dat er minder strakke regels gelden voor het aantal termijnen waarin wordt gesproken en de wijze van interrumperen. De rol van het college is terughoudend. Behandeling vindt alleen plaats in het meningsvormende deel van een raadsvergadering. Een besluitvormend voorstel wordt in eerste instantie geagendeerd voor het meningsvormende deel van een raadsvergadering. Tijdens deze behandeling, welke vergelijkbaar is met een behan deling in een raadscommissie, kunnen vragen aan het college gesteld worden en kunnen raadsle den cq. fracties hun mening geven over het voorstel. Ambtelijke ondersteuning is in deze fase van behandeling mogelijk. Het indienen van moties en amendementen kan niet in deze fase. Dat kan alleen tijdens de besluitvormende behandeling. De meest gebruikelijke uitkomst van deze meningsvormende behandeling is dat het als hamerstuk (A-stuk) naar de volgende raadsvergade ring gaat of als bespreekstuk (B-stuk) naar de volgende raadsvergadering gaat. Eventueel kan een voorstel worden teruggeven aan het college om te komen met een nieuw of aangepast voorstel. Zowel bij de meningsvormende als bij de besluitvormende behandeling van een besluitvormend raadsvoorstel vindt de behandeling plaats in twee termijnen. Het college heeft daarbij de gele genheid om haar voorstellen te verdedigen of toe te lichten. Om de besluitvormingsprocedures te versnellen worden in principe alle voorstellen, ongeacht of ze worden aangemerkt als A-stuk of als B-stuk, geagendeerd voor het besluitvormende deel van de eerst volgende raadsvergadering. Dat is twee weken later. Dit betekent dat de 'normale' be handelingsprocedure van de raad van B-stukken met 4 weken wordt verkort. Zowel een raadslid als het college kan vragen om een latere behandeling. Overwogen kan worden om bepaalde voorstellen, bijvoorbeeld besluiten op bezwaarschriften, rechtstreeks te agenderen voor het besluitvormende deel van een raadsvergadering. 4.3 Inspreken burgers In de huidige situatie kunnen burgers inspreken bij zowel commissievergaderingen als bij de raadsvergaderingen. Waarbij bij commissievergaderingen direct voorafgaand aan de behandeling van het agendapunt kan worden ingesproken en insprekers voor aanvang van de tweede termijn in de gelegenheid worden gesteld om te reageren op wat door de commissie en het college in de eerste termijn is gezegd. Bij raadsvergaderingen kan op dit moment alleen aan het begin van de vergadering worden ingesproken over geagendeerde voorstellen. In de nieuwe vergaderstructuur zullen de meeste voorstellen twee keer behandeld worden, eerst meningsvormend en later besluitvormend. Het is daarom passend om bij beide momenten van behandeling de burgers ook de gelegenheid te geven om in te spreken. In eerste instantie wordt er van uitgegaan dat ook bij de meningsvormende behandeling het inspreken te laten plaatsvin den aan het begin van dit onderdeel van de raadsvergadering. 4.4 Verzending vergaderstukken Door de tweewekelijkse cyclus en het uitgangspunt dat voorstellen die in het meningsvormende deel van een raadsvergadering zijn behandeld twee weken later besluitvormend worden behan deld, kunnen de voorstellen pas 10 dagen voor de vergadering verzonden worden. 4.5 Opstellen concept-agenda De tweewekelijkse cyclus gekoppeld aan een snellere behandelingsprocedure vraagt ook om een twee wekelijkse vaststelling van een concept-agenda door het presidium (of een in te stellen Pagina 3 11 nota nieuwe vergaderstructuur raad/grif/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 42