Pagina 2
Een ander belangrijk beleidskader is het Economisch beleidsplan gemeente Boarnsterhim 2002-
2006. In dat door uw raad vastgestelde beleidsplan is het verhogen van de kwaliteit van het toe-
ristisch-recreatieve voorzieningenniveau benoemd als speerpunt.
Daarnaast is voor ons het op een correcte wijze omgaan met de rechten en belangen van de hui
dige standplaatshouders een belangrijke randvoorwaarde.
Alternatieven:
Wij kiezen er voor om u een aantal scenario's voor te leggen, waaruit uw raad zijn voorkeur aan
geeft en ons vervolgens opdraagt dat scenario verder uit te werken. De scenario's zijn niet uit
puttend maar blijven beperkt tot de meest voor de handliggende.
Deze scenario's zijn de volgende:
1Het bestaande stacaravanterrein handhaven.
Het huidige terrein voldoet niet aan de gewenste kwalitatieve uitstraling als entree voor de al
ternatieve Staandemastroute via Akkrum. De huidige situatie kenmerkt zich als een parkeer
plaats voor stacaravans. De kampeermiddelen staan veel te dicht opeen, en bieden een rom
melig aanzien: veel blik, weinig aankleding. Het sanitair is matig. Veel eigen gebruik, weinig
tot geen verhuur. De bezettingsgraad is daardoor niet optimaal. Dat er op dit op dit moment
nog een redelijk bestedingseffect naar Akkrum is komt op het conto van het huidige grote
aantal stacaravans. Het bestemmingsplan behoeft in deze opzet niet te worden gewijzigd.
2. Het terrein inrichten ais trekkerscamping tenten, toercaravans en campers.
Dit scenario voegt niet veel toe aan kleinschalig kamperen in het buitengebied. Het kampeer
terrein bij de jachthaven voorziet reeds in de behoefte aan toeristisch kamperen bij het dorp.
Dit terrein wordt bovendien door de ondernemers opgewaardeerd. Te klein voor voorzienin
gen. Lage rendementsverwachting. Verwachte opbrengst laag. Matige bezettingsgraad. Matig
bestedingseffect naar Akkrum. Dit scenario levert weinig of geen meerwaarde aan een goed
recreatief product. Het bestemmingsplan behoeft in deze opzet niet te worden gewijzigd.
3. Het inrichten van een bungalowparkje.
Landschappelijke optimaliseren door water inbrengen en verplichten tot goede bij het land
schap passende beplanting. Kwalitatieve uitstraling is bij dit scenario mogelijk. Ligt goed in de
markt. Relatief hoog bestedingseffect als de bungalows een verhuurverplichting hebben. Rela
tief hoge opbrengst mogelijk. Aantal eenheden 30 tot 40 afhankelijk van het inbrengen van
water en de mate van de hoogwaardigheid van de accommodaties. Realistisch scenario als de
opbrengst van de camping het belangrijkst worden geacht. De gemeente kan de randvoor
waarden bepalen. Het bestemmingsplan dat dateert van 1971 moet bij dit scenario worden
gewijzigd.
4. Visieontwikkeling door ondernemers op uitnodiging.
Er is een variant denkbaar waarbij nu nog geen uitspraak wordt gedaan over de gewenste uit
straling en ontwikkeling van het kampeerterrein. In deze variant worden gegadigden uitgeno
digd om binnen een aantal randvoorwaarden een toekomstvisie en ontwikkelingsplan voor het
terrein in te dienen, gekoppeld aan een bieding. De inschrijvers worden bij gunning verplicht
om de ingediende visie ook daadwerkelijk binnen een bepaalde periode te realiseren, gesanc
tioneerd door een financiële clausule in het koopcontract of terugleveringsverplichting. Bij de
beoordeling spelen dan naast kwaliteit en prijs, ook sociale aspecten (hoe wordt omgegaan
met de huidige huurders van een standplaats) een rol. Het voordeel van dit scenario is dat uit
de biedingen uw raad een keus kan maken uit door potentiële gegadigden haalbaar geachte
(creatieve) oplossingen en waarbij het optimum tussen alle relevante aspecten kan worden
bepaald. Bovendien wordt de marktwaarde van de camping op deze wijze het best bepaald.
ezhb610 voorstel toekomst camping Tusken de Marren 1 (martin)/ezhb/2