Conclusie
Concluderend kan worden gesteld dat alle drie organisaties het gezamenlijke voorstel zoals dat is
ontwikkeld door zowel de Burd organisaties als de gemeente onderschrijven. Er is sprake van
consensus na een goed en uitgebreid overleg tussen en binnen de diverse groeperingen.
Hiermee is de weg vrij om te komen tot een duurzame regeling betreffende de vaartijden en de
vaartarieven.
Argumenten:
1aanpassing van de tarieven vraagt een besluit van de raad
Tussen de gemeente en de Burd organisaties is overeenstemming omtrent de vaartijden en
de vaartarieven. De geschatte meeropbrengst is begroot op globaal 20.000,00. Deze meer
opbrengst is gebaseerd op een verhoging van de abonnementsprijs voor alle bewoners als
mede het vervallen van een aantal soorten abonnementen. Het tarief voor voetgangers en
fietsers is ongewijzigd gebleven. Hiermee hopen wij te bereiken dat het aantal overzettingen
minimaal hetzelfde blijft. Het tarief van 1,00 is een afgerond bedrag en is qua hoogte ac
ceptabel. Wij verwachten dat het toeristisch bezoek geen belemmering ervaart om gebruik te
maken van de veerpont.
2. de voorjaarsnota is het juiste moment om de effecten het niet gerealiseerde deel van de
taakstelling te bezien
De kostentoerekening naar het product veerpont de Burd zal bezien worden in hoeverre hier
op nog een voordeel te behalen valt. Inmiddels is het onderkomen aangekocht zodat vanaf
het jaar 2007 geen huurkosten meer in rekening wordt gebracht.
De provinciale bijdrage blijft ongewijzigd, aangezien de vaartijden onveranderd blijven. De
door de gemeente ontvangen subsidie blijft dan ook in stand.
3. risico's in de exploitatie en het veiligheidsaspect rechtvaardigen onderzoek naar een alterna
tieve verbinding
In uw commissie is ook gesproken over een alternatieve verbinding.
In het overleg met de Burd organisaties is aangegeven dat de gemeente initiatief zal nemen
om een onderzoek naar een alternatieve verbinding en dan in het bijzonder een tunnel zal en
tameren. Reden voor dit onderzoek is niet alleen de stijgende exploitatiekosten van de veer
pont, maar ook het toenemende vaarverkeer op het PM kanaal. Door de BAM is contact ge
zocht met de gemeente. De BAM heeft aangeboden een haalbaarheidsonderzoek uit te voe
ren naar de aanleg van een tunnel. Met dit onderzoek zijn voor de gemeente geen kosten
gemoeid en zijn ook geen verplichtingen over en weer. Omtrent het haalbaarheidsonderzoek
is een tweetal keren overleg gevoerd. De weerslag van dit overleg alsmede de strekking van
het haalbaarheidsonderzoek heeft de BAM schriftelijk vastgelegd in een brief. Op deze manier
wordt een transparante werkwijze bewerkstelligd.
Kanttekeningen:
-In de startnotitie wordt aangegeven als ingangsdatum 1 april 2006. Dit is niet juist. In de over
leggen met de Burd organisaties is afgesproken de nieuwe tarieven per 1 januari 2006 te laten
ingaan.
-een aantal bewoners zijn niet in de gelegenheid over de weg bij hun verblijf te komen aangezien
hun huis/woonark alleen over het water bereikbaar is. Deze bewoners dienen uitgesloten te wor
den van de verplichte afname van een abonnement.
Er is overleg gevoerd met:
afdeling financiën en vertegenwoordigers van Burdorganisaties
Pagina 3
08. Pont de Burd 2006 (nwkw603)/nwkw/3