van inspraak, of om ontwerpplannen ter inzage te leggen kosten tijd bij de voorbereiding. In dat licht bezien verdient bekorting van de proceduretijd aanbeveling. In het Burgerjaarverslag van 2003 heeft de burgemeester de positie van de Verenigingen van Plaatselijk Belang benadrukt en overleg aanbevolen binnen de interactieve voorbereidingsprocedu res. Fryslân kent een cultuur waarin Verenigingen van Dorps-/ Plaatselijk belang een traditie ken nen, en ook in onze gemeente is dat het geval. Ons gemeentebestuur heeft met een aantal Vere nigingen van Dorps-/ Plaatselijk belang convenanten afgesloten. Per dorp waar dorpsbeheer is opgezet, zijn overlegafspraken (ambtelijk en bestuurlijk (portefeuillehouder) gemaakt over zaken betreffende planologie, groen en verkeer. Dorps/ Plaatselijk Belang betreft een collectieve belangenbehartiging. Bij inspraak moet echter ook met het individuele belang van burgers en bedrijfsleven rekening worden gehouden. Artikel 4 lid 2 van de inspraakverordening geeft de mogelijkheid een andere proceduretermijn dan 6 weken vast te stellen. Bestaat aan de ene kant de behoefte om de proceduretijd van plan- en besluitvorming zo kort mogelijk te houden, aan de andere moet rekening worden gehouden met rechts- en belangenbescherming. Argumenten: 7. Wijzigingen maken herziening van de inspraak noodzakelijk en bieden ook gelegenheid de reoe ling aan te passen. y De grondige herziening van de openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) vergt aan passing van de inspraakverordening. In het kader van deregulering zijn overbodige bepalingen ge schrapt en is door de VNG voor een globale en bondige raamregeling gekozen. Een gedetailleerde en daardoor rigide wijze van regelgeving dient niet het belang van insprekers, gelet ook op de aard, schaal en reikwijdte van de diverse beleidsvoornemens waarop inspraak van toepassing is. 2. De inspraaktermijn van 6 weken is te lang. De procedures ter voorbereiding van besluitvorming bij de overheid duren in het algemeen te lang. Met het oog op tijdwinst wordt voorgesteld de inspraaktermijn te bekorten. Zeker waar zo als op het r.o. beleidsterrein nog een ontwerpfase volgt met inzage termijnen. Op beleidsvelden waar geen (gestructureerd) vooroverleg bestaat, dreigt echter het gevaar dat nuttige informatie die via zienswijzen door individuele burgers en het bedrijfsleven of collectief via Verenigingen voor plaatselijke belangen en dorpsbelangen ingebracht worden, niet gehoord wordt. Voor deze Verenigingen geldt nu eenmaal dat de besturen uit vrijwilligers bestaan, en dat het beleggen van vergaderingen en de besluitvorming tijd vergen. In Boarnsterhim is sprake van gestructureerd (voor)overleg op de beleidsvelden onderwijs, leerlingenvervoer en sociale zaken. Dit geldt min of meer ook voor de ruimtelijke ordening. Een inspraaktermijn van 2 weken is voldoende, op voor waarde dat voorafgaand (voor)overleg met de gesprekspartners is georganiseerd. Kanttekeningen: 7. Inspraak kent beperkingen,maar er bestaan nog andere mogelijkheden om zich tot het Ge meentebestuur te wenden. Naar tijd en strekking is inspraak een begrensd onderdeel van het totale besluitvormingsproces Er staan nog andere mogelijkheden open Te denken valt hierbij aan het spreekrecht bij raads- en commissievergaderingen (respectievelijk reglement van orde vergaderingen gemeenteraad 2002 artikel 14 en verordening op de raadscommissies 2004 artikel 17). Andere mogelijkheden die bui- te"df-pruaak vallan' Z|jn het burgerinitiatief (reglement van orde vergaderingen gemeenteraad artikel 48), het schrijven van brieven en het houden van informatiebijeenkomsten. Daarnaast be staat altijd nog de mogelijkheid het besluit, als uitkomst van een beleidsvaststelling, aan te vech ten door middel van bezwaar en beroep. Pagina 2 11 Inspraakverordening gemeente Boarnsterhim/jzam/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 54