BOARNSTERHIM
gemeente
RAADSVOORSTEL
Status:
Raadsvergadering
Agendapunt
Portefeuillehouder
Behandelend ambtenaar
informerend
5 september 2006
5 f
wethouder D. van der Meulen
mevrouw S.G.N. van der Sluis
telefoon: 0566-629225 e-mail: sluiss@boarnsterhim.nl
Onderwerp:
Verslag 2005 Wet Kinderopvang
Inleiding:
Op 1 januari 2005 is de Wet Kinderopvang in werking getreden. Het doel van de wet is meer
marktwerking in de kinderopvangsector en meer keuzevrijheid voor de ouders. De wet gaat ervan
dat ouders, werkgevers en de overheid gezamenlijk de kosten van de opvang dragen. De wet
regelt de financiering van de opvangkosten en de kwaliteit van de opvang.
De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit. Instellingen die aan alle eisen
voldoen worden door de gemeente in een kinderopvangregister opgenomen. Opname in het
gemeentelijk register is een voorwaarde om voor de overheidsbijdrage in aanmerking te komen.
Na afloop van elk kalenderjaar moet het college een verslag opstellen over de toezicht en
handhavingstaken die verricht zijn.
De minister heeft besloten dat het kalenderjaar 2005 voor het lokale toezicht en de handhaving
van de wet Kinderopvang een overgangsjaar is. Afgelopen jaar stond voor ons als gemeente in
teken van de vormgeving en implementatie van het toezicht en de handhaving.
In overleg met de GGD, die als toezichthouder door het college is aangesteld, is afgesproken om
in 2005 alleen inspecties te verrichten bij nieuwe aanmeldingen en bij klachten. Beide gevallen
hebben zich afgelopen kalenderjaar niet voorgedaan in onze gemeente. Inmiddels zijn wel
verschillende inspecties verricht bij de kinderopvangcentra die in ons register staan ingeschreven.
Volgend jaar kan inhoudelijk en kwalitatief veel meer verantwoord worden. Voor het afgelopen
verslag volstaat bijgevoegd verslag. Uit hoofde van de wet is het college verplicht dit verslag toe
te sturen aan uw gemeenteraad.
Bijlagen:
Ter inzage:
1Verslag Kinderopvang 2005
2. Toezicht en handhavingsplan Kinderopvang
3. Aanwijzing toezichthouder
mfn hnderopvnrvj 2005/ ;1