet van toepassing Er is overleg gevoerd met: Afd. Nieuwe Werken en Onderhoud, Pleatslik Belang Grou en Werkgroep verkeer Stationsweg Financiën: Niet van toepassing Uitvoering: Niet van toepassing Communicatie: Niet van toepassing Raadscommissie(s): De voorzitter van de commissie heeft geconcludeerd dat het voorstel een B-stuk is. Naar aanleiding van de discussie in de raadscommissie het volgende. De VVD heeft bij monde van De heer Van der Sluis aandacht gevraagd voor het gedeelte van de Oedsmawei vanaf de brandweerkazerne tot aan de J.W. de Visserwei. Dit gedeelte is aangewe zen als parkeerzone voor vrachtauto's. Bij de herinrichting van het gebied komt het college hier expliciet op terug in de commissie WWR. Bijlagen: Niet van toepassing Pagina 3 06. realiseren 30 km per uur Grou (roab506)/roab/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2005 | | pagina 22