Pagina 2
bedoeling zijn als het over projecten gaat die direct de belangen van de inwoners raken.
Belangen die de inwoners bij raadsleden aan de orde stellen!
b. De maximale variant betekent dat de raad niet alleen de hoofdlijnen in kaders vastlegt
maar vervolgens ook de detaillijnen uitgebreid bespreekt. En dan vervolgens ook nog de
wijzigingen in die detaillijnen die altijd weer optreden in de dagelijkse praktijk van projec
tuitvoering. Hoewel de raad op deze wijze uitermate betrokken raakt bij ieder (deel)project
is duidelijk dat ook dit geen constructief samenspel tussen raad en college oplevert. De
maximale variant komt er eigenlijk op neer dat de raad op de stoel van het college en de
ambtenaren gaat zitten. Dat is niet alleen onwerkbaar, het past ook niet in de rolverdeling
en verantwoordelijkheden die het dualisme heeft meegebracht.
c. Zoeken dus naar de gulden middenweg, zoeken naar de optimale variant. Uitgangspunt
daarbij is dat enerzijds de raad betrokken wordt op die momenten en over die aspecten die
voor een raadslid ook relevant zijn (geld, burgerbelangen, risico's) maar dat tegelijkertijd
het college voldoende handelingsvrijheid behoudt om alert en flexibel in te kunnen spelen
op de dagelijkse praktijk. Dat vraagt allereerst vertrouwen; vertrouwen van het college in
de raad (dat men als raad niet elk detail aan de orde stelt) en vertrouwen van de raad in
het college (dat het college aanvoelt wanneer een kwestie meer is dan een detail en het
dus aan de raad voorlegt).
Hoe ziet de optimale variant er uit?
veel informeren, indien gewenst opiniëren, waar nodig besluiten
Projectaspecten, kaders en hoofdlijnen
Rondom een project zijn drie soorten aspecten te onderscheiden:
Inhoudelijke aspecten -> wat is het project, hoe ziet het eruit, wat gaan we doen, wat is
de planning, etc?
Financiële aspecten -> wat kost het, hoeveel mag het kosten, hoe financieren we dat, hoe
dekken we dat?
Procedurele aspecten -> denk aan bestemmingsplannen, milieuregels, diverse vergunnin
gen, etc.
Voorstel:
Voor de inhoudelijke aspecten geldt dat de raad op enig moment de hoofdlijnen kadersvastlegt
en dat het college daarbinnen aan de slag gaat.
Voor de financiën geldt dat ook de financiële kaders door de raad worden vastgesteld. Dat geldt
eveneens voor het beschikbaar stellen van de benodigde kredieten; ook daar gaat de raad over.
Voor de procedurele aspecten geldt dat ze aan de gemeenteraad worden voorgelegd waar dat is
voorgeschreven in de betreffende procedure.
Het Friese Merenproject in Boarnsterhim kent momenteel de volgende kaders:
a. Een door de raad vastgestelde Visiekaart tot 2015 met daarop 95 projecten om die visie
gestalte te geven;
b. Een door de raad vastgesteld Uitvoeringsprogramma met daarin opgenomen 36 van die 95
projecten, uit te voeren in de periode tot en met 2010;
c. Een door de raad vastgesteld financieringskader (o.a. maximaal 5,5 min gemeentelijke
bijdrage);
d. Een drietal kompasaanvragen die inmiddels gehonoreerd zijn maar die ook voorwaarden
stellen aan uitvoering, resultaat, administratie, etc.
Binnen deze kaders is het college een overeenkomst aangegaan met de Provinsje waarin de be
stuurlijke afspraken zijn geformuleerd over financiering en werkwijze tijdens de realisatie van het
uitvoeringsprogramma.
3 05 sturingsmogelijkheden raad FMP/ /2