agenda commissie). Aangezien rekening gehouden moet worden met publicatie van de agenda in
de Op 'e Hichte dient de concept-agenda uiterlijk woensdag ochtend klaar te zijn. Dit kan door
het presidium iedere woensdag aansluitend op de raadsvergadering te laten vergaderen, of door
het presidium direct aansluitend aan iedere raadsvergadering de concept-agenda te laten vaststel
len.
Bij het opstelen van de raadsagenda zal gebruik gemaakt gaan worden van de lange termijn
agenda van de raad. Hierbij kan tevens rekening worden gehouden met aanvullende activiteiten
van de raad zoals werkbezoeken, hoorzittingen en thema-avonden.
4.6 Verslaglegging raadsvergaderingen.
Bij de besluitvormende behandeling (van met name de B-stukken) is het wenselijk dat het verslag
van de meningsvormende vergadering over daarover beschikbaar is. Door het maken van nadere
afspraken met het notulistenbureau zal het mogelijk zijn om enkele dagen voor de betreffende
raadsvergadering het concept-verslag beschikbaar te hebben. Het betekent wel dat het verslag in
de huidige vorm altijd een nagezonden stuk zal zijn.
Een alternatief is de verslaglegging digitaal te laten uitvoeren. Dit betekent dat de gehele raads
vergadering te beluisteren is via internet. Op papier wordt alleen een besluitenlijst opgesteld wel
ke door de raad wordt vastgesteld.
4. 7 Voorzitterschap
De Grondwet en de Gemeentewet geven respectievelijk aan dat de burgemeester voorzitter is
van de raad en een raadslid voorzitter is van een raadscommissie. De nieuwe vergaderstructuur
waarbij alleen nog maar sprake is van een raadsvergadering impliceert dat deze vergadering
wordt voorgezeten door de burgemeester.
4.8 Spreektijd
Om raadsleden te stimuleren om zich te richten op de hoofdlijnen en niet te veel in detail te tre
den, en tevens om de vergaderduur te beperken en onder controle te houden, is het wenselijk om
voor alle typen voorstellen een maximale spreektijd in te stellen.
4.9 Karakter van de verschillende onderdelen van de raadsvergadering
De verschillende onderdelen van de raadsvergadering hebben een verschillend karakter. Zo zijn
het informerende en meningsvormende deel informeler dan het besluitvormende deel. Ook is bij
het ene deel de inbreng van het college groter dan bij het andere onderdeel. Bij het gaan werken
met deze nieuwe opzet dient aandacht te zijn voor het stimuleren van de verschillende karakters.
5 Resumé
Met de voorgestelde nieuwe vergaderstructuur worden een aantal verbeteringen ten opzichte van
de huidige structuur bereikt. Maar er zijn natuurlijk ook nadelen.
Voordelen:
Er komt één vaste avond voor activiteiten van de gemeenteraad. Dit geeft voor zowel de
raadsleden als voor de burgers duidelijkheid.
Het aantal vergaderingen daalt met ca. 30%.
Alle fractieleden krijgen dezelfde informatie. Elkaar 'bijpraten' in de fractie kost minder tijd.
Pagina 4
11 nota nieuwe vergaderstructuur raad/grif/4