Naast deze 12 masten zijn er ook nog op 5 locaties antennes aanwezig op silo's nabij boerderijen
waar gewoond wordt. Ook in deze gevallen wordt de door de raad gewenste afstand van 400
meter tot woonbebouwing niet gehaald.
Op basis van de betreffende raadsmotie komen er in totaal 17 zendmasten/antennes in aanmer
king voor verplaatsing.
Standpunt van de operators.
Er is telefonisch contact geweest met de operators om te vragen in hoeverre zij bereid zijn me
dewerking te verlenen aan verplaatsing van bestaande masten en het plaatsen van toekomstige
zendmasten op 400 meter van woonbebouwing.
De operators hebben aangegeven dat zij absoluut geen redenen zien om te verplaatsen, want er
zijn wetenschappelijk geen gezondheidsrisico's aangetoond en alle zendmasten voldoen voor wat
straling betreft ruimschoots aan de geldende normen.
Ook hebben de operators aangegeven dat bij een verplaatsing door de gemeente er niet overal
genoeg dekking zal zijn en men genoodzaakt is om naar een andere oplossing te zoeken. Dit be
tekent concreet dat men over zal gaan tot het plaatsen van vergunningsvrije antennes. In veel
gevallen betekent dit plaatsing aan of op (woon)gebouwen binnen de bebouwde kom. De ge
meente kan het plaatsen van vergunningsvrije antennes niet tegengaan.
Kosten verplaatsing
Het inschatten van de kosten van verplaatsing van de bestaande GSM-zendmasten is niet een
voudig Voor een overzicht van mogelijke kostenposten zie Bijlage 2. Er is een globale schatting
gemaakt van de kosten van verplaatsing van bestaande zendmasten/antennes. Op basis van ge
gevens van de operators worden de globale kosten van het verplaatsen van 17 zendmas
ten/antennes geschat op 3.400.000,- euro. Bij deze kosten zijn niet inbegrepen de niet in te
schatten kosten voor het bijplaatsen van nieuwe vergunningvrije antennes om tot een goede dek
king te komen, kosten voor eventuele schadeclaims, kosten voor het aanpassen van bestem
mingsplannen en de bezwaren- en beroepsprocedures die daarvoor doorlopen moeten worden.
Alle kosten die een direct of indirect gevolg zijn van verplaatsing komen geheel voor rekening van
de gemeente.
Jurisprudentie
Uitgezocht is wat de jurisprudentie is over gezondheidseffecten van GSM zendmasten, of in zijn
algemeenheid zendmasten voor mobiele telecommunicatie, in vrijstellingsprocedures.
Uit vaste jurisprudentie (inmiddels ruim 20 uitspraken) blijkt dat het weigeren om medewerking,
in de vorm van een vrijstelling, te verlenen aan het plaatsen van GSM zendmasten/antennes, of
in zijn algemeenheid zendmasten voor mobiele telecommunicatie, op basis van mogelijke schade
lijke effecten op de gezondheid niet is toegestaan. Uit alle jurisprudentie wordt duidelijk dat bij de
beoordeling van verzoeken om vrijstelling voor het plaatsen van een zendmast er uitgegaan moet
worden van het Nationale antennebeleid en de adviezen van de Gezondheidsraad zoals die zijn
vastgelegd in de jaarberichten van 20012003, 2005 en 2006. De conclusie in deze jaarberich-
ten is dat er geen wetenschappelijke aanwijzingen zijn voor schadelijke gezondheidseffecten van
electromagnetische-velden van mobiele telecommunicatie.
Gemeentelijk antennebeleid
Het gemeentelijke beleid is vastgelegd in de notitie 'Antennebeleid in Boarnsterhim' van 17 sep
tember 2002. Dit beleid is voor wat betreft de gezondheidseffecten van GSM zendmas
ten/antennes gebaseerd op de adviezen van de Gezondheidsraad.
Verder is dit beleid gebaseerd op het zowel het landelijke beleid, dat is vastgelegd in het Natio
naal Antennebeleid en in het Antenneconvenant, als het provinciaal beleid dat is vastgelegd in
het destijds geldende streekplan. Enkele belangrijke aspecten hierin zijn het vrijhouden van het
buitengebied van zendmasten, bij plaatsing aansluiten bij bestaande bebouwing, het maximaal
Pagina 2
2 01-c Raadsvoorstel beleid zendmasten en antennes/mlhh/2