Side 11
Die verplichting ligt er dus. Geen transactie, geen geld. De gemeente zal dan moeten kijken waar
die 50.000 vandaan moet komen, hoe wij die watergang zouden moeten gaan betalen. Rente
derving over het bedrag wat we niet krijgen: De komende 5 jaar gebeurt daar dan niks, dus blijft
het daar liggen zoals het ligt. We hebben het geld niet en we hebben de virtuele rente
opbrengsten dus ook niet.
Een punt waar u niet zoveel mee te maken heeft maar waar wij wel mee te maken hebben, is de
beeldvorming van deze gemeente in relatie tot onze counterpart, het middenbestuur, de provincie
Fryslân. Wij hebben al een akkefietje gehad met de sloepenroute, wat ons als gemeente niet in
dank is afgenomen. Het is, denk ik, wat betreft beeldvorming richting provincie, die nog een be
sluit moet nemen, daadwerkelijk die 30 miljoen euro in zijn totaliteit voor het Fries Merenproject
af te geven, een heel slecht signaal als wij dat tweede project, dat ook deel uitmaakt aan het
Fries Merenproject, niet door kunnen laten gaan.
Risico's, het zijn feitelijkheden die ik hier noem. Het financiële risico dat je neemt. Vijf jaar gele
den zijn we het traject ingegaan, er zijn handtekeningen gezet en prijzen afgegeven. Het is ettelij
ke malen aan de orde geweest, er is inhoudelijk het nodige over gezegd.
U kunt het u niet voorstellen, maar ik denk dat die initiatiefnemer nog wel een verrassinkje in pet
to heeft. Gemeente, u heeft ons 5 jaar aan het lijntje gehouden, wij hebben schade en willen het
nodige ervan terugzien. Dat is niet zomaar uit de lucht gegrepen, dat is echt een financieel risico
dat we hier lopen.
Dat is de andere kant van het verhaal en ik wil u toch daar voor waarschuwen, dat u dat in uw
besluitvorming wel mee zou moeten nemen.
Mevrouw Verkerk vindt het een mooi plan, alleen op een verkeerde plek en vraagt of het ook op
een andere plek kan. Dat weet ik niet, maar ik denk het niet. Wat zeker is is dat de Compas- en
EFRO-subsidie afloopt en het dus niet meer in aanmerking komt voor die subsidiestromen. En het
zijn behoorlijke stromen zoals u weet, die dan niet kunnen worden opgevoerd. Daarmee is het
project, denk ik, niet haalbaar.
De heer De Vries zegt ten slotte dat het Europaproof is. Ja, na al die adviezen is het project Eu-
ropaproof en over de grondprijs heb ik het nodige gezegd.
Twadde termyn
De hear Janse (FNP): Giet yn op de wurden fan de hear Jonkers. Dat de yntinsje-oerienkomst yn
it foarige kolleezje sletten is, is absolút net wier; dat is yn dit kolleeezje yn 2003 sletten mei de
Terherne Haven BV. Yn dy yntinsje-oerienkomst is ek de proseduere ôfsprutsen; earst de eksploi-
taasje-oerienkomst, dan de romtlike oardering proseduere. As it kolleezje har oan dy proseduere
holden hie dan hie der hiel wat ellinde besparre wurde kinnen. Dan hiene je óf op tiid beslute kin
nen óf it hie ôfblaasd west en hie de inisjiatyfnimmer net sa lang wachtsjen hoegd.
Mefrou Minkes (PvdA): Seit dat "as" ferbaarnde turf is. De feiten binne no dat der in riedsbeslút
leit oer de romtlike oardering en der leit hjir in foarstel op tafel dêr't we oer beslute moatte. En
dan kin je wol sizze 'as doe en doe', mar it giet om de realiteit fan dit moment. Kin je dêr noch
efkes op yngean?
De hear Janse (FNP): De realiteit fan dit moment is dat de fraksje fan de FNP nei al dizze saken
seit, sa wolle wy net trochgean, sa gean wy hjir net mei yn see. Dat is de realiteit, mefrou Min
kes.
Mefrouw Minkes (PvdA): Wat docht de FNP mei de risiko's, sjoen it feit dat dizze ried, as steats-
orgaan, it fertrouwen opwekt hat dat se achter dizze plannen stiet, opwekt fertrouwen fan best-
joersrjocht. 'See you in court': is dat it ferhaal wat jo no wolle?
De hear Janse (FNP): Freget yn hoefiere dizze ried it fertrouwen opwekt hat. Ek de inisjatyfnim-
mer hat de yntinsje-oerienkomst mei ûndertekene, wêryn't dúdlik de proseduere-ófspraken fer-
03 ferslach 14-03-2006/absh/11