De RKC stelt dat er nu alleen afspraken met de bewoners van de Burd worden gemaakt.
Voor de goede orde zijn dit niet alleen de vaste bewoners, maar ook alle recreanten, die van een
onderkomen op de Burd gebruik maken en voor de overtocht op de pont zijn aangewezen.
De Burdverenigingen hebben daardoor juist een goed beeld van de belangen van andere, niet ge
organiseerde gebruikers zoals fietsers, overige recreanten en boeren, die grond gebruiken op de
Burd. Voor deze overige gebruikers stelt de Raad de tarieven vast, die in het verleden soms
sprongsgewijs en dus niet altijd geïndexeerd hebben plaatsgehad.
De RKC stelt ook op p. 22: "Op dit moment bindt het convenant vooral de gemeente en staan er
geen voorwaarden in die de bewoners verplichten de pont op een bepaalde manier te gebruiken.
De drie Burdverenigingen bestrijden dat: immers de voorwaarden in het convenant bepalen dat de
Burdbewoners slechts op 1 bepaalde manier kunnen oversteken n.l. tegen betaling van een over
eengekomen tarief en tijdens bepaalde uren (geen 24 uur per dag!).
Bovendien tijdens pauzes wordt niet gevaren en als er s" nachts, buiten de reguliere vaartijden,
overtocht nodig is dan moet dat ruim van tevoren worden aangevraagd en afzonderlijk worden
afgerekend.
De Burdverenigingen vinden uit bovenstaande aspecten inspraak en verplichtingen bewoners in
het convenant) geen doorslaggevende redenen om van het convenant af te stappen.
Bovendien is inspraak altijd via de aankondigingen van de commissie- en raadsvergaderingen ge
regeld. Ook in het huidige geval van de bespreking van het rapport RKC is dit het geval.
Onze verenigingen worden in dit geval door zowel de gemeente als RKC behandeld alsof er geen
directe belangen aan de orde zijn en hebben zelf uit de krant moeten vernemen dat er weer
iets" speelt over de pont.
Conclusies uit de aanbevelingen:
De Burdverenigingen herkennen vele aspecten, die zij in het verleden regelmatig in de gevoerde
discussies met de Gemeente aan de orde hebben gesteld.
Belangrijkste daarvan zijn
- de ontkenning van gemeentewege om op een juiste wijze de opbrengsten toe te rekenen aan de
pontexploitatie.
de exploitatie te zien in een groter perspectief als onderdeel van een groter geheel: OZB op
brengsten, extra veergelden door recreanten, fietsers en landbouwers die op en van het eiland
gaan, consumptieve bestedingen voor de lokale middenstand, en sociale aspecten als deelname
aan maatschappelijke en culturele activiteiten.
- toename van de importantie van de pontverbinding door de bouw van de 35 vakantiewoninqen
op de Suderburd.
- ontwikkelen van een visie op toekomstig gebruik van de Burd met als doel de exploitatie van de
pont gunstig te beïnvloeden.
In veel aanbevelingen van de RKC, voor zover daar in deze notitie geen opmerkingen over zijn
gemaakt, kunnen de verenigingen zich vinden.
Daar waar de RKC adviseert om het convenant op te zeggen en daarvoor een nieuwe verordening
op te stellen is verschil van mening. De argumenten van een betere inspraak en betere omschrij
ving van verplichtingen voor bewoners in het convenant worden door de verenigingen niet qe-
deeld.
Vooral tegen de achtergrond van de gemaakte afspraken over duurzaamheid bij het doorvoeren
van de laatste tariefsverhogingen van maart 2006 zal een opzegging van het convenant door de
Gemeente niet door de Burdverenigingen worden geaccepteerd.
Pagina 18
1 03 ferslach ried 08052007/absh/l 8