Wij vragen de raad om over de verschillende thema's met elkaar van gedachten te wisselen om
uiteindelijk voor ieder thema een uitgangspunt te formuleren.
Argumenten:
7. In het visiedocument zijn de algemene uitgangspunten van de WMO geformuleerd:
In het visiedocument zijn een aantal beleidsmatige en organisatorische uitgangspunten
leerd. Voor deze uitgangspunten en de onderbouwing ervan verwijzen we graag naar de
De uitgangspunten zijn gebaseerd op:
de eigen verantwoordelijkheid van de inwoners,
de verbetering in de samenhang van voorzieningen in de dorpen
het betrekken en ondersteunen van vrijwilligers en
het voorkomen van onnodige bureaucratie.
2.1 De kaders voor de uitvoering zijn van belang voor de voorbereidingen.
De kaders voor de uitvoering van de WMO moeten worden vastgesteld, om de voorbereidingen
voortvarend op te pakken. Op 1 januari 2007 wordt de WMO ingevoerd en moeten procedures
voor het verstrekken van voorzieningen zijn vastgesteld. De mogelijke wijze van uitvoering van de
WMO is onderwerp van discussie geweest tijdens de themabijeenkomst op 23 mei 2006.
A1. Loketten.
Het loket is het centrale punt waar burgers en cliënten informatie en advies krijgen op het terrein
van wonen, ondersteuning en welzijn. Voor de opzet en inrichting van dit informatiepunt zijn ver
schillende varianten mogelijk.
Tijdens de themabijeenkomst is de variant besproken om de loketten in verschillende dor
pen in onze gemeente op te zetten en in te richten. Een lokale loket is laagdrempelig voor
de inwoners en zowel fysiek, telefonisch als digitaal bereikbaar. De medewerkers van de
lokale loketten zijn bekend in de dorpen, hebben een signalerende functie en hebben de
taak om de samenhang tussen verschillende bestaande voorzieningen in de dorpen te on
dersteunen. Naast de lokale loketten wordt een centraal loket ingericht (zie A2) De aan
wezigen op de themabijeenkomst hebben positief gereageerd op de gedachte van de loka
le loketten.
Het alternatief voor de lokale loketten is dat er lokaal geen loketten komen. Dit betekent
dat iedere zorgvraag op 1 centraal punt in de gemeente wordt gesteld.
A2 Centraal loket
Naast de lokale loketten (waar 80% van de aanvragen wordt afgehandeld) is er op 1 januari
2007 een centraal zorgloket, waar afhandeling van 20% van de zorgvragen plaatsvindt. Het
gaat dan om aanvragen die niet lokaal kunnen worden afgehandeld. Het ligt voor de hand
dat het centrale zorgloket in de front-office van het gemeentehuis wordt ondergebracht. De
instellingen achter het centrale (gemeentelijke) zorgloket, zoals het indicatieorgaan (CIZ),
MEE Friesland, GGD Fryslân, verslavingszorg Noord Nederland, Stichting Welzijn e.d. kun
nen naar behoefte worden ingeschakeld. Dit onderwerp is tijdens de themabijeenkomst aan
de orde geweest en overwegend positief ontvangen
Het alternatief voor een centraal loket op het gemeentehuis is een centraal loket op een
andere plaats.
geformu-
bijlage.
Pagina 2
06 Raadsvoorstel WMO/szpe/2