Pagina 2 In 2004 en 2005 is een gedeelte van de walbeschoeiing vernieuwd, is er een semipermanent sa nitaire voorziening geplaatst en is de elektriciteitsvoorziening aangepast aan de veiligheidsnor men. Het terrein is 2,8 ha groot. Er staan 110 stacaravans geplaatst. In afwachting van de priva tisering worden vrijkomende plaatsen niet meer opgevuld. De stacaravans zijn eigendom van par ticulieren. De standplaatsen worden verhuurd als jaarplaats. De caravans zelf worden nagenoeg niet verhuurd. De tarieven voor een jaarplaats variëren van 820, incl. 6% btw voor caravans tot 6 meter leng te tot 875 voor caravans langer dan 6 meter. De prijzen zijn inclusief bijdragen voor riolering, water en winterstalling en excl. toeristenbelasting. De prijs voor een plaats voor een kleine boot in de haven bij de camping bedraagt 75 per jaar incl. btw. Ongeveer de helft van de camping- gasten woont in Fryslân, waarvan 43% in Leeuwarden. Wat willen we met de stacaravancamping. o Het beeld dat de gemeente voor ogen heeft met de camping, heeft te maken met de beoogde kwalitatieve uitstraling, met de landschappelijke inpassing, met sociale aspecten, met de op brengstverwachtingen, met de effecten naar het dorp Akkrum, met het ambitieniveau van de verblijfsrecreatie, met marktontwikkelingen en speelt een rol in de wijze waarop de privatise ring (de feitelijke overdracht aan een of meerdere kandidaten) moet plaatsvinden. Beïnvloe ding van het gewenste eindresultaat kan langs de privaatrechtelijke weg: de gemeente als ei genaar van het terrein en langs publiekrechtelijke weg: het bestemmingsplan, o Niet minder van belang is dat de opbrengst van de verkoop van de camping onderdeel vormt van de dekking van de benodigde gemeentelijke middelen voor het realiseren van het door ur raad vastgestelde Uitvoeringsprogramma Boarnsterhim in het kader van het Friese Merenpro- ject. In de overeenkomst met de provincie zal de gemeente 5,5 miljoen moeten bijdragen in de totale uitvoeringskosten van ruim 41 miljoen. Een substantieel deel van de beoogde dek kingsmiddelen moet worden gevonden door privatisering van gemeentelijke recreatieve eigen dommen. De opbrengsten van de privatisering of verkopen komen ten gunste van de reserve Uitvoeringsprogramma Boarnsterhim De eerste bijdrage in de gevormde reserve is de op brengst van de jachthaven ter grootte van ruim 1,1 miljoen. De overige middelen moeten binnen redelijk korte termijn worden vrijgemaakt om de continuïteit in het uitvoeringspro gramma te waarborgen. Overheidsbeleid. Het beleid van de overheden op toeristisch-recreatief gebied kan kort als volgt worden samenge vat (voor zover in dit kader van belang) o Streekplan Fryslân (ontwerp): uitgangspunt is de bevordering van een vitaal platteland, be staande uit aantrekkelijke groene en blauwe ruimten. Versterking van het plattelandstoerisme wordt voorgestaan. Verbreding agrarische bedrijfsvoering. Op bepaalde plaatsen ruimte voor kleinschalige recreatiebungalowparken (tot 50 eenheden). Agrarische campings mogelijk tot 25 standplaatsen. Grou, Terherne en Akkrum zijn aangewezen als recreatiekern. Voor Akkrum zijn daardoor uitdrukkelijk mogelijkheden voor nieuwe initiatieven in de verblijfsrecreatie, pas send bij het dorp. o Het economisch beleidsplan gemeente Boarnsterhim 2002 - 2006: een van de actiepunten is het inspelen op het project Friese Meren, onder meer door opwaarderen van watersportker nen, verbeteren van vaarroutes, kwaliteitsverbeteringen van voorzieningen en baggerwerk- zaamheden. Met deze aanpak wordt beoogd dat de gemeente Boarnsterhim door een inhaal slag weer een sterke concurrentiepositie als watersportgemeente herovert, o Aanzetnotitie bestemmingsplan voor het buitengebied Boarnsterhim: de landbouw heeft het moeilijk en het perspectief is niet onverdeeld gunstig. De uitstoot van agrarische werkgele genheid gaat onverminderd door en vormt het grootste deel van het verlies aan werkgelegen heid in onze gemeente. ezhb610 notitie toekomst camping tusken de marren versie 2/ezhb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 47