Voor geringe verschuivingen hierin dient ruimte te worden gegeven. Bij ingrijpende wijzi
gingen zal een heroverweging van het totale uitgiftebeleid plaatsvinden.
3.1 Er kleven enige juridische bezwaren aan het vaststellen van een voorkeursregeling.
De huisvestingswet biedt gemeenten mogelijkheden om regels te stellenvoor woonruimte
verdeling en de samenstelling van de woningvoorraad. Uitgangspunt daarbij is vrije vesti
ging voor iedereen volgens de Europese regelgeving. Gemeenten kunnen niet zomaar eco
nomische of sociale bindingseisen stellen bij woonruimteverdeling. Dit kan in principe al
leen maar indien wordt aangetoond dat de woningmarkt in een gemeente of woning
marktgebied zo gespannen is dat er voor aspirant kopers met een maatschappelij
ke/economische binding aan het gebied onvoldoende mogelijkheden zijn een passende
woning te verkrijgen. Hiervoor is het noodzakelijk een huisvestigingsverordening vast te
stellen die zijn instemming dient te krijgen van de provincie. Het stellen van bindingseisen
beperkt zich op dit moment tot het goedkopere deel van de huur - koopwonin-
genjbijzondere bebouwing). Tot op heden is het niet mogelijk het recht op vrije vestiging
middels een voorkeursbeleid te doorkruisen. De regering is inmiddels wel van plan de Huis
vestigingswet zodanig aan te passen dat dit in de toekomst mogelijk wordt. Echter zover
is het nog niet.
Met het geven van een informatievoorsprong aan de "Wergeaster" bij projectmatige ver
koop van woningen wordt met voornoemde enigszins rekening gehouden.
Vrije bouwkavels vallen, zoals uit jurisprudentie is gebleken, niet onder de huisvestigings
wet en zijn als zodanig ten eerste verkoop aan te bieden aan de "Wergeaster".
2.2De kavelprijzen zullen bij de jaarlijkse evaluatie van de exploitatie opnieuw worden beoor
deeld.
De gedifferentieerde kavelprijzen binnen het plangebied leiden tot een kostendekkende ex
ploitatie. Een vergelijking met ander woningbouwprojecten geeft weer dat de kavelprijzen
aan de sub - top/top behoren. Echter gezien de ligging van het woningbouwproject aan de
Staandemastroute en de beoogde kwaliteit lijken de kavelprijzen reëel. Bij de jaarlijkse eva
luatie van de exploitatie zal beoordeeld worden of ten gevolge van de marktsituatie een
herziening van de kavelprijzen plaats dient te vinden, dan wel noodzakelijk is geworden.
Er is overleg gevoerd met:
Leden van het projectteam Grut Palma.
Hoofd projectenbureau.
Beleidsmedewerker Wonen en Volkshuisvesting.
Afdeling CBO.
Financiën:
Niet van toepassing
Uitvoering:
Naar verwachting is het bouwrijpmaken van de 1" fase van het uitbreidingsplan eind 2005 ge
reed. Aansluitend kunnen de eerste woningen worden gebouwd. Om ontwikkelaars, bouwonder
nemers en particulieren hierop vooruitlopend in de gelegenheid te stellen hun bouwplannen uit te
werken, dienen de eerste kavels in het najaar van 2005 uit te worden gegeven. Hierop is de
planning voor vaststelling van het uitgiftebeleid, de publicatie hieromtrent en de verder voorberei
dingen tot kavelverkoop op gericht.
Pagina 3
3 03 bijlage raadsvoorstel uitgiftebeleid Grut Polma te Wergea/nwjb/3