bevinden zich op een vrije marktprijs en vallen daarmee niet beneden deze koopprijs grens. Geconcludeerd wordt dat uitvoering van de voorkeursregeling onrechtmatig is. 7.2 Een Jurist onderschrijft de onrechtmatigheid. Na eerste berichten over de wettelijke beperkingen tot toepassing van een voorkeursre geling is hierover juridisch advies ingewonnen bij Trip Advocaten. De jurist heeft de uit spraak van de HR bevestigd en de consequenties hiervan in beeld gebracht. Met name is gewezen op de vele risico's in tijd en geld die kleven aan toepassing van de voorkeursre geling. 1.3 Uitvoering van de regeling geeft risico's in tijd, geld en imagoschade. Er is geen wettelijke mogelijkheid meer om een voorkeursregeling toe te passen. Bij ui voering van de regeling zal er feitelijk sprake zijn van overtreding van de Wet. Burgers kunnen op voorhand juridisch afdwingen deel te mogen nemen aan verloting van vrije kavels, bestrijden van de regeling bij de rechter tot aan het achteraf claimen van een schadevergoeding door het niet in aanmerking kunnen/mogen komen van een kavel. In dien sprake van juridische procedures zal de kaveluitgifte ernstige vertraging oplopen met grote kans op toekenning van schadevergoedingen. Slechte publiciteit hierover zal tevenr N leiden tot imagoschade voor de gemeente en Grut Palma in het bijzonder. 1.4 De gemeente dient zorgvuldig te handelen. Na bekendwording over het bestaan van de uitspraak van de HR dienen wij er ons van bewust te zijn dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft te aanzien van wettig hande len. Onrechtmatig handelen is onhoudbaar en past niet binnen de gemeentelijke werkwij ze. 1.5 Er ligt een Raadsbesluit. De voorkeursregeling is door de Raad vastgesteld. Na huidig inzicht kan de regeling niet uitgevoerd worden. De voorkeursregeling dient dan ook door de Raad te worden inge trokken. Kanttekeningen: 1.1 in het advies voor vaststelling van de voorkeursregeling is reeds ingegaan op mogelijke juridische bezwaren. In het advies tot vaststelling van de voorkeursregeling is bij de kanttekeningen reeds in gegaan op de mogelijke juridische bezwaren die kleven aan de regeling. Aangegeven k dat het stellen van bindingseisen zich beperkt tot het goedkopere deel van de huur - koopwoningen(de bijzondere bebouwing). Het was tot op dat moment niet mogelijk het recht op vrije vestiging middels een voorkeursbeleid te doorkruisen. De HR heeft dit met het arrest bevestigd. 1.2 De kans blijft dat de "Wergeaster" een kavel/of woning kan bemachtigen. In Grut Palma zullen maximaal 140 kavels worden bebouwd. Het is niet te verwachten dat grote aantallen "Wergeasters" in aanmerking willen komen voor een kavel of pro jectmatig gebouwde woning. Uitgaande van dat tussen de 5 - 10% van het aantal be schikbare kavels/woningen in bezit worden genomen door "Wergeasters" komt dit neer op ca. 7 - 14 gezinnen. Met intrekking van de voorkeursregeling blijft de kans dus groot voor de "Wergeaster" om zich in Grut Palma te vestigen. 1.3 "Wergeasters" hebben op de voorkeursregeling ingespeeld. Op de voorkeursregeling hebben mogelijk al "Wergeasters" geanticipeerd door het maken van plannen op een voorkeurskavel. Door het laten vervallen van de voorkeursregeling Pagina 2 3 03 intrekken voorkeursregeling Grut Palmafnieuwe opzet)/nwjb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 13