Raakvlakken met de WWB en Wmo
De modernisering van de Wsw speelt zich af in een bredere context op het snijvlak van
de^nartir t reinte9rat,ebeleid- Een beroep op de zelfredzaamheid van de burger en
de participatie van mensen met een beperking en/of een afstand tot de arbeidsmarkt
staan centraal inde regelgeving. Ook voor mensen met een beperking is werk een mid
del tot participatie in de samenleving. M«rKing werK een mid-
Door decentralisatie van regelgeving ontstaat me?r sturingsruimte, maar ook een
oename van het financiële risico voor gemeenten. Dit geldt voor de WWB Wmo én
voor de Wsw. Het belang om een samenhangend arbeidsmarktinstrumentaril te ont
wikkelen neemt toe. Sociaal beleid en reïntegratiebeleid vragen om coördinatie en het
ZdTT nan bele,dsterreinen als WWB, Wmo en Wsw. Dit biedt kansen om een slui
erl f°'d.van voorzien,ngen te bieden aan burgers die om wat voor reden dan ook
voorzien m'SSCh'en We' n°oit in staat ziJn zelfstandig in het eigen levensonderhoud te
Aandachtspunten
Ambtelijk zijn een aantal aandachtspunten aan te wijzen welke meegenomen worden in
WSW' Wannee' de2e PUnten nie' lrde"
hPH^fafpStand+ Van de 17 gemeenten die participeren in de GR Fryslân West, tot het Sw-
drijf Empatec is momenteel over het algemeen groot. Slechts enkele ingewijden
aandarht'C °P 98en afsPeelt binnen het Sw-bedrijf. Ambtelijk is er vaak niet veel
np n ht Tr 9e^eest' terw,j' de belangen groot zijn. De oorzaak hiervan moet worden
gezocht in de goede resultaten die Empatec heeft behaald. Hierdoor ontbrak de
noodzaak om zich als gemeente te verdiepen in het Sw-bedrijf. Deze afstand zorqt
aansturing aansturi"9 ,asti9 - Bijkomende oorzaken van deze lastige
a. Gemeentebestuurder is vaak tevens bestuurder in het Sw-bedrijf. De
bestuurder moet derhalve twee belangen dienen: gemeentebelang en het
belang van het Sw-bedrijf a
b. Hoewel bestuurlijk op één lijn komen binnen de GR tot nu toe geen
probleem «s geweest, kan dit in het huidige traject, waarbij gemeenten
meer verantwoorclenjkheden krijgen, wel een moeizaam proces worden
Het bestuurlijk op eén lijn komen is een voorwaarde om krachtig en een
duidig sturing te kunnen geven op de uitvoering van de Wsw.
De prijs van de voorziening is gemiddeld 25.000,- p.p. per jaar Plaatsina hii POn
reguliere werkwerkgever is een goed alternatief. Hiervoor heb je natuurlijk wel de
bereidheid van werkgevers nodig. "«uuriijK wei de
3. Voor welke keuzes staat de gemeente?
vaTdTwfw"™ g'en" eW™to °P9aVen °m de ^ernisering
1een sociale opgave,
2. een regie- of sturingsopgave,
3. een financiële opgave.