Pagina 3
Nadeel is dat uw raad beperkt kan sturen op randvoorwaarden, (natuurlijk wel via de eventu
eel vereiste planologische medewerking)
5. Een integrale gebiedsgerichte ontwikkeling.
In de voorgaande 4 scenario's is het gebied waarbinnen ontwikkelingen en of kwaliteitsverbe
teringen kunnen plaatsvinden beperkt tot het grondgebied van de camping zelf.
Als de kwaliteitsimpuls en de vergroting van de verblijfsrecreatieve mogelijkheden bestuurlijk
uitgangspunt is, is het zeer wenselijk om de omgeving van de Meinesleat - met de op te
waarderen jachthaven als poort van Akkrum - bij de mogelijkheden te betrekken. Die kans
doet zich voor nu wij medio 2006 zijn benaderd door de huidige eigenaren van de jachthaven
Tusken de Marren en de heer R. Hooghiemster, de eigenaar van het landbouwbedrijf aan de
westzijde van het kampeerterrein en eigenaar van een strook grond aan de oostzijde van de
jachthaven. Deze eigenaren willen een nadrukkelijke rol spelen in een integraal plan voor de
recreatieve ontwikkeling, waarbij de agrarische eigendommen rondom de camping en de
jachthaven daarvoor ingezet kunnen worden. Deze ondernemers hebben na een aantal voor
besprekingen een schetsplan ingediend die de basis kan vormen voor een gebiedsgerichte
ontwikkeling die een duidelijke meerwaarde kan hebben ten opzichte van een geïsoleerde
ontwikkeling van enkel het kampeerterrein zelf. Dit samenwerkingsverband maakt het moge
lijk de ambities van een kwalitatief goede entree van Akkrum te koppelen aan uitbreiding van
hoogwaardige verblijfsaccommodatie, binnen de streekplanmogelijkheden (Akkrum als recrea
tiekern) en optimaal aanhakend op de spin-off die het Friese merenproject beoogt. Bijkomend
voordeel is dat tegelijkertijd de zorgvuldigheid naar de huurders van een standplaats kan wor
den gewaarborgd door fasering in ruime termijnen en/of alternatieve standplaatsen in de na
bije omgeving Ook in dit geval is een wijziging van het bestemmingsplan nodig.
Wij zijn ons er van bewust dat scenario 5 verder gaat dan het bepalen van het gewenste beeld
van de huidige camping. Scenario 1 en 5 zijn, anders dan de overige scenario's, meer sturend in
de selectie van partijen waarmee nadere uitwerking en overleg moet worden gevoerd.
Onze zienswijze op de voorgelegde scenario's.
De vraag is of de huidige concentratie van stacaravans nog past in het gewenste kwaliteitsbeeld
en het gewenste economische effect naar het dorp. Wij denken van niet. In onze visie is de
broodnodige economische impuls en de vereiste kwaliteitsslag voor de entree van Akkrum via de
staande mastroute niet te maken met behoud van de aanwezige stacaravans en in geen geval
met de huidige aantallen stacaravans op de huidige plaats. Scenario 1 heeft dus niet onze voor
keur. Dat neemt niet weg dat zorgvuldig omgegaan moet worden met de belangen van de huur
ders van een standplaats. Wij vinden dat een randvoorwaarde voor elk scenario. Die zorgvuldig
heid gaat verder dan de contractuele bepalingen van de huidige huurovereenkomsten met de
campinggasten (opzegtermijn van een jaar). In de scenario's 2 en 3 en 4 is de zorgvuldigheid je
gens de standplaatshouders te bereiken door fasering aan te brengen in de gewenste ontwikke
lingen. Door de beperkte omvang van het terrein is dat lastig, maar niet onmogelijk.
In scenario 5 is, doordat de gebiedsontwikkeling waarschijnlijk meerdere jaren vergt, meer ruimte
voor faseringen, maar ook voor alternatieve standplaatsen in de onmiddellijke omgeving van de
huidige camping. In dit scenario is een zorgvuldig omgaan met de belangen van de huurders ge
makkelijker te realiseren.
Wat de opbrengst van de camping betreft bieden de scenario's 3 en 4 waarschijnlijk de beste
mogelijkheden doordat deze de prijsvorming die ontstaat uit marktwerking maximaal benutten.
Zoals gezegd hechten wij nadrukkelijk aan een kwaliteitsimpuls voor de entree vanaf het meren
gebied naar Akkrum en maximalisering van de sociaal-economische effecten voor het dorp. Om
dat dit scenario tegelijk goede mogelijkheden biedt voor zorgvuldigheid naar de huidige stand
plaatshuurders van de camping, bepleiten wij een keus voor scenario 5. Een keuze voor dit sce-
ezhb610 voorstel toekomst camping Tusken de Marren 1 (martin)/ezhb/3