Pagina 2
Op augu^tus 2003 is door een toezichthouder van de gemeente Boarnsterh.m geconstateerd
dat er een steger bij een jachtwerf aan de Oedsmawei 4 te Grou is vernieuwd en vergroot zon
der dat hiervoor een bouwvergunning is verleend. Op 25 februari 2004 heeft de betreffende
jachtwerf alsnog een ontvankelijke bouwaanvraag ingediend om legalisatie van de vernieuwde en
verlengde steigers te onderzoeken.
Gebleken is dat de steigers in strijd zijn met het geldende bestemmingsplan "Grouw Bedrijfster-
reïn Tevens^s gebleken de. de steiger is gesitueerd op gemeentegrond in gerneenteweter Er
dient een procedure op basis van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening doorlo
pen te worden om medewerking te kunnen verlenen aan de legalisatie van de steigers. Hiervan is
de Jachtwerf op de hoogte gesteld bij brief van 17 mei 2004.
Od 25 mei 2004 hebben wij een schriftelijk verzoek om handhaving ontvangen van een bedrijf
qevestigd iegenover Oedsmawei 4 te Grou. Dit bedrijf is gevestigd aan de overzee van het wa
ter. Dit bedrijf ondervindt hinder van de verlengde steigers van de jachtwerf aan de Oedsmawei 4
te Grou.
T.?"™hetTestemmingsplan Grouw bedrijfsterrein (1979) wordt geen duidelijkheid verschaft met
betrekking tot steigers en doorvaarbreedte.
Er is behoefte aan een eenduidig beleid voor nu en voor de toekomst.
1.2 In het kader van het Friese Meren project wordt een doorvaarbreedte van 30 meter wenselijk
De Rjochte Grou wordt in de toekomst een doorvaarroute richting Jirnsum voor ^Pen^ndi-
verse afmetingen. In het kader hiervan zullen in de toekomst de bruggen verhoogd worden en is
een doorvaarbreedte van 30 meter wenselijk.
1.3 Er is aansluiting gezocht bij de huidige situatie
Er is gekeken naar de huidige situatie waarin de steigers aan de noordzijde 3
lang zijn en aan de zuidzijde gemiddeld 17 meter. Aan de zuidzijde zijn bedrijven gevestigdI die
boten bouwen en die derhalve de steigers bedrijfsmatig nodig hebben. Aan de noordzijde betreft
het overwegend verhuur van ligplaatsen aan particulieren.
2 1 Dwarssteigers zijn niet wenselijk in verband met de doorvaarbreedte
Indien aan het einde van de steiger een dwarssteiger zit, worden hieraan één of meerder®. bot®"
aangelegd in de doorvaart. Aangezien de doorvaarbreedte van 30 meter gewaarborgd
worden, is het niet toegestaan dat er aan het einde van de hoofdsteiger een dwarssteiger ge
bouwd wordt.
Kanttekeningen
Niet van toepassing
Er is overleg gevoerd met:
Ruimtelijke Ordening
- Bouw en Woningtoezicht
Grondzaken
Nieuwe werken
- Provincie Fryslân Team Vaarwegen
12. Beleidslijn steigers Rjochte Grou (roah409)/roah/2