van inspraak, of om ontwerpplannen ter inzage te leggen kosten tijd bij de voorbereiding. In dat
licht bezien verdient bekorting van de proceduretijd aanbeveling.
In het Burgerjaarverslag van 2003 heeft de burgemeester de positie van de Verenigingen van
Plaatselijk Belang benadrukt en overleg aanbevolen binnen de interactieve voorbereidingsprocedu
res. Fryslân kent een cultuur waarin Verenigingen van Dorps-/ Plaatselijk belang een traditie ken
nen, en ook in onze gemeente is dat het geval. Ons gemeentebestuur heeft met een aantal Vere
nigingen van Dorps-/ Plaatselijk belang convenanten afgesloten. Per dorp waar dorpsbeheer is
opgezet, zijn overlegafspraken (ambtelijk en bestuurlijk (portefeuillehouder) gemaakt over zaken
betreffende planologie, groen en verkeer.
Dorps/ Plaatselijk Belang betreft een collectieve belangenbehartiging. Bij inspraak moet echter
ook met het individuele belang van burgers en bedrijfsleven rekening worden gehouden.
Artikel 4 lid 2 van de inspraakverordening geeft de mogelijkheid een andere proceduretermijn dan
6 weken vast te stellen. Bestaat aan de ene kant de behoefte om de proceduretijd van plan- en
besluitvorming zo kort mogelijk te houden, aan de andere moet rekening worden gehouden met
rechts- en belangenbescherming.
Argumenten:
7. Wijzigingen maken herziening van de inspraak noodzakelijk en bieden ook gelegenheid de reoe
ling aan te passen. y
De grondige herziening van de openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) vergt aan
passing van de inspraakverordening. In het kader van deregulering zijn overbodige bepalingen ge
schrapt en is door de VNG voor een globale en bondige raamregeling gekozen. Een gedetailleerde
en daardoor rigide wijze van regelgeving dient niet het belang van insprekers, gelet ook op de
aard, schaal en reikwijdte van de diverse beleidsvoornemens waarop inspraak van toepassing is.
2. De inspraaktermijn van 6 weken is te lang.
De procedures ter voorbereiding van besluitvorming bij de overheid duren in het algemeen te
lang. Met het oog op tijdwinst wordt voorgesteld de inspraaktermijn te bekorten. Zeker waar zo
als op het r.o. beleidsterrein nog een ontwerpfase volgt met inzage termijnen. Op beleidsvelden
waar geen (gestructureerd) vooroverleg bestaat, dreigt echter het gevaar dat nuttige informatie
die via zienswijzen door individuele burgers en het bedrijfsleven of collectief via Verenigingen
voor plaatselijke belangen en dorpsbelangen ingebracht worden, niet gehoord wordt. Voor deze
Verenigingen geldt nu eenmaal dat de besturen uit vrijwilligers bestaan, en dat het beleggen van
vergaderingen en de besluitvorming tijd vergen. In Boarnsterhim is sprake van gestructureerd
(voor)overleg op de beleidsvelden onderwijs, leerlingenvervoer en sociale zaken. Dit geldt min of
meer ook voor de ruimtelijke ordening. Een inspraaktermijn van 2 weken is voldoende, op voor
waarde dat voorafgaand (voor)overleg met de gesprekspartners is georganiseerd.
Kanttekeningen:
7. Inspraak kent beperkingen,maar er bestaan nog andere mogelijkheden om zich tot het Ge
meentebestuur te wenden.
Naar tijd en strekking is inspraak een begrensd onderdeel van het totale besluitvormingsproces
Er staan nog andere mogelijkheden open Te denken valt hierbij aan het spreekrecht bij raads- en
commissievergaderingen (respectievelijk reglement van orde vergaderingen gemeenteraad 2002
artikel 14 en verordening op de raadscommissies 2004 artikel 17). Andere mogelijkheden die bui-
te"df-pruaak vallan' Z|jn het burgerinitiatief (reglement van orde vergaderingen gemeenteraad
artikel 48), het schrijven van brieven en het houden van informatiebijeenkomsten. Daarnaast be
staat altijd nog de mogelijkheid het besluit, als uitkomst van een beleidsvaststelling, aan te vech
ten door middel van bezwaar en beroep.
Pagina 2
11 Inspraakverordening gemeente Boarnsterhim/jzam/2