Toelichting Ad 1) Totale kosten per vergadering +/- 450 euro. Er zijn gemiddeld 10 vergaderingen per jaar. De meeste vergaderuren zijn ook in dienst van de onderzoeken en hebben een inhoudelijk en niet zozeer procesmatig karakter. Ad 2) T.b.v. deskundigheidsbevordering houden we rekening met het bijwonen van gemiddeld 2 con gressen per jaar (bijv. Dag van de Lokale Rekenkamer). Totaal reiskosten (ex vergaderingen) 500 eu- Ad 3) Overig kosten zijn: o.a. werkzaamheden van de voorzitter in het auditcomité, bijwonen raads vergadering, abonnementen (zoals van NVRR, Stichting, krant Mid-Frieslander en kantoorbenodigd heden) begroot op 1000 euro. Ad 4) De rekenkamer onderscheidt in haar onderzoeksprotocol 3 typen onderzoeken: Brieven - beknopte adviezen Onderzoeken - kernonderzoeken Navolgonderzoeken - evaluatie en effectiviteitmetingen Op basis van eerdere en eigen ervaringen kunnen de brieven begroot worden op 4 dagen werk (32 manuren). Gewenste doorlooptijd maximaal 1 maand. Onderzoeken zijn weer in te delen in zogeheten quickscans (en/of vooronderzoeken). Ervaringen uit bedrijfsleven geven een indicatie van zo'n 16 werkdagen gemiddeld voor een quickscan (=128 man uren). Gewenste doorlooptijd maximaal 3 maanden. De geschatte kosten voor een quickscan bedra gen 6.400,- Diepgaande grote onderzoeken hebben een verwachte doorlooptijd van een half jaar en kennen een gemiddelde besteding van 40 dagen (320 manuren). De geschatte kosten bedragen 16.000,- Uitgaande van een uurtarief van 50 euro voor RKB-leden is er 6000/50 110 uur beschikbaar Dit komt ongeveer overeen met 1 kleine quickscan (begroot 128 manuur). N b- in de bovenstaande rekenexercitie is gerekend met een uurtarief van 50. Bij dit tarief plaatsen wij een tweetal kanttekeningen. Ten eerste zal in het geval dat er onderzoekswerkzaamheden door een commercieel onderzoeksbureau moet worden uitgevoerd de tariefstelling een veelvoud van de 50,- per uur bedragen waar nu mee gerekend is. Hierdoor komt het budget onder druk te staan en zal de ambitie nog lager worden dan nu het geval is. Ten tweede is het de vraag of er volledig gerekend kan worden met de inzet door de rekenkamercommissieleden voor het uitvoeren van onderzoeken. 6. Afsluiting Voor deze nieuwe commissie was en is het een spannende periode. Wij willen immers met dit eerste onderzoeksprogramma: door een positief kritische houding en zorgvuldig onderzoek bijdragen aan het verbeteren van de kwa liteit van het lokale bestuur en aan de transparantie van het gemeentelijk handelen. Lees hierover meer in het document missie-visie rekenkamercommissie Boarnsterhim. Dit onderzoeksprogramma geeft invulling aan deze taakstelling. De RKB stelt hierbij wel een kantte kening. Onder 5. begroting rekenkamer Boarnsterhim 2006-2007 wordt duidelijk dat een groot deel van het huidige budget gebruikt wordt voor reguliere apparaatlasten voor het hebben van een Reken-

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 36