dat er minder strakke regels gelden voor het aantal termijnen waarin wordt gesproken en de wijze
van interrumperen. De rol van het college is terughoudend.
Behandeling vindt alleen plaats in het meningsvormende deel van een raadsvergadering.
Een besluitvormend voorstel wordt in eerste instantie geagendeerd voor het meningsvormende
deel van een raadsvergadering. Tijdens deze behandeling, welke vergelijkbaar is met een behan
deling in een raadscommissie, kunnen vragen aan het college gesteld worden en kunnen raadsle
den cq. fracties hun mening geven over het voorstel. Ambtelijke ondersteuning is in deze fase
van behandeling mogelijk. Het indienen van moties en amendementen kan niet in deze fase. Dat
kan alleen tijdens de besluitvormende behandeling. De meest gebruikelijke uitkomst van deze
meningsvormende behandeling is dat het als hamerstuk (A-stuk) naar de volgende raadsvergade
ring gaat of als bespreekstuk (B-stuk) naar de volgende raadsvergadering gaat. Eventueel kan een
voorstel worden teruggeven aan het college om te komen met een nieuw of aangepast voorstel.
Zowel bij de meningsvormende als bij de besluitvormende behandeling van een besluitvormend
raadsvoorstel vindt de behandeling plaats in twee termijnen. Het college heeft daarbij de gele
genheid om haar voorstellen te verdedigen of toe te lichten.
Om de besluitvormingsprocedures te versnellen worden in principe alle voorstellen, ongeacht of
ze worden aangemerkt als A-stuk of als B-stuk, geagendeerd voor het besluitvormende deel van
de eerst volgende raadsvergadering. Dat is twee weken later. Dit betekent dat de 'normale' be
handelingsprocedure van de raad van B-stukken met 4 weken wordt verkort. Zowel een raadslid
als het college kan vragen om een latere behandeling.
Overwogen kan worden om bepaalde voorstellen, bijvoorbeeld besluiten op bezwaarschriften,
rechtstreeks te agenderen voor het besluitvormende deel van een raadsvergadering.
4.3 Inspreken burgers
In de huidige situatie kunnen burgers inspreken bij zowel commissievergaderingen als bij de
raadsvergaderingen. Waarbij bij commissievergaderingen direct voorafgaand aan de behandeling
van het agendapunt kan worden ingesproken en insprekers voor aanvang van de tweede termijn
in de gelegenheid worden gesteld om te reageren op wat door de commissie en het college in de
eerste termijn is gezegd. Bij raadsvergaderingen kan op dit moment alleen aan het begin van de
vergadering worden ingesproken over geagendeerde voorstellen.
In de nieuwe vergaderstructuur zullen de meeste voorstellen twee keer behandeld worden, eerst
meningsvormend en later besluitvormend. Het is daarom passend om bij beide momenten van
behandeling de burgers ook de gelegenheid te geven om in te spreken. In eerste instantie wordt
er van uitgegaan dat ook bij de meningsvormende behandeling het inspreken te laten plaatsvin
den aan het begin van dit onderdeel van de raadsvergadering.
4.4 Verzending vergaderstukken
Door de tweewekelijkse cyclus en het uitgangspunt dat voorstellen die in het meningsvormende
deel van een raadsvergadering zijn behandeld twee weken later besluitvormend worden behan
deld, kunnen de voorstellen pas 10 dagen voor de vergadering verzonden worden.
4.5 Opstellen concept-agenda
De tweewekelijkse cyclus gekoppeld aan een snellere behandelingsprocedure vraagt ook om een
twee wekelijkse vaststelling van een concept-agenda door het presidium (of een in te stellen
Pagina 3
11 nota nieuwe vergaderstructuur raad/grif/3