dat, volgens bijlage 2 WWR-commissie van 30 augustus, met Terherne Haven BV een
verkoopovereenkomst wordt gesloten voor de verkoop van de gronden van14.415m2 voor
216.225,= welke geheel wordt betaald bij het tekenen van de overeenkomst, maar dat dan
werkelijk maar 3304 m2 wordt overgedragen.
dat het resterende deel, 9.241 m2, in het kader van de voorwaarden Kompas wordt over
gedragen pas10 jaar na subsidieverstrekking
dat deze koopovereenkomst niet aan de raad ter inzage is gegeven zodat de raad hierover
geen oordeel kan geven en dat niet is aangegeven wat er met het verschil van 1.870m2
geschied
dat de portefeuillehouder heeft aangegeven dat de gronden niet bouwrijp zijn waardoor er
geen BTW behoeft te worden betaald over de koopsom, maar alleen 6% overdrachtsbelas
ting.
dat vervolgens via een 2e overeenkomst de onroerende goederen nogmaals, zgn., worden
verkocht aan Terherne Haven BV als economische eigendomsoverdracht voor een prijs van
262.472,= (plus 19%BTW) waarbij tevens een koppeling wordt gemaakt naar de werkelijke
investeringskosten door de gemeente in dit project, wat impliceert dat niet het economisch
eigendom van de onroerende goederen wordt overgedragen, maar het feitelijke investeringen
bedrag dat de gemeente betaalt overeenkomstig de toekenning van de Kompasgelden.
dat daarmee tevens de overdracht van het economische eigendom plaatsvindt aan een
private partij van de investeringen die met de Kompasgelden zijn gefinancierd en betaald.
dat het hier dus niet gaat om de prijs voor de grond, doch om de investeringen volgens de
Kompasaanvraag van 19 november 2004
dat in deze overeenkomst 19% BTW in rekening wordt gebracht terwijl in de werkelijke
overdracht van de onroerende goederen alleen gesproken wordt over 6% overdrachtsbelas
ting.
dat de overgelegde overeenkomst blijk geeft van géén overdracht onroerend goed, doch
van een overneming van investeringen gefinancierd en betaald door de gemeente en Kompas
gelden
dat een publieke partij, de op zich genomen verplichtingen betreffende de aanvraag kom
pasgelden doorsluist, dan wel de schijn wekt deze door te sluizen naar een private partij.
Dat artikel 3, 4 en 5 van de overeenkomst achtereenvolgens o.a. bepalen:
o De economische eigendomsoverdracht vindt plaats nadat de investeringen van de
kompasgelden zijn afgerond (de kompasinvesteringen worden zo doorgeschoven);
o De juridische levering zal niet eerder plaatsvinden als na 2015 (10 jaar herzienings
periode BTW)
o De feitelijke levering van het onroerend goed vindt gelijk plaats met de economis
che overdracht.
o De gemeente zal de klassieke scheepshaven tot het moment van juridische levering om niet
ter beschikking stellen aan koper,
o Bij de economische eigendomsoverdracht zal verkoper aan koper een onherroepelijke vol
macht tot beheer en beschikking van het verkochte afgeven, die opverzoek van koper, kan
worden verzekerd met recht van eerste hypotheek
o Verkoper verleent, door ondertekening van de akte van economische eigendomsoverdracht,
een onvoorwaardelijke volmacht aan koper voor juridische levering van de onroerende zaak
met de daarop gerealiseerde klassieke schepenhaven op de datum zoals hiervoor genoemd
dat de strekking van de overeenkomst gericht is op het niet juridische leveren van de
gronden van de klassieke schepenhaven tot na 2015;
dat de volledige macht over het onroerend goed geheel gelijktijdig bij de economische
overdracht overgaat naar de koper daar deze een onvoorwaardelijke volmacht van de verko
per verkrijgt (gemeente) voor juridische levering van de onroerende goederen;
dat het begrip "juridische levering" door deze constructie wordt gedegradeerd tot een
loos begrip zonder waarde en inhoud.
Side 7
03. Ferslach ried 13-09/absh/7