Geschiedenis in het kort
Op 5 augustus 2003 is door een toezichthouder van de gemeente Boarnsterhim geconstateerd
dat er een steiger bij een jachtwerf aan de Oedsmawei 4 te Grou is vernieuwd en vergroot, zon
der dat hiervoor een bouwvergunning is verleend. Op 25 februari 2004 heeft de betreffende
jachtwerf alsnog een ontvankelijke bouwaanvraag ingediend om legalisatie van de vernieuwde en
verlengde steigers te onderzoeken.
Gebleken is dat de steigers in strijd zijn met het geldende bestemmingsplan "Grouw Bedrijfster
rein". Tevens is gebleken dat de steiger is gesitueerd op gemeentegrond in gemeentewater. Er
dient een procedure op basis van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening doorlo
pen te worden om medewerking te kunnen verlenen aan de legalisatie van de steigers. Hiervan is
de Jachtwerf op de hoogte gesteld bij brief van 17 mei 2004.
Op 25 mei 2004 hebben wij een schriftelijk verzoek om handhaving ontvangen van een bedrijf
gevestigd tegenover Oedsmawei 4 te Grou. Dit bedrijf is gevestigd aan de overzijde van het wa
ter. Dit bedrijf ondervindt hinder van de verlengde steigers van de jachtwerf aan de Oedsmawei 4
te Grou.
Argumenten:
1.1 in het bestemmingsplan Grouw bedrijfsterrein (1979) wordt geen duidelijkheid verschaft met
betrekking tot steigers en doorvaarbreedte.
Er is behoefte aan een eenduidig beleid voor nu en voor de toekomst.
1.2 In het kader van het Friese Meren project wordt een doorvaarbreedte van 30 meter wenselijk
geacht.
De Rjochte Grou wordt in de toekomst een doorvaarroute richting Jirnsum voor schepen van di
verse afmetingen. In het kader hiervan zullen in de toekomst de bruggen verhoogd worden en is
een doorvaarbreedte van 30 meter wenselijk. In overleg met team Vaarwegen van de provincie is
aangegeven dat de breedte minimaal 23 meter moet bedragen. Het gaat hier om een bestaande
situatie waardoor van de gewenste 30 meter afgeweken kan worden.
1.3 Er is aansluiting gezocht bij de huidige situatie
Er is gekeken naar de huidige situatie waarin de steigers aan de noordzijde gemiddeld 14 meter
lang zijn en aan de zuidzijde gemiddeld 17 meter. Aan de zuidzijde zijn bedrijven gevestigd die
boten bouwen en die derhalve de steigers bedrijfsmatig nodig hebben. Aan de noordzijde betreft
het overwegend verhuur van ligplaatsen aan particulieren.
2.1 Dwarssteigers zijn niet wenselijk in verband met de doorvaarbreedte
Indien aan het einde van de steiger een dwarssteiger zit, worden hieraan één of meerdere boten
aangelegd in de doorvaart. Aangezien de doorvaarbreedte van 25 meter gewaarborgd dient te
worden, is het niet toegestaan dat er aan het einde van de hoofdsteiger een dwarssteiger ge
bouwd wordt.
Kanttekeningen:
Niet van toepassing
Er is overleg gevoerd met:
Ruimtelijke Ordening
Bouw en Woningtoezicht
Grondzaken
Nieuwe werken
Provincie Fryslân Team Vaarwegen
Pagina 2
15. Beleidslijn steigers Rjochte Grou (roah409)/roah/2