4. In onze gemeente ontvangen op 1 oktober 2006 40 personen een persoongebonden budget voor hun hulp in de huishouding. Totaal gaat het om een bedrag van 70.000,00. Vanaf 1 ja nuari 2007 is dit een WMO voorziening, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Het zorg kantoor biedt gemeenten aan om in 2007 de administratieve afhandeling van de uitbetaling van de pgb's voort te zetten. Gelet op het complexe karakter van deze handeling maken vrijwel alle gemeenten gebruik van dit aanbod. De concept overeenkomst met het zorgkantoor ligt voor u ter inzage. 5. De huidige aanbieders van zorg leveren ook in 2007 die zorg aan hun klanten in Boarnsterhim. Veel onrust, zoals we die elders constateren wordt daardoor op dit moment voorkomen. De in woners me hulp in de huishouding krijgen over het behoud van hun huidige zorgaanbieder in de cember een brief. 6. In 2007 moet zowel voor de hulp in de huishouding als het vervoer en het leveren van hulp middelen aanbestedingsprocedures worden gevolgd. De planning, zoals genoemd in de bijlage, is er op gericht dat in 2007 de gunning is afgerond en dat vanaf 1 januari 2008 met de (nieuwe) aanbieders kan worden gestart. Met deze planning voldoen we aan de wettelijke verplichtingen en maken we optimaal gebruik van de geboden overgangsbepalingen. 7. Voor wat het ICT component van de WMO betreft sluiten we in eerste instantie aan bij de bestaande software. Het is goed werkbaar om personen die een WMO voorziening hebben of krijgen te registreren in het bestaande Wvg pakket. Dit Wvg pakket geeft voorlopig ook mogelijk heid om beleidinformatie af te geven. 8. De kosten van hulp in de huishouding stijgen. Vanaf 1 januari 2007 komen de kosten voor re kening van de gemeente. Het aantal inwoners met huishoudelijke hulp in natura is tussen 1 ok tober 2005 en 1 oktober 2006 gestegen van 334 naar 433. De voor de gemeente beschikbare budgetten in 2007 zijn gebaseerd op de cijfers van 2005. Dit leidt per definitie tot tekorten. Op het product "hulp in de huishouding" dreigt voor Boarnsterhim een tekort van ongeveer 350.000,00 in 2007. Landelijk is veel aandacht voor deze dramatische ontwikkeling, omdat al le gemeenten met dezelfde problemen worstelen. Vanuit de VFG gaat een brief naar VWS over dit probleem. Het is aan het ministerie van VWS om de budgetten aan te passen. Het verwachte tekort kan onze gemeente éénmalig worden opgevangen binnen het totale product WMO, even tueel in aanvulling met een beschikbare reserve. In 2007 moet een oplossing worden gevonden voor de periode vanaf 2008 door o.a. eventuele aanpassing van Rijksbijdrage; resultaten van de aanbestedingen; herijking van bestaand beleid; zorgvuldige herindicaties van huidige zorgvragers in 2007; zorgvuldige, efficiënte zorgtoewijzing nieuwe aanvragers. Ter inzage: 1planning invoering WMO; 2. concept overeenkomst met zorgkantoor over uitvoering PBB overgangscliënten; 3. conceptovereenkomsten met partijen over de uitvoering van de WMO in 2007; 4. planning aanbestedingstraject; 5. kosten hulp in de huishouding; 6. Raadsvoorstel 11 juli 2006 en het verslag van die bijeenkomst; 7. Brandbrief G27; 8. Besluit Maatschappelijke Ondersteuning. 2 01 c WMO /szpo/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 15