Pagina 2 Een ander belangrijk beleidskader is het Economisch beleidsplan gemeente Boarnsterhim 2002- 2006. In dat door uw raad vastgestelde beleidsplan is het verhogen van de kwaliteit van het toe- ristisch-recreatieve voorzieningenniveau benoemd als speerpunt. Daarnaast is voor ons het op een correcte wijze omgaan met de rechten en belangen van de hui dige standplaatshouders een belangrijke randvoorwaarde. Alternatieven: Wij kiezen er voor om u een aantal scenario's voor te leggen, waaruit uw raad zijn voorkeur aan geeft en ons vervolgens opdraagt dat scenario verder uit te werken. De scenario's zijn niet uit puttend maar blijven beperkt tot de meest voor de handliggende. Deze scenario's zijn de volgende: 1Het bestaande stacaravanterrein handhaven. Het huidige terrein voldoet niet aan de gewenste kwalitatieve uitstraling als entree voor de al ternatieve Staandemastroute via Akkrum. De huidige situatie kenmerkt zich als een parkeer plaats voor stacaravans. De kampeermiddelen staan veel te dicht opeen, en bieden een rom melig aanzien: veel blik, weinig aankleding. Het sanitair is matig. Veel eigen gebruik, weinig tot geen verhuur. De bezettingsgraad is daardoor niet optimaal. Dat er op dit op dit moment nog een redelijk bestedingseffect naar Akkrum is komt op het conto van het huidige grote aantal stacaravans. Het bestemmingsplan behoeft in deze opzet niet te worden gewijzigd. 2. Het terrein inrichten ais trekkerscamping tenten, toercaravans en campers. Dit scenario voegt niet veel toe aan kleinschalig kamperen in het buitengebied. Het kampeer terrein bij de jachthaven voorziet reeds in de behoefte aan toeristisch kamperen bij het dorp. Dit terrein wordt bovendien door de ondernemers opgewaardeerd. Te klein voor voorzienin gen. Lage rendementsverwachting. Verwachte opbrengst laag. Matige bezettingsgraad. Matig bestedingseffect naar Akkrum. Dit scenario levert weinig of geen meerwaarde aan een goed recreatief product. Het bestemmingsplan behoeft in deze opzet niet te worden gewijzigd. 3. Het inrichten van een bungalowparkje. Landschappelijke optimaliseren door water inbrengen en verplichten tot goede bij het land schap passende beplanting. Kwalitatieve uitstraling is bij dit scenario mogelijk. Ligt goed in de markt. Relatief hoog bestedingseffect als de bungalows een verhuurverplichting hebben. Rela tief hoge opbrengst mogelijk. Aantal eenheden 30 tot 40 afhankelijk van het inbrengen van water en de mate van de hoogwaardigheid van de accommodaties. Realistisch scenario als de opbrengst van de camping het belangrijkst worden geacht. De gemeente kan de randvoor waarden bepalen. Het bestemmingsplan dat dateert van 1971 moet bij dit scenario worden gewijzigd. 4. Visieontwikkeling door ondernemers op uitnodiging. Er is een variant denkbaar waarbij nu nog geen uitspraak wordt gedaan over de gewenste uit straling en ontwikkeling van het kampeerterrein. In deze variant worden gegadigden uitgeno digd om binnen een aantal randvoorwaarden een toekomstvisie en ontwikkelingsplan voor het terrein in te dienen, gekoppeld aan een bieding. De inschrijvers worden bij gunning verplicht om de ingediende visie ook daadwerkelijk binnen een bepaalde periode te realiseren, gesanc tioneerd door een financiële clausule in het koopcontract of terugleveringsverplichting. Bij de beoordeling spelen dan naast kwaliteit en prijs, ook sociale aspecten (hoe wordt omgegaan met de huidige huurders van een standplaats) een rol. Het voordeel van dit scenario is dat uit de biedingen uw raad een keus kan maken uit door potentiële gegadigden haalbaar geachte (creatieve) oplossingen en waarbij het optimum tussen alle relevante aspecten kan worden bepaald. Bovendien wordt de marktwaarde van de camping op deze wijze het best bepaald. ezhb610 voorstel toekomst camping Tusken de Marren 1 (martin)/ezhb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 43