De WMO richt zich op de sociale infrastructuur van de gemeente en de dorpen binnen de ge
meente, de collectieve voorzieningen. Ook bevat de WMO een zorgplicht voor individuele voor
zieningen.
Planning: 2e halfjaar 2006
Financiën: Vooralsnog binnen beschikbare budgetten.
Collectief vraagafhankelijk vervoer
Ook in 2006 dragen wij als gemeente bij in de kosten van de Regiotaxi. Het beleidsprimaat voor
het openbaar vervoer ligt bij de provincie. De provincie is bezig nader beleid te ontwikkelen op
het gebied van openbaar vervoer in plattelandsgebieden.
Planning: 1e halfjaar 2006 (informatie over het beleid van de provincie en de mogelijkheden van
de gemeente hierin).
Financiën: In 2006 binnen beschikbare budgetten
Multifunctioneel zorgcentrum Grou
(zie programma 7)
3 Sportcultuur en toerisme
Friese Merenproject
In totaal zijn er 32 deelprojecten in onze provincie. In onderstaand overzicht beperken wij ons tot
de gemeentelijke projecten, dus de projecten waar onze gemeente bij betrokken is.
Passantenplaatsen Wergea; locatie zuidkant van Wergea.
De bestaande aanlegsteiger in Wergea voldoet niet aan de huidige kwaliteitseisen van goede aan-
legvoorzieningen. De steiger is veel te smal en biedt geen goede land-water-verbinding. Door de
realisatie van de Staande Mastroute om Wergea is de kans groot dat meer passanten Wergea zul
len bezoeken. Er is ter plaatse een sanitaire voorziening aanwezig.
Door realisatie van een nieuwe steiger over 160 meter met een breedte van 1,50 meter en 4
walverbindingen ontstaat een goede aanlegvoorziening voor passanten. Een alternatief voor een
steiger is het maken van aanlegvoorzieningen op de wal middels een beschoeiing en een verharde
strook.
Trailerhelling Wergea
Er is behoefte aan een trailerhelling in Wergea als onderdeel van het uitnutten van de omleiding
van de staandemastroute. De helling in Grou wordt veel gebruikt. Ten zuiden van Wergea is een
passantenhaven aanwezig die mogelijk in de toekomst gaat uitbreiden. In de directe nabijheid van
deze uitbreiding (of aan de overzijde bij de om gelegde vaart) is ruimte voor de realisatie van een
extra trailerhelling.
Waterfront
Onderdelen: wandelpromenade, passantenhaven, strekdam, blikpôle, voorzieningen, starteiland
en Meers weg.
Waterfront I Centrumplan
Het gaat hier om de verbinding en relatie tussen waterfront I (Nieuwe Kade en Hellingshaven)en
waterfront II. Waterfront I is al gerealiseerd.
Verhogen Oedsmabrêge Grou
Onderdeel van het opwaarderen van een vaarroute van Jirnsum naar Grou tot DM klasse, ge
schikt voor vaartuigen met een doorvaarhoogte van maximaal 2.50m
Pagina 3
18. bijlage pijphjnprojecten/secr/3