3.2.2.
Wat willen we weten?
Centrale vraagstelling.
Is de exploitatie van veerpont de Burd nu en in de toekomst efficiënt binnen de financiële en juridische
kaders van de gemeente en welke verbetervoorstellen of andere suggesties zijn er te geven?
Deelvragen:
Zijn de bezuinigingsmogelijkheden optimaal benut?
Wordt de exploitatie doelmatig uitgevoerd?
Welke posten veroorzaken de stijgende exploitatiekosten en welke trend vertonen die?
Welke vastgelegde overeenkomsten zijn met de bewoners aangegaan voor de exploitatie?
Welke juridische ruimte heeft de gemeente om de afspraken eenzijdig aan te passen, indien
wenselijk?
Zijn er alternatieven voor de exploitatie van de veerpont onderzocht en waarom juist deze al
ternatieven?
Zijn er nog andere goede voorbeelden van exploitaties van veerponten (best practices) en wat
kunnen we daarvan leren?
3.3.3. Hoe komen we dat te weten?
Globale onderzoeksopzet.
Dit onderzoek zal de vorm hebben van een quickscan en volgens voorlopige planning plaatsvinden in
begrotingsperiode 2006-2007.
Het zal de vorm hebben van stukkenonderzoek (deskresearch, w.o eerdere en andere studies naar de
pont) en interviews met belanghebbenden waaronder bijvoorbeeld:
Gemeente ambtenaren (financiën, verkeer/vervoer?, openbare ruimte?)
Bewonersvertegenwoordiging
Externe deskundigen (bijv. jurist, ingenieursbureau)
(Andere) exploitanten van veerpont
Het rapport beoogd op basis van feiten en best practices te komen tot een normenkader. Hieraan zal
de praktijk van nu worden getoetst. Resultaat zijn eventuele suggesties voor verbetering en een oor
deel over de kwaliteit van de procesgang. Nadrukkelijk zal niet een mening gegeven worden over
eventuele alternatieven of eerdere keuzes. Dat is aan de raad.
Doorlooptijd 3 maanden
3.3. Onderzoek naar het managen van infrastructurele projecten bij de
gemeente Boarnsterhim.
3.3.1Wat willen we bereiken?
Aan deze keuze ligt een aantal redenen ten grondslag.
Het maatschappelijke en politieke belang:
infrastructurele projecten vergen een aanzienlijke inzet van publiek geld. Aan een goede kos
tenbeheersing wordt vanuit de maatschappij en de politiek veel waarde toegekend.
Risico 's met betrekking tot het beheer:
uit onderzoek naar de landelijke grote infrastructurele projecten bleek een deel van de meer
kosten van deze projecten terug te voeren op problemen bij het beheer. Zie bijvoorbeeld de
rapporten van de Algemene Rekenkamer over de Betuweroute en de HSL-Zuid. De aangege
ven oorzaken hiervoor blijken in belangrijke mate terug te voeren op een ontoereikend beheer.
De Rekenkamer Boarnsterhim is voornemens een onderzoek uit te voeren naar het managen
van nieuwe infrastructurele projecten bij de gemeente Boarnsterhim.
4