bevinden zich op een vrije marktprijs en vallen daarmee niet beneden deze koopprijs
grens. Geconcludeerd wordt dat uitvoering van de voorkeursregeling onrechtmatig is.
7.2 Een Jurist onderschrijft de onrechtmatigheid.
Na eerste berichten over de wettelijke beperkingen tot toepassing van een voorkeursre
geling is hierover juridisch advies ingewonnen bij Trip Advocaten. De jurist heeft de uit
spraak van de HR bevestigd en de consequenties hiervan in beeld gebracht. Met name is
gewezen op de vele risico's in tijd en geld die kleven aan toepassing van de voorkeursre
geling.
1.3 Uitvoering van de regeling geeft risico's in tijd, geld en imagoschade.
Er is geen wettelijke mogelijkheid meer om een voorkeursregeling toe te passen. Bij ui
voering van de regeling zal er feitelijk sprake zijn van overtreding van de Wet. Burgers
kunnen op voorhand juridisch afdwingen deel te mogen nemen aan verloting van vrije
kavels, bestrijden van de regeling bij de rechter tot aan het achteraf claimen van een
schadevergoeding door het niet in aanmerking kunnen/mogen komen van een kavel. In
dien sprake van juridische procedures zal de kaveluitgifte ernstige vertraging oplopen met
grote kans op toekenning van schadevergoedingen. Slechte publiciteit hierover zal tevenr N
leiden tot imagoschade voor de gemeente en Grut Palma in het bijzonder.
1.4 De gemeente dient zorgvuldig te handelen.
Na bekendwording over het bestaan van de uitspraak van de HR dienen wij er ons van
bewust te zijn dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft te aanzien van wettig hande
len. Onrechtmatig handelen is onhoudbaar en past niet binnen de gemeentelijke werkwij
ze.
1.5 Er ligt een Raadsbesluit.
De voorkeursregeling is door de Raad vastgesteld. Na huidig inzicht kan de regeling niet
uitgevoerd worden. De voorkeursregeling dient dan ook door de Raad te worden inge
trokken.
Kanttekeningen:
1.1 in het advies voor vaststelling van de voorkeursregeling is reeds ingegaan op mogelijke
juridische bezwaren.
In het advies tot vaststelling van de voorkeursregeling is bij de kanttekeningen reeds in
gegaan op de mogelijke juridische bezwaren die kleven aan de regeling. Aangegeven k
dat het stellen van bindingseisen zich beperkt tot het goedkopere deel van de huur -
koopwoningen(de bijzondere bebouwing). Het was tot op dat moment niet mogelijk het
recht op vrije vestiging middels een voorkeursbeleid te doorkruisen. De HR heeft dit met
het arrest bevestigd.
1.2 De kans blijft dat de "Wergeaster" een kavel/of woning kan bemachtigen.
In Grut Palma zullen maximaal 140 kavels worden bebouwd. Het is niet te verwachten
dat grote aantallen "Wergeasters" in aanmerking willen komen voor een kavel of pro
jectmatig gebouwde woning. Uitgaande van dat tussen de 5 - 10% van het aantal be
schikbare kavels/woningen in bezit worden genomen door "Wergeasters" komt dit neer
op ca. 7 - 14 gezinnen. Met intrekking van de voorkeursregeling blijft de kans dus groot
voor de "Wergeaster" om zich in Grut Palma te vestigen.
1.3 "Wergeasters" hebben op de voorkeursregeling ingespeeld.
Op de voorkeursregeling hebben mogelijk al "Wergeasters" geanticipeerd door het maken
van plannen op een voorkeurskavel. Door het laten vervallen van de voorkeursregeling
Pagina 2
3 03 intrekken voorkeursregeling Grut Palmafnieuwe opzet)/nwjb/2