Het dorp en de bewoners hebben behoefte aan openheid. Financieel zullen waarschijnlijk niet alle
projecten gerealiseerd kunnen worden. Een aantal raadsleden wil ook het project Sylsbrêge
doorschuiven. Bij alternatieven is gezegd dat er geen extra geld voor de brug is. Zij hoopt dat het
iets genuanceerder ligt, want anders heeft overleg weinig zin. De optie om de brug iets meer naar
het noorden te verplaatsen is niet gewenst. De doorvaartbreedte zal waarschijnlijk nooit voldoen
aan de eisen van de provincie. Er zullen zeker voorzieningen getroffen moeten worden voor de
arkbewoners. In de dorpsshop in januari konden mensen meedenken over plannen voor Jirnsum.
Er is driftig getekend op kaarten en die kunnen dienen voor een breed gedragen plan. Visie voor
de toekomst is noodzakelijk. Zij pleit voor professionele begeleiding voor het ontwikkelen van al
ternatieven in de komende vijf jaar.
De hear Poiesz (oer punt 8): Woont vlakbij de Sylsbrêge. Wijst op de onveilige situatie op het wa
ter bij de brug. Die houdt verband met drie aspecten: de veel te smalle doorvaart, de onoverzich
telijkheid van de bijna haakse bocht direct na de brug en een totaal ander type scheepvaartver
keer. De nieuwe brug is nu iets noordelijker gesitueerd. Men heeft als schipper op die plaats geen
enkele manoeuvreerruimte. Bovendien heeft men er altijd veel last van stroming. Tot nu toe gin
gen de (huur)schippers stuurboord richting het Prinses Margrietkanaal, nu zullen zij ervoor kiezen
om direct bakboord richting Sylsbrêge te gaan. De meeste huurbootschippers beschikken niet
over al te grote maritieme vaardigheden. Het gaat nu zelfs al vaak fout. Hoge schepen die veel
wind vangen leveren extra risico op. De dorpsjeugd gebruikt de brug als zwemplek. Ook het eerst
aanpakken van de Sylsbrêge en in een latere fase de bruggen in Grou levert extra terugkerend
verkeer op. Men moet een veilige plek creëren en kiezen voor de tweede fase.
De hear Schoustra (oer punt 8): Sprekt út namme fan de âlderein fan Jirnsum. Hy moast werom-
tinke oan de brêge foar it Aquaverium. No soe der op it plak fan de Sylsbrêge in brêge fan trije
meter komme. Men kin lang alles net krije yn Jirnsum, in protte âldere froulju geane dêrom in
pear kear wyks op de fyts nei Grou. Ek foar bern sil in gefaarlik punt ûntstean. Men moat tolve
moannen yn it jier by sa'n hege brêge opknoffelje, wylst it seizoen foar boaten mar sa'n fjouwer
moannen duorret. De Bûtlânswei is wer iepen en dêr rint men as fytser ek gefaar. De feilichheid
soe foaropstean moatte by it meitsjen fan plannen.
Mefrou Trinks (oer punt 8): Spreekt namens de werkgroep fietspad Leechlân. Het fietspad Wer-
gea-Grou-Warten staat als groen project opgenomen. Zij pleit ervoor om het op de rode lijst te
zetten. De wens voor het fietspad bestaat al vijfentwintig jaar. De actie kortgeleden met de drie
hoogste groepen van de basisscholen uit Warten en Wergea heeft het belang van het fietspad
onderstreept. Het speelt een belangrijke rol in de bereikbaarheid van de voorzieningen in Grou.
Het heeft daarnaast ook een belangrijke recreatieve functie. In Wergea en Warten zijn momenteel
een aantal recreatieve ontwikkelingen gaande. De dorpen moeten dan ook een goede bereikbaar
heid richting Grou hebben. Men wil graag van de fase 'wens' naar de fase 'uitvoering' overgaan.
De hear Martens (oer punt 8): Spreekt namens Plaatselijke Belang Wergea. Het is Plaatselijk Be
lang opgevallen dat het uitvoeringsprogramma een hoog Akkrum en Grou-gehalte heeft. Er dienen
zich kansen in Wergea aan, door de totstandkoming van de Staande Mastroute. Een en ander kan
in werk-met-werk gerealiseerd worden. Door de voorgestelde planning lijkt het flankerend beleid
voor Wergea in gevaar te komen. Slechts twee projecten voor Wergea hebben voorlopig de eer
ste prioriteit gekregen. Er moeten zijns inziens werkzaamheden samen met die voor de Staande
Mastroute meegenomen worden. Meeliften in werk-met-werk is er in een latere fase niet meer
bij. Plaatselijk Belang vraagt dringend werken in Wergea in te passen en daarvoor de prioriteitstel
ling aan te passen. Ook vraagt men aandacht voor een aantal projecten die in de plaats kunnen
komen van projecten die niet door kunnen gaan: het fietspad/wandelpad Himpensermar, uitbrei
ding van de jachthaven en ledenhaven WVS, oever- en kadeproject, dagrecreatie (vissteiger,
camperplaats) en het zo gewenste fietspad Wergea-Warten-Grou.
Side 2
04 Ferslach 14-02-2006/absh/2