Pagina 4
De hear Bouma (VVD): De VVD kin har yn alle punten fine. Hoe sit it mei de taskriuwing fan oe-
ren (ek yn relaasje ta ynhier fan tredden)? De VVD hat ek belang by de analyze fan de hurdheid
fan de begrutting.
De hear Van der Meer (GB): Sluit zich aan bij de VVD. GB steunt de PvdA aangaande het instel
len van een auditcommissie.
De hear Zijlstra (CDA): It CDA giet akkoart mei it foarstel. Hy kin net meigean mei de oprop fan
oaren foar fierder ûndersyk. Dat binne saken dy't te meitsjen hawwe mei de útfiering. Salang't it
kolleezje binnen de budzjetten bliuwt, hoecht men dat net fierder te Ondersykjen. By in audit-
kommisje krijt men spesjalisten binnen de ried en dêr is it CDA net foar.
De hear Douma: Sheet 11 was eerder op een vorige bijeenkomst al behandeld. Voor de inhuur
van extra personeel is vorig jaar ook aandacht gevraagd. Daarover komt een rapportage in het
kader van de managementletter. Men doet daarin een aanzet voor onderzoek van de apparaats
kosten en urenschrijven.
Griffier Frensel: Het presidium heeft hem de opdracht gegeven om het voorstel van een audit
commissie uit te werken. Dat komt binnenkort naar de raad.
Wethâlder Van der Meulen: Hy hopet dat it takom jier flotter giet. It kolleezje kin net de eigen
kontrôlenoarmen fêststelle. It is yn oerlis mei de griffier dien.
De foarsitter: Stelt fêst dat men akkoart is.
De hear Bouma (VVD): De VVD soe wol in oanfoljend ûndersyk hawwe wolle.
Griffier Frensel: Het heeft geen zin om aanvullend onderzoek te verrichten als de meerderheid van
de raad daarvoor niet voelt.
De foarsitter: Betanket de akkountants foar de taljochting.
3.3 Tariedingsbeslut bestimmingsplan "Akkrum, bedrijventerrein Spikerboor en Polsleatwei
De foarsitter: Der is in lytse omissy. Der wie wol in ynsprekker.
De hear Overbeek: Hij spreekt namens autobedrijf Fennema. In 1994/1995 is er regelmatig over
leg geweest over een nieuw te bouwen tankstation in Akkrum. Naar aanleiding van dat overleg
heeft men als bedrijf het besluit genomen om een tankstation te bouwen op Spikerboor aan de
Feansterdyk. De realisatie van de A32 heeft later plaatsgevonden. Het viaduct was eerst voor
langzaam verkeer bestemd. Het verkeer rijdt echter toch door Akkrum waardoor er minder ver
keer langs het tankstation komt. Het is meerdere keren in de periode 1998-2004 bij het college
aangekaart. In de plannen voor Spikerboor is een randweg gepland, die buiten Spikerboor om
loopt, waardoor het tankstation nog meer buiten de verkeersroutes komt te liggen. Men heeft
daar in 2005 bezwaar tegen gemaakt. De Feansterdyk verliest zijn doorgangsfunctie. Het be
zwaar is niet-ontvankelijk verklaard omdat het bestemmingsplan alleen de aanleg van een rand
weg mogelijk maakte. In januari 2006 is er weer een stuk ter inzage gelegd. De advocaat van het
bedrijf heeft hierop via een brief op 30 januari gereageerd en er is tot op heden niet door de ge
meente op gereageerd ondanks een herinnering en een aanspreken van de wethouder op de zaak.
Hij heeft het gevoel niet serieus genomen te worden. Men is niet benaderd om een toelichting te
mogen geven op het ontwerpbestemmingsplan. Hij vraagt de aandacht van de raad voor deze
zaak. Tot twee keer toe is er niet op een bief van zijn advocaat gereageerd. Men heeft binnen het
1 03 ferslach 07112006/absh/4