Het project betreft het ontwikkelen en realiseren van een klassieke schepen haven in
erherne. Voor de ontwikkeling worden zowel publieke als private investeringen verricht
Uitsluitend voor de publieke investeringen wordt subsidie gevraagd.
De investeringen omvatten het realiseren van een nieuwe waterpartij, de zogenaamde
oostelijke haven, waar 30 tot 50 vaste ligplaatsen gerealiseerd worden voor schepen van
worden m een bePerkt aantal ligplaatsen voor passanten gerealiseerd
De totale lengte van de kades bedraagt 380 meter, leder klassiek schip zal langszij
kunnen liggen om de toeristische en bezichtigingswaarde van de haven te vergroten
De aanleg van de klassieke haven vindt plaats op het terrein van de ijsbaan en huidiqe
vaste ligplaatsen in de 'Oude Zandsloot'.
De nieuwe oostelijke haven dient als haveningang van de nieuw aan te leggen Klassieke
schepenhaven maar ook als scheidingswater (buffer) tussen een recreatiebedrijf de
hsfven6 schepenhaven en de toekomstige woonbebouwing ten zuiden van de
Verder omvat het project de aanpassing van de ontsluitingsweg, het 'Kûperleantsje' en de
aanleg van parkeervoorzieningen.
Om het museaal karakter te realiseren zullen informatieborden opgericht worden in de
haven. Er zal de mogelijkheid zijn de schepen te bezichtigen.
Het project maakt onderdeel uit van het Friese Merenproject en is als speerpunt
opgenomen in "de Toekomst Visie Boarnsterhiem".
Het doel van het project is het realiseren van een nieuw bezoekmotief voor Terherne Het
ÏIEnnrt £m? Va™UdS een sterke rePutatie wat betreft de watersport en vooral de
.er!Jtl.sche !Unct,e ls de laatste jaren erg versterkt door het "Kameleondorp"
Deze attractie trekt toeristen vanuit heel Nederland en daarbuiten. Met het realiseren van
de Klassieke schepenhaven wil men een verbinding leggen tussen de historie van de
watereport en de watersportfunctie van het dorp, waardoor een link gelegd wordt met de
historie die verbeeld wordt door het "Kameleondorp-. Hierdoor neemt de diversiteit van
het toeristische aanbod toe en wordt het toeristische seizoen verlengd.
dP ni^rinfnnTi^î de °utput~ ®n resultaatindicatoren, de projectkosten, de financiering en
de planning van de uitgaven zijn vermeld in bijlage I.
Tevens zijn de voorwaarden en bepalingen zoals deze zijn opgenomen in de Kader
Verordening Subsidies Samenwerkingsverband Noord-Nederland 2000 (KVS 2000) oo dit
besluit van toepassing. De tekst van deze verordening treft u bijgevoegd aan.
Aan deze EZ/Kompas-subsidie worden de volgende aanvullende voorwaarden
verbonden:
1de overige financiering dient te zijn zekergesteld;
2. de exploitatieovereenkomst van de haven dient overeenkomstig het over gelegde
o SnCHThlecWh0LKen gf®a,iseerd'alvorens tot bevoorschotting zal worden overgegaan;
3. van de beschikbaarstelling van de gemeentelijke kredieten dienen de raadverslagen
overlegd te worden, alvorens tot bevoorschotting zal worden overgegaan*
4. wij wijzen u erop dat werken, diensten en leveringen moeten voldoen aan' de
aanbestedingseisen van de standaardvoorwaarden, zoals opgenomen onder artikelen
i l lot en met 2 n